ŞENAY KÖŞDERE
Beyoğlu tarih boyunca İstanbul'un vitrini oldu. Yabancı turist İstanbul'a gelir gelmez soluğu Taksim'de aldı. Şehirde eğlencenin kültür satanın kalbi burada attı. 5 yıldızlı otel zincirleri ilk şubelerini burada açtı. Son aylar ise terör saldırılarının ve Fetullahçı Terör Örgütü’nün (FETÖ) 15 Temmuz kanlı işgal girişiminin etkisiyle Beyoğlu zor zamanlar geçirdi. Turist sayısı azaldı, doluluklar düştü. Beyoğlu Belediye Başkanı Misbah. Demircan, markaların gidiş sebebini, yeni Beyoğlu Projesi'ni anlattı.
¦ Nasıl bir ekonomi var Beyoğlu'nda, istihdam mesela?
Son 12 yılda ekonomimizi 7 kat büyüttük. 6 bin yataktan 45 bin yatağa geldik. Bu rakam işletmelerde de istihdamda da büyüdü.
¦ Darbe girişimi sonrası nasıl oldu doluluk?
Doluluk yüzde 10'a kadar düştü, sonra durum pozitife dönünce yüzde 30 ortalamalara gelindi. Hatta bazı otellerde ağustos dolulukları yüzde 70'e kadar çıktı. Son 10-12 yılda bu tip dönemler yaşadık. Ama geri dönüşler de hızlıca oldu.
UYGUN HALE GELİYOR
¦ Markalar niye gidiyor?
İşlerin iyi olduğu dönemlerde "Kiram ne kadar olursa olsun İstiklal'de olmalıyım” diyenler mal sahipleriyle uzlaşmazlığa girdiler. Belki de serbest piyasanın kendi dinamikleri içerisinde bu restleşmeler doğru. Belki de mal sahipleri geri adım attılar. Ama ben şunu da görüyorum. Boşalan dükkanların yerine yeniler daha uygun şartlarda kiralanıyor.
¦ Nasıl bir motivasyon?
Eğer umutsuzluk varsa ticaret daralıyor demektir. İyi şeylerin üzerine gitmek lazım. Evet Beyoğlu'nda kapanan mekanlar var. Ama kapananların yerine açılan yeni mekanlar da var.
BEYOĞLU HİÇ DURMAZ
¦ Yeni markalar var mı?
Yeni yapılan oteller yeni zincirlerle ilişkide, bunları biliyoruz. Fırsat kollayanlar var. Beyoğlu'nda fiyatlar kira ve mülkiyet anlamında çok yükselmişti. Biraz gevşer de biz de gireriz diye bekleyenler çok. Beyoğlu'nda hayat durmaz. Bu esnemenin çıkışı da daha güçlü olacak.
30-40 mekanın kapanması normal
¦ Kapanan dükkanlar...
Haksız büyütülmüş yorumlar... 12 bin esnafımız var. Bunun 6 bini yeme-içme sektörü. 30-40 mekanın kapanması normal. Terör saldırıları ve darbe girişiminin yansıması önce perakende sektöründe görülür. Ama iyileşme olunca da önce orası canlanır.
Son rotüşları yaptık
¦ Nedir bu 'Akıllı Beyoğlu'?
Biz 6 yıldır bütün işletmelerin ruhsatlarını yenilerken onlara parmak izi gibi QR kodlar ürettik. Şimdi bu QR kodları her bir işletmenin önündeki sticker’lara çevirdik. Beyoğlu'nda dolaşan turist, o firmanın girişinde, masasında, o QR kod üzerinden memnuniyetini iletebilecek. Firmanın hesaplarına ulaşabilecek, yorum yapabilecek. Projenin son rötuşlarını yaptık. Dünyada kendini tanıtma, pazarlama ortamı yaratma hazırlığı içindeyiz.
Beyoğlu 'akıllanacak'
¦ Bundan sonrası için hedef ne? Bir atılım süreci olur mu?
Bu ay 3 tane uluslararası organizasyona ev sahipliği yapacağız. Ortadoğu pazarından turizmcileri, dünya e- devlet organizasyonu ve batı pazarından yatırımcıları ağırlayacağız.Bildiğimiz pazarlama aktivitelerinin yanında yeni bir alan oluştu; dijital pazarlama. İnsanlar artık cep telefonlarıyla booking yapıyorlar. Kimse seyahat acentasına gitmiyor. Biz bu anlamda ne kadar yeterliyiz. Mesela herkes facebook kullanıyor. Ama işletmelerin yüzde 10'u dahi Facebook'ta sayfa açmış değil. İşte tam bunu gördüğümüz için Beyoğlu Belediyesi olarak bir proje geliştirdik. İsmi Akıllı Beyoğlu.
Bunlar zorlama yorumlar
¦ Yeni gelenler mağazalara da 'Laleli tarzı' deniyor.
Biz Beyoğlu'nda kaliteli mekanlar olsun ama her segmentten insana hitap etsin istiyoruz. Bu yorumların zorlama olduğunu düşünüyorum. 'Buraya Araplar niye geliyor' diyen bile var. Anlamakta zorlanıyorum. Ben marka düşmanı değilim. Beyoğlu kendisi de bir markadır sonuçta. Bu süreçte herkesin motivasyona ihtiyacı var.