Bankacılıkta uzaktan müşteri olma dönemi

Bankacılıkta uzaktan müşteri olma dönemi başlıyor, ıslak imza zorunluluğu kalkıyor. Yeni dönemde uzaktan kimlik doğrulamasıyla en fazla 10 dakikada hem müşteri olunabilecek hem de bankacılık işlemleri yapılabilecek.

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun (BDDK) hazırladığı düzenleme yürürlüğe girdikten sonra uzaktan kimlik tespiti mümkün hale gelecek. Yeni dönemde uzaktan kimlik doğrulamasıyla hem müşteri olunabilecek hem de mevcut müşteriler bankacılık işlemlerini gerçekleştirebilecek. BDDK, bankalar tarafından yeni müşteri kazanımında ve müşteri kimliğinin doğrulanmasında kullanılabilecek uzaktan kimlik tespiti yöntemlerini belirlemek üzere ‘Bankalarca Kullanılacak Uzaktan Kimlik Tespiti Yöntemlerine İlişkin Tebliğ Taslağı’ hazırladı.

GÖRÜNTÜLÜ GÖRÜŞME

Buna göre gerçek kişilerin uzaktan kimlik tespiti, banka çalışanıyla kişinin; fiziksel olarak aynı ortamda bulunmasına gerek olmadan, çevrim içi olarak görüntülü görüşmesi ve birbiriyle iletişim kurmasıyla gerçekleşecek. Islak imza zorunluluğu kalkacak. Yapılan görüntülü görüşmede olası riskler dikkate alınarak yeterli güvenlik ve gizlilik seviyesi oluşturulması zorunlu olacak. Görüntülü görüşme şifrelenmiş güvenli iletişimle gerçekleştirilecek. Uygulamanın hayata geçmesiyle bankacılık hizmetlerine daha hızlı ve rahat erişim sağlanacak.

CİDDİ TASARRUF SAĞLAR

Zamandan, maliyetten ve işgücünden tasarruf edilmesi imkanı doğacak. Müşteri olma süreci en fazla 10 dakikalık bir sürede tamamlanabilecek. Bankalar açısından kağıt ve doküman kullanımının azaltılıp hizmet maliyetinin düşürülmesi sağlanacak. Müşteriler açısından ise esnek, yenilikçi ve açık fikirli müşteri deneyimi fırsatı oluşacak. 

ÇALIŞMALAR DEVAM EDİYOR 

BDDK kaynaklarından edinilen bilgiye göre, uçtan uca dijital ortamda gerçekleşecek kimlik tespiti işleminde kullanılabilecek kimlik belgeleri, bunların güvenlik öğeleri ve doğrulanması konusunda çalışmalar sürüyor.

2021’E KADAR TAMAMLANACAK

Görüntülü görüşmeyle uzaktan kimlik tespiti yönteminin, Almanya, İspanya, Fransa ve Estonya’da etkili bir şekilde kullanıldığı biliniyor. Türkiye’de ise BDDK tarafından yürütülen düzenleme çalışmasının 2021’e kadar tamamlanması öngörülüyor. Türkiye’de tamamen dijital olarak uzaktan kimlik tespiti yapılabilmesinin önü 26 Haziran’da 5411 sayılı Bankacılık Kanunu’nda yapılan değişiklikle açıldı. Banka ve müşterileri arasındaki ilişkilerin, uzaktan iletişim araçlarının kullanılmasıyla mesafeli olarak gerçekleştirilebilmesi ve müşteri kimliğinin doğrulanmasına imkan veren yöntemlerle kurulacak sözleşmelerle düzenlenebilmesinin önü açıldı.