Aynı marka üründe market farkı % 32

TZOB, tüketim maddeleri arasından seçilen 6 ürünün aynı marka ve gramajının 6 farklı marketteki fiyatlarını karşılaştırdı. Fiyat farkı beyaz peynirde yüzde 27, zeytinyağında yüzde 24.7 olurken sütte yüzde 32'ye çıkıyor.

Fiyatlarının marketlerde çok sık değişmesinden yola çıkarak bir saha çalışması yapan Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB), Ankara'da halkın temel tüketim maddeleri arasından seçilen 6 ürünün aynı marka ve aynı gramajının 6 farklı marketteki fiyatlarına yönelik çalışma yaptı. Yapılan çalışma sonucunda ürünlerin belirli markalar tarafından paketlenmiş fiyatı marketten markete oldukça değişkenlik gösterdiği, hatta bazı ürünlerde bu farkın yüzde 32'ye kadar çıktığı görüldü.

SÜT LİSTE BAŞI

1 litre sütün paketlenmiş X markasının fiyatı, F markette 29.5 lira iken, A markette ise 37 lira, C markette 38.95 liraya kadar çıkıyor. Böylece 1 paket aynı marka sütün marketler arasındaki farkı yüzde 32'yi buluyor. 900 gram beyaz peynirin paketlenmiş X markasının fiyatı, marketlerarasında yüzde 27 orana kadar değişebiliyor. 1 litre zeytinyağının paketlenmiş X markasının marketler arasındaki ffiyat farkı ise yüzde 24.7.

AYNI MARKETTE DE FARK

1 kilogram Dermason çeşidi kuru fasulyenin paketlenmiş X markasının fiyatında ise marketler arasındaki fiyat farkı yüzde 18.4 civarında. 1 kilogram toz şeker bu fark yüzde 17.9 oranında iken 1 kilogram kırmızı mercimeğin paketlenmiş fiyatı, A markette 40 lira iken, E markette 46.9 lira. Konuyla ilgili açıklama yapan TZOB Başkanı Şemsi Bayraktar "Maliyetler sebep gösterilerek aynı ürün yan yana iki markette farklı fiyata satıldığı gibi aynı marketin farklı şubelerinde bile farklı fiyatlara satılıyor" dedi.

TARLA-MARKET FARKI PORTAKALDA % 404

TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, ocak ayında üretici ve market arasındaki fiyat farkının en fazla yüzde 404.2 ile portakalda görüldüğünü belirterek, "Portakaldaki fiyat farkını yüzde 396,7 ile mandalina, yüzde 385.2 ile limon, yüzde 256.5 ile kuru soğan takip etti. Portakal ve mandalina 5 kat, limon 4.9 kat, kuru soğan 3.6 kat fazlaya satıldı. Üreticide 4 lira olan portakal 20.1 liraya, 5.25 lira olan mandalina 26 lira 8 kuruşa" diye konuştu.

İSTANBUL'DA AYLIK TÜFE % 6.72

İstanbul Ticaret Odası'na göre (İTO) İstanbul'da ocakta perakende fiyatlar yüzde 6.72, toptan fiyatlar yüzde 4.69 arttı. Söz konusu veriler yıllık bazda incelendiğinde, artış oranının perakendede yüzde 76.17, toptan fiyatlarda yüzde 61.48 olduğu görüldü. Ocakta perakende fiyatlarda bir önceki aya göre, sağlık ve kişisel bakım grubunda yüzde 25, ulaştırma ve haberleşmede yüzde 20.67 artış görüldü.

DENETİMLER ARTIRILMALI

Konuyla ilgili yazılı açıklama yapan TZOB Başkanı Şemsi Bayraktar şunları söyledi: "Son yıllarda artan üretim maliyetleriyle gerçekleştirilen üretimde zaman zaman beklediği geliri elde edemeyen üreticilerimiz üretmekten kaçınırken, tarımsal ürünlerin marketlerde birbirinden farklı yüksek fiyatlara satılması kabul edilir değildir. Normal fiyatların bile tüketicilerimizi zorladığını düşündüğümüzde, 6 üründe yapılan çalışmada sadece sütte marketler arası fiyat farkının yüzde 32 oranında olması uygulanan yüksek fiyatların göstergesidir. Yaşanan yüksek fiyat farkının önüne geçmek amacıyla tavan fiyat uygulaması bir an önce hayata geçirilmelidir. Yüksek fiyat konusunda yapılan denetimlerin sayısı artırılmalı, halkımızda karşılaştıkları yüksek fiyatları gerekli mercilere şikâyet etmelidir."

Bazı ürünlerde market fiyatları (TL)

Ürün A B C D E F

K. fasulye 89.9 - - 79.9 75.9 -

K. mercimek 40.0 - - 45.9 46.9 -

Süt 37.05 29.9 38.95 29.95 29.95 29.5 -

Zeytinyağı 398.9 329.9 394.9 - - 319.9

B. peynir - - 159.95 125.95 125.9 125.9

Toz şeker - 29.9 32.9 27.9 - 29.9