Aynes hedef büyüttü... Süte hakkını verdik 2 milyar TL'yi aşacağız

2016 sonunda batık vaziyetteyken TMSF yönetimine geçen Aynes Gıda, geçen 4.5 yıllık süreçte üretimini, cirosunu ve ürün çeşidini artırdı. “Süte hakkını verdik” diyen Aynes Gıda CEO'su Murat Hocalar, ihracatta 24 ayrı pazara girmeyi başardıklarını söyledi.

Son tüketici tarafından yeterince bilinmese de Aynes Gıda Türkiye süt, ayran ve yoğurt pazarının en büyük oyuncularından biri. Migros, Bim, Şok gibi market zincirlerinin özel markalı süt, yoğurt üretimlerini yapan şirket, son dönemde kendi markasıyla da sahnede. Denizli Acıpayam'da üretim yapan Aynes Gıda, son dönemde markalaşma çalışmalarına ağırlık veriyor, bir taraftan da kolojenli süt, ayran ve yoğurt gibi inovatif ürünleriyle de adından söz ettiriyor. Bundan 4.5 yıl önce 2016 yılının sonunda batık vaziyetteyken Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu (TMSF) bünyesine geçen Aynes'teki değişimi şirketin CEO'su Murat Hocalar'la konuştuk.

Siz ne zamandır Aynes'tesiniz?

Aynes 2016 Aralık ayında TMSF'ye geçtiğinde batık bir şirketmiş. Ben süt ürünleri pazarında sektörün önde gelen şirketlerinde üst düzey yöneticilik yaptıktan sonra 2018 yılının kasım ayında TMSF'nin davetiyle Aynes Gıda'nın CEO'su olarak göreve başladım. Bu görevi milli bir görev olarak görüyorum.

SEKTÖR %2.5 BÜYÜDÜ

Neler değişti bu süreçte şirkette?

Markalaşmaya yönelik çalışmalara hız verdik. Markalı ürünlerimizin market penetrasyonunu yüzde 75-80 oranında artırdık. Halen 25 bin üreticiden temin ettiğimiz ürünleri 42 bin satış noktasında tüketicilerle buluşturuyoruz. Süt işleme miktarımızı da neredeyse ikiye katladık ve günde 528 tondan 1090 ton seviyesine çıkardık. Bu dönemde satış rakamlarımız da yüzde 90 artarak 1 milyar 425 milyon seviyesinde gerçekleşti. 2020 yılının ilk çeyreğinde 330 milyon TL olan ciromuz 2021'in ilk çeyreğinde 424 milyona ulaştı.

Pandemi sektörü nasıl etkiledi. Siz ağırlıklı olarak marketlere 'özel markalı' ürünler üretiyorsunuz. Bu dönemde market markalarına talep arttı mı?

En son aldığımız piyasa bilgilerine göre sektörün yaklaşık yüzde 2.5 büyüdüğü biliniyor. Ancak indirim marketlerindeki özel markalı ürünler yaklaşık yüzde 5.5 büyürken, markalı ürünlerin yüzde 2.5 küçüldüğü dikkat çekiyor. Bu hem pandeminin bir sonucu hem de indirim marketlerin çok yaygın olmasının sonucu olarak değerlendirilebilir.

İHRACAT YÜZDE 110 ARTTI

İhraç pazarlarınızda son durum nedir? Yeni pazar arayışlarınız var mı?

2018-2020 döneminde 24 pazara girmeyi başardık. Halen Malezya, Bangladeş, Gürcistan, Avrupa Birliği, Rusya, Kazakistan gibi pek çok noktaya kendi markamızla ihracat yapıyoruz. Ortadoğu'da da yapılanma arayışı içerisindeyiz.. İhracatta yılın 4 ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 110'luk bir büyüme sağladık. Yılın ilk çeyreğinde ulaştığımız 5,5 milyon dolarlık dış satışı da yıl sonunda 16,3 milyon dolara çıkarmayı öngörüyoruz. AB ülkelerinin ardından Çin'e ihracat izni alınmasıyla ilk sevkıyat gerçekleştirildi. KKTC'de oluşturduğumuz bayilik ağı da rakamlara yansımaya başladı.

HEDEF İLK 3'E GİRMEK

2021 yılına dair hedefleriniz neler?

Bu yıl da büyümemizi sürdüreceğiz. Yüzde 52'lik bir büyümeyle yaklaşık 2.2 milyar TL ciroya ulaşmayı hedefliyoruz. Ayrıca hedefimiz, sektörümüzde tüketicisi tarafından tercih edilen ilk üç markadan biri olmak. Bu hedef doğrultusunda ürün çeşitliliğimizi genişleterek, yurt içi ve yurtdışında satış nokta sayımızı artırarak, teknolojik alt yapımızın, güçlü tedarik zinciri yönetiminin ve otomasyon sistemlerimizin üretimden tüketime olan tüm süreçlerinin kusursuz bir şekilde işlemesini sağlama gayretinde olacağız. Hem yurt içinde hem de yurtdışında markalaşma sürecimiz Aynes için öncelikli alan.

Kolajenli sütten sonra biofonksiyonel ürünler

Yeni bir kolajen serisi ürün grubunu çıkardınız. Bu ürün grubunda hedefleriniz nasıl? Yeni inovatif ürünleriniz de olacak mı?

Vücudumuzun yapıtaşı olan proteinlerin yaklaşık yüzde 30'unu oluşturan Kolajen üretimi 35 yaşından itibaren herkeste azalmaya başlıyor, 40'lı yaşlarda iyice belirginleşmeye başlayan bu azalma 60 yaşla birlikte tüm kolajen miktarının yarısını kaybetmemize neden oluyor. Erken yaşlardan itibaren kolajen takviyesi almak ise ilerleyen yaşlarda yaşanacak kayıpların önüne geçiyor. Türkiye'de bir ilki gerçekleştiren Aynes'in amacı, piyasadaki muadilleri yüksek bedellere satılan ve sınırlı sayıda insanın ulaşabildiği kolajeni ulaşılabilir kılmak. Çilekli, orman meyveli, çikolatalı ve naneli çeşitleriyle piyasaya çıkan kolajen ürünlerimizin, kısa sürede tüketicilerin gözdesi olması bekliyoruz. Önümüzdeki günlerde çok daha farklı biofonksiyonel ürünleri de tüketicilerle buluşturacağız.

30 MİLYON TL YATIRIM

Son 4,5 yılda yapılan yatırımlarla Aynes, İstanbul Sanayi Odası'nın (İSO) son açıkladığı "Türkiye'nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu" listesinde 215'inci sırada yerini aldı. Yatırımlarımız bu yıl da sürüyor. Pazarlama ve bilgi teknolojilerine yatırım yapıyoruz. Ayrıca süt, ayran ve yoğurt kapasitelerimizi artıracak yatırımlar da planladık. Bu yıl toplamda 30 milyon TL'lik yatırım yapmayı hedefliyoruz.