Avrupa, Alpler'i Türk şirketle aştı

Orta Avrupa ile Balkanlar'ı birbirine bağlayan ve yapımını Cengiz İnşaat'ın üstlendiği Karavanke Tüneli'nde kazı çalışması bitti. 7 bin 822 km'lik tünel 2025 yazında hizmete girecek.

AYDIN TÜRKMEN

Slovenya ile Avusturya sınırında inşaa edilen stretejik öneme sahip Alp Dağları'ndaki Karavanke Tüneli'nde ışık göründü. 8 ülkenin ulaşımını etkileyecek tünelin Slovenya tarafında kalan 3 bin 446 km'lik bölümünün yapımını Cengiz İnşaat üstlenirken, bu Slovenya'da bir Türk yüklenici firma tarafından kazanılan ilk alt yapı ihalesi oldu. Cengiz İnşaat Yönetim Kurulu Başkan Vekili Asım Cengiz, proje ve çalışmalarla ilgili şunları söyledi:

İKİ KEZ İHALE YAPILDI

"Slovenya'da inşa edilen en uzun karayolu tüneli olan Karavanke, elverişsiz zemin koşulları, yeraltı suyu çıkışı ve yoğun metan gazı varlığı gibi nedenlerle çok zorlu şartlarda çalıştığımız bir proje olarak gerçekleşti. Proje için iki kez yapılan ihalenin ikisini de biz kazanarak, ülkede altyapı projesi yapan ilk Türk şirket olduk. Eski tünelin renovasyonu tamamlandığında bizim tünelimiz sadece Slovenya-Avusturya yönü için trafiğe açılacak. Tünel, bölgesel kalkınmaya, ticarete ve turizme katkıda bulunurken yolcular ve kargolar için de uygun ve verimli bir ulaşım rotası sağlayacak."

120 MİLYON EURO

İhale bedeli 120.2 milyon euro olan Karavanke Tüneli, Avrupa Birliği tarafından finanse ediliyor. Yapımına Mart 2020'de başlanan tünel, 2025'in üçüncü çeyreğinde trafiğe açılacak. Proje kapsamında, gişelerden tünele kadar gelen yolun yanı sıra, 165.2 metre uzunluğunda öngerme çelikli köprü, tünelin havalandırma, aydınlatma ve diğer sistemlerinin yönetiminin yapılacağı bir portal binası ile 1.000 metrekarelik 3 katlı bir idare binası da Cengiz İnşaat tarafından tamamlanarak Slovenya Karayolları Müdürlüğü'ne teslim edilecek. Tünelden 3 yılda 15 milyon aracın geçmesi bekleniyor.

Tünelden 3 yılda 15 milyon aracın geçmesi bekleniyor.

ASIM CENGİZ: BALKANLAR'DA BÜYÜYECEĞİZ

Cengiz İnşaat Yönetim Kurulu Başkan Vekili Asım Cengiz, inşaatın holding cirosundaki payının yüzde 7 olduğunu belirterek, "Bu payın da yüzde 80'i yurtdışı işlerimizden geliyor. Bunu yüzde 90'a çıkarmayı hedefliyoruz. Özellikle Balkan coğrafyasında 15 milyar euro'luk bir proje potansiyeli var. Halihazırda Bosna Hersek'te otoyol, Makedonya'da demiryolu ve Romanya'da MNG ile ortak bir projemiz var. Avrupa Yatırım Bankası'nın finansmanındaki bu projelerimizin toplam büyüklüğü 3,5 milyar euro civarında" dedi.

BAŞKENT'E 600 ÖĞRENCİLİ KOMPLEKS

Asım Cengiz, 15 yıl önce kendi kendine "Yaşlandığımda okul açacağım, donanımlı çocuklar yetiştireceğim" sözü verdiğini de anlattı: "O sözüm gerçek olmak üzere, Ankara'da okul öncesinden 12. sınıfa kadar eğitim verecek bir kompleks yapıyoruz. Kaba inşatı bitti ve 2025 sonuna yetiştireceğiz. Kompleks 600 öğrenci kapasiteli olacak, çok sayıda burslu öğrenci okutacağız, şehir dışından gelecek başarılı çocuklar için 50 odalı bir yurt da planladık. Okulun idaresini kızlarım yürütecek, şube sayısı 2'yi geçmeyecek."

SLOVENYA BAŞBAKANI GOLOB: DOĞRU MÜTEAHHİDİ TERCİH ETMİŞİZ

Kazı çalışmalarının tamamlanması nedeniyle tünel girişinde tören düzenlendi. Törende konuşan Slovenya Başbakanı Robert Golob, "Bu tünel, Slovenya ve Avusturya tarihi için önemli bir projeydi. Tüm zorluklara rağmen, hızlı ilerlendi, başarılı şekilde tamamlandı. Cengiz İnşaat'a teşekkür ediyorum. Açılış bize, doğru bir müteahhit seçmenin önemini bir kez daha gösterdi" dedi. Altyapı Bakanı Alenka Bratusek ise "Bu proje; bizim için siyasi bir sorumluluktu. Cengiz İnşaat pandemi döneminin zorluklarına rağmen büyük bir özveri ile çalıştı" diye konuştu.

PROJENİN MİMARLARI

Kazı çalışması biten tünel projesinde 175'i Türk 225 kişi çalışıyor. Cengiz Holding yöneticileri tören sırasında projeye imza atan Türk mühendislerle gurur pozu verdi.