Asya ile Avrupa kıtasını deniz tabanının altından karayoluyla birleştirecek Avrasya Tüneli, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Başbakan Binali Yıldırım ve çok sayıda yabancı konuğun katılımıyla yarın hizmete açılıyor. İstanbul'un ulaşım sorununa köklü çözüm üretecek tünelin hizmete alınmasıyla İstanbul'un iki yakası arasındaki mesafe, 15 dakikada geçilebilecek. Avrasya Tüneli geçiş ücreti otomobiller için 14 Türk lirası + KDV, minibüsler için ise 19 Türk lirası + KDV olacak. İşte Avrasya Tüneli güzergahı ise Kazlıçeşme ile Göztepe arasındaki seyahat süresini önemli ölçüde azaltacak olan Avrasya Tüneli Projesi, Boğaz’ı geçen mevcut iki köprüyle bağlantılı olarak planlandı.
AVRASYA TÜNELİ MUHTEŞEM FOTOĞRAFLAR İÇİN TIKLAYINIZ
AVRASYA TÜNELİ GEÇİŞ ÜCRETİ NE KADAR?
Avrasya Tüneli, biri gidiş biri geliş olmak üzere iki katlı olarak inşa edildi. Yalnızca hafif araçların geçişi için tasarlanan tünelden, Otomobil ve minibüsler geçebilirken en fazla 2.80 m yükseklikteki araçlar yararlanabilecek. Ağır taşıtlar, motosiklet ve yayalar geçemeyecek. Tünelde maksimum hız saatte 70 km olarak belirlenirken, geçiş ücretleri otomobil için 4 dolar+kdv, minibüsler için 6 dolar+kdv karşılığı Türk Lirası olacak. Tünelde her iki yönde de geçişler ücretli olacak, sürücüler tünel geçiş ücretini HGS ve OGS aracılığıyla ödeyebilecek. Ayrıca bir nakit gişesi bulunmayacak, araçtaki yolcular için ayrıca ödeme yapılmayacak.
AVRASYA TÜNELİ PROJESİ NEDİR?
İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi Projesi ile Asya ve Avrupa ilk kez deniz tabanının altından karayolu tüneliyle birleşecek. İstanbul’da araç trafiğinin yoğun olduğu Kazlıçeşme-Göztepe hattında hizmet verecek olan Avrasya Tüneli, toplam 14,6 kilometrelik bir güzergâhı kapsıyor.
Projenin 5,4 kilometrelik bölümü, deniz tabanı altına özel bir teknoloji ile inşa edilen iki katlı tünelden ve diğer metotlarla inşa edilen bağlantı tünellerinden oluşurken Avrupa ve Asya yakalarında toplam 9,2 kilometrelik güzergâhta ise yol genişletme ve iyileştirme çalışmaları devam etmektedir. Sarayburnu-Kazlıçeşme ile Harem-Göztepe arasında yer alan yaklaşım yolları genişletilerek kavşak, araç alt geçitleri ve yaya üst geçitleri inşa edilecek.
1 SAATLİK YOL 15 DAKİKA OLACAK
İstanbul’da trafiğin çok yoğun olduğu güzergâhta yolculuk süresi 100 dakikadan 15 dakikaya kadar inerken güvenli ve konforlu yolculuğun ayrıcalığı yaşanacak. 24 ay boyunca ATAŞ tarafından işletilecek olan Avrasya tüneli daha sonra kamuya devredilecek. ATAŞ şirketinin iki eşit ortağı Türkiye'den Yapı Merkezi şirketi Güney Kore’den SK E&C şirketi.
AVRASYA TÜNELİ GÜZERGAHI DURAKLARI
Kazlıçeşme ile Göztepe arasındaki seyahat süresini önemli ölçüde azaltacak olan Avrasya Tüneli Projesi, Boğaz’ı geçen mevcut iki köprüyle bağlantılı olarak planlandı. Proje üç bölümden oluşuyor:
Avrupa yakası
Kazlıçeşme’den Sarayburnu’na devam eden Kennedy Caddesi üzerindeki U-dönüşü, alt geçit olarak ve engellilerin erişimine uygun hemzemin geçit olarak inşa edilecek. Toplam uzunluğu yaklaşık 5.4 km olan mevcut yolun tamamı genişletilerek 2x3 ve 3x2 şeritten 2x4 şeride çıkarılacak.
Boğaz geçişi
İstanbul Boğazı'nda deniz tabanının altından geçen 5.4 kilometre uzunluğunda iki katlı tünel inşa edilecek. Her katta çift şerit yer alacak. Batı girişinde bir paralı geçiş gişesi ve işletme binası, tünelin her iki ucunda havalandırma bacaları yer alacak.
Anadolu yakası
Göztepe'ye ulaşan D100 (E-5) yolu üzerinde, 2 adet köprülü kavşak ve engellilerin ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde modernizasyonları da dâhil olmak üzere yaya üst geçidi inşa edilecek. Yaklaşık 3.8 kilometre uzunluğundaki yol genişletilerek 2x3 ve 2x4 şeritten 2x4 ve 2x5 şeride çıkarılacak.
AVRASYA TÜNELİ NE ZAMAN AÇILACAK?
Avrasya Tüneli 20 Aralık'ta hizmete açılacak.
-Avrasya Tüneli Projesi, 285 milyon 121 bin 188 Amerikan Doları tutarında özkaynak, 960 milyon Amerikan Doları tutarında kredi kullanılarak, toplam 1 milyar 245 milyon 121 bin 188 Amerikan Doları yatırımla 55 ayda tamamlanacak.
-Boğaz geçişi tünelinde sadece bu projeye özel olarak tasarlanan TBM (Tunnel Boring Machine – Tünel Kazma Makinesi) kullanıldı. Tünel Kazma Makinesi, bentonit bulamacı kullanan tünel açma makineleri arasında 11 bar değerindeki işletme basıncı ile dünyada 2’inci sırada, 13,7 metre kazı çapı ile dünyada 6’ncı sırada yer alıyor.
-Anadolu yakasından başlayacak olan tünel inşaatı, Tünel Kazma Makinesi’nin deniz tabanının yaklaşık 25 metre altından toprağı kazarak ve iç çeperleri oluşturarak ilerlemesi sonucunda 22 Ağustos 2016 tarihinde Avrupa yakasında tamamlandı.
-Tünel Kazma Makinesi’nin günlük ilerleme hızı ortalama 8-10 metredir.
Tünel yalnızca hafif araçların (otomobiller, minibüsler) kullanımına izin verilecek şekilde tasarlandı. Ağır taşıtlar, iki tekerlekli araçlar (motosiklet, bisiklet) ve yayalar tünelden faydalanamayacaklar.
-Boğaz geçişinin dışında kalan bağlantı tünellerinin inşası NATM (New Austrian Tunnel Method – Yeni Avusturya Tünel Yöntemi) yöntemiyle gerçekleştirildi.
-Projenin tünel bölümü dışında kalan, her iki yakadaki genişletilen yaklaşım yolları ve iyileştirilen kavşaklar, inşaatın tamamlanmasıyla İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne devredilecek.
-Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş. (ATAŞ), 24 yıl 5 ay süreyle işletim ve bakımından sorumlu olacağı tüneli, bu sürenin sonunda T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’ne (AYGM) devredecek.
İKİ KITA ARASINDA GÜVENLİ YOLCULUK
-Asya girişi Harem'de, Avrupa yakası girişi ise Çatladıkapı'da yer alacak.
-Tünel, ileri teknolojisiyle güvenli ve konforlu yolculuk imkanı sağlayacak.
-Modern aydınlatma, havalandırma ve düşük eğilimli yolla konfor artacak.
-Tünelinde her katta iki şeritten tek yönlü geçiş sağlanacak.
-Sis ve buzlanma durumunda kesintisiz yolculuk olacak.
-Karayolu ağını tamamlayan anahtar bağlantı ve İstanbul'daki mevcut havaalanları arasında en hızlı ulaşım olanağı olacak.
-Trafik yoğunluğu azalacak ve egzoz emisyon oranı azalacak.
-Tarihi yarımadanın doğusunda trafik azalacak.
-Boğaziçi, Galata ve Unkapanı köprülerinin trafiği rahatlayacak.
-Yapısı İstanbul siluetine zarar vermeyecek.
-7 gün 24 saat hizmet verecek.
-Sadece minibüs ve otomobiller kullanabilecek.
-OGS ve HGS ile ödeme yapılacak. Yolcular için ek ücret yok.
-Her 100 metrede bir yer alan acil durum telefonları, kamu anons sistemi, radyo anonsu ve GSM alt yapısı sayesinde yolculuk esnasında kesintisiz bir iletişim imkânı sağlanacak ve acil durumlarda bilgi akışı kesilmeyecek.
-Tünel girişlerinde ve içinde 7/24 görev yapan İlk Müdahale Ekipleri olaylara hemen müdahale edecek.
-Tünel, 7.5 büyüklüğündeki bir depreme göre tasarlandı. Boğaz altında inşa edilen sistem, İstanbul'da 500 yılda bir olacak en büyük depremde hiç hasarsız hizmete devam edebilecek.
-2 bin 500 yılda bir olma olasılığı bulunan depremde ise küçük bakımlarla hizmete açılabilecek şekilde inşa ediliyor.