Avanoslar üçlü tüp tünelle aşılıyor

Güneydoğu Anadolu'yu denize ulaştıracak Dörtyol-Hassa Otoyol ve Demir Yolu Projesi için 1.55 milyar euro dış kredi sağlandı. Proje, Güneydoğu'yu Amanos Dağları'nın altından, her biri 20 kilometrelik 3 tünelle İskenderun Limanı'na bağlayacak.

AKŞAM GAZETESİ

Kahramanmaraş merkezli depremlerden etkilenen Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nin altyapısına yönelik yurt dışından finansman temin çalışmaları sürüyor. Hazine ve Maliye Bakanlığı'nca bu doğrultuda yürütülen çalışmalarla Dörtyol-Hassa Otoyol ve Demir Yolu Projesi için yaklaşık 1.55 milyar euro tutarında dış finansman sağlandı. Finansmana ilişkin anlaşmalar bakanlık ile Societe Generale liderliğindeki kreditörler arasında imzalandı. Finansmana İsveç İhracat Kredi Kuruluşu (EKN), İslam Kalkınma Bankası bünyesinde faaliyet gösteren İslam Yatırım Sigortası ve İhracat Kredisi Şirketi (ICIEC) garantisi altında çeşitli ticari bankalar katıldı.

AMANOSLAR AŞILACAK

Proje, Güneydoğu Anadolu Bölgesi'ni özellikle de Gaziantep'teki ihracatçıları Amanos Dağları'nın altından, her biri 20 kilometre uzunluğundaki 3 tünelle İskenderun Limanı'na bağlayacak. Bu proje bölgeden ihracatın artmasına katkı sağlayacak. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü koordinesinde Doğuş İnşaat-Eze İnşaat ortaklığı ile yürütülen projede, 2 karayolu, 1 demir yolu tüneli ve bağlantı yollarıyla birlikte toplam 80 kilometreyi bulan Türkiye'nin en uzun tünelleri inşa edilecek.

EKİMDE TÖREN VAR

Ekim ayında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla düzenlenecek törenle ilk kazmanın vurulacağı projenin 2031 yılında tamamlanması hedefleniyor. İskenderun-Gaziantep ve İskenderun-Kahramanmaraş güzergâhlarında ulaşımı kısaltarak güvenli ve konforlu bir ulaşım imkânı sunacak proje, bölgenin ticaret hacmini artıracak ve ekonomik canlılığı destekleyecek önemli bir adım niteliği taşıyor. İskenderun Körfezi'ndeki limanların Amanos Dağları'na yakın konumu nedeniyle yaşanan lojistik ve depolama alanı yetersizliğine çözüm getiren proje, bu ihtiyaçların Hassa'daki elverişli alanlar üzerinden karşılanmasını sağlayarak bölgesel kalkınmaya stratejik katkı sunacak. Proje kapsamında kurulacak depreme dirençli kara ve demir yolu ulaştırma altyapısı sayesinde, bölgenin kesintisiz erişim kapasitesi güçlendirilerek olası afet durumlarında da kesintisiz ulaşım güvence altına alınacak. Bu arada bu projeyle beraber Türkiye'nin bu yıl içinde demir yolu sektörüne sağladığı dış kaynak tutarı yaklaşık 4.2 milyar euroya ulaştı.

ÖZELLİĞİYLE DÜNYADA İLK OLACAK

Proje kapsamında gerçekleştirilecek tünel yapısı, demir yolu ve karayolu ulaşımını entegre eden fonksiyonel üçlü tüp tünel tasarımıyla, mühendislik alanında dünyada bir ilke imza atacak. Projede yer alan her biri 20 kilmetrelik tüneller sadece Türkiye'nin değil, dünyanın en uzun fonksiyonel üçlü tüp tünel sistemi olma özelliğini de taşıyor.

ULAŞIMI KISALTIYOR

Proje iki etaptan oluşuyor. Tünel yapımını kapsayan ilk etap Hassa Kavşağı'nda sona erecek. Karayolu bağlantısı ise Toprakkale-İskenderun Otoyolu'ndan ayrılarak Dörtyol Kavşağı'ndan, Amanos Dağları'nın altından geçerek Hassa üzerinden Kırıkhan-Nurdağı güzergahındaki yolla birleşecek. Projedeki demir yolu 55 bin 92 metre, otoyol ise 25 bin 750 metre olarak planlandı. Proje ile 121 km olan Nurdağı-Osmaniye-Dörtyol (Payas) güzergâhı 20.6 km kısalarak 100.4 km, 78.8 km olan Payas-İskenderun-Kırıkhan-Hassa (Deliçay) güzergâhı 53.4 km kısalarak 25.4 km ve 84 km olan Payas-Fevzipaşa arasındaki demiryolu güzergâhı ise 29.6 km kısalarak 54.4 km olacak.