Atıl giysileri kurtardı, dünyada ilk 3'e girdi

Kullanılmayan ve satılmayan giysileri atık olmaktan çıkarıp ekonomiye kazandıran yerli şirket Nivogo, dünyanın en iyi 3 döngüsel ekonomi girişiminden biri oldu. 2 yılda 1 milyon adet ürünü yenileyen şirket, şimdi bu modeli dünyaya taşımaya hazırlanıyor.

ÖZGÜL ÖZTÜRK

Günümüzde üretilen her kıyafet, ortalama 7 kez giyildikten sonra çöpe atılıyor. Bu yüzden her yıl 85 milyar ürün farklı sebeplerden dolayı imha ediliyor. Markaların depolarında ve ya tüketicinin dolabında satılamadığı için ya da kullanılmadığı için atılmak üzere çok sayıda ürün bekliyor. Moda sektörünün kronikleşen bu sorununa çözüm bulmak amacıyla kurulan Nivogo, 2 yılda 1 milyon ürünü yenileyip ekonomiye kazandırdı. Kullanılmayan ve ya satılmayan giysileri yenileyerek yeniden tüketime sunan firma, 7.3 milyar litrelik su tasarrufu sağlarken milyonlarca tonluk karbon salımının da önüne geçti. Türkiye'nin öncü döngüsel dönüşüm hareketi Nivogo, yakaladığı bu başarıyla Hindistan'daki G20 Dijital Ekonomi Bakanlar Toplantısı'nda dünyanın en iyi 3 döngüsel ekonomi girişiminden biri oldu.

YÜZDE 85'İ ÇÖPE GİDİYOR

Nivogo ayrıca dünyanın en büyük ekonomilerinin girişimlerinin değerlendirildiği bu zirvede Avrupa'nın da 1 numaralı döngüsel ekonomi girişimi seçildi. Perakende sektöründe uzun yıllar çalışan Arnas Akbaş ve üniversiteden arkadaşı Ali Cem Yücebağ tarafından 2021 yılında kurulan Nivogo'nun İstanbul Kağıthane'den dünyaya uzanan başarı hikayesini Arnas Akbaş'la konuştuk. Dünyada her yıl 100 milyon adet moda ürünü üretildiğini ve bunun 85 milyarının atıl hale geldiğini vurgulayan Arnas Akbaş, "Tekstildeki atıl ürünleri dönüştürüp ekonomiye yeniden kazandırarak hem çevreye hem ekonomiye hem de topluma katkı sağlıyoruz. İstanbul Sanayi Mahallesi'nde 400 metrekarelik bir apartman dairesinde bu işe başladık. 8-9 ay sonra Gebze'deki 5 bin metrekarelik operasyon merkezimize taşındık" diyor.

5 TRİLYON DOLARLIK PAZAR

Nivogo'nun ürün portföyünde Türkiye'nin ve dünyanın en tanınmış markalarının spor ayakkabılarından çantalarına, montlarından tişörtlerine kadar onlarca farklı kıyafet bulunuyor. Şu anda 6 mağazayla perakende sektöründe faaliyet gösteren Nivogo, yakında İstanbul dışında 2 mağaza daha açmayı planlıyor. Şu anda 20 markayla partnerlik yaptıklarını anlatan Nivogo CEO'su Arnas Akbaş, sözlerini şöyle sürdürdü: "Moda endüstrisini dönüştürmek görevi bizim gibi girişimcilerin emeğiyle olacak. Dünya moda endüstrisinin re-commerce (yeniden satış) oranı yıllık 5 trilyon dolar. Nivogo olarak Türkiye'yi bu pazarın öncü ülkesi yapma hedefiyle yolumuza devam ediyoruz."

ZANAATKAR YETİŞTİRİYOR

Nivogo, bireysel tüketicilerden ve markalardan gelen yenileme talebindeki artışla personel sayısını her geçen gün artırıyor. Şu anda 200 kişilik kadroyla yoluna devam eden şirket, talebe yetişmek için Nivogo Akademi'yi kurdu. Firma bu akademide yenileme yapabilecek yeni zanaatkarlar yetiştiriyor.

ÜNLÜ İSİMLERDEN YATIRIM ALDI

Gebze'deki merkezinde 200 kişilik ekibiyle ayda 100 bin ürünü yenileyen firma, kurulduğu günden bu yana yenileme merkezinin hacmini 36 kat büyüttü. Giyim ürünlerinden ayakkabıya, çantadan bebek araç gereçlerine pek çok ürünü dönüştüren firma, daha sonra bu ürünleri 20 mağazasında yüzde 30 ila 90 arasında daha uygun fiyata tüketiciyle buluşturuyor. Aras Bulut İynemli, Fırat İşbecer, Önder Öztarhan ve Akış GYO'nun yatırımlarıyla şu an 10 milyon dolar değerlemeye ulaşan şirketin hedefi, Türkiye'deki bu iş modelini dünyaya taşımak.