Asker postalını artık siviller de giyecek

Polis, jandarma ve askerlere bot üretimiyle bilinen Vaneda, şimdi de Türkiye'nin ilk outdoor ayakkabı markasını yarattı. Pandemiyle birlikte doğaya dönen gezginleri hedefleyen firma, yerli ve milli bir marka olarak yurtdışında öne çıkmayı planlıyor.

ÖZGÜL ÖZTÜRK

Yıllık 550 milyon çift üretim kapasitesiyle ayakkabı üretiminde dünyada 7’inci Avrupa’da birinci sırada olan Türkiye, buna karşın fason üretim politikası nedeniyle dünya ayakkabı pazarından sadece yüzde 5 pay alıyor. 2020 yılında 9 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşan ayakkabı sektörünün fason üretim yerine markalaşarak 150 milyar dolarlık dünya ayakkabı pazarından hak ettiği payı alabileceğine inanan girişimci Kadir Yılmaz, Türkiye’nin ilk outdoor (dış mekan) ayakkabı markasını yarattı. Yaklaşık 17 yıldır ülkenin güvenliğini sağlayan, asker ve polislere ayakkabı ve bot üreten marka, şimdi de Türkiye ve dünyadaki doğa tutkunu gezginlerin ayağını koruyacak.

DÜNYADAN DA İLGİ VAR

Türk firmalarının Avrupa standartlarındaki üretim başarısını markalaşmayla taçlandırması gerektiğine dikkat çeken Kadir Yılmaz, “Bunun için tasarım ve Ar-Ge’ye ağırlık verilmeli. Biz Vaneda’yı tasarlarken Türkiye’deki bu ihtiyacı gördük. Su geçirmeyen ve ıslansa da ağırlaşmayan botlarımızı fiyat ve performans avantajlarıyla tüketiciye sunarak pazarda öne çıkacağız” dedi. Yılmaz, üretim kalitesini gören Meksika ve Amerikalı alım gruplarının Türkiye’de alternatif tedarik zinciri oluşturma talebiyle kendilerine geldiğini anlattı. 

350 KİŞİYE İSTİHDAM SAĞLIYOR

46 yıldır Türk ayakkabı sanayiine ökçe, taban ve iç kalıp üretimi yapan Fatih Grup’a bağlı bir marka olan Vaneda, yılda 500 bin çift üretim kapasitesiyle çalışıyor. Hadımköy’deki fabrikasında 100, İkitelli’deki yan sanayi fabrikasında 250 kişiye istihdam sağlayan marka, önümüzdeki yıllarda bu sayıyı artırmayı hedefliyor. 2020 yılını 50 milyon TL ciroyla kapatan Vaneda, bu yıl en az yüzde 20 büyüme hedefliyor. Şu anda perakende satışlarını web sitesi ve Boyner mağazaları aracılığıyla gerçekleştiren firma, önümüzdeki günlerde ilk mağazasını Karaköy’e açacak.

PANDEMİYLE BİRLİKTE TALEP ÇOK YÜKSELDİ

Dünya ayakkabı pazarının toplam büyüklüğü 150 milyar dolar civarında. Türkiye geçen yıl 285 milyon çift ayakkabı ihraç ederek yaklaşık 820 milyon dolarlık ihracat geliri elde etti. Türkiye’nin en fazla ihracat yaptığı ülkeler sırasıyla Rusya, Almanya, İspanya, Romanya, İngiltere, Suudi Arabistan, İtalya, İsrail ve Hollanda oldu. Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) Başkanı Abdulsabur Endican, 2021 yılında aşılama faaliyetleriyle birlikte 1 milyar dolarlık ihracat hedeflediklerini söyledi.

SATIŞLAR KATLANDI

Türkiye’de son 10 yılda outdoor pazarında çok ciddi büyüme kaydedildiğini ifade eden Kadir Yılmaz, “Özellikle 2010 yılından sonra outdoor ayakkabı satışları 1 iken 50’ye katlandı. Pandemi nedeniyle doğaya yönelen kitleyle birlikte önümüzdeki yıllarda talebin daha da artacağını düşünüyoruz.”