1 Mayıs 2021 tarihinden itibaren vatandaşlar banka şubelerine gitmeden de uzaktan kimlik tespitiyle banka müşterisi olabiliyor. Türkiye Bankalar Birliği'nin 14 bankanın verilerinden elde ettiği bilgilere göre bankalar mayıs ayında 268 bin, haziran ayında 229 bin 55, temmuz ayında 223 bin kişi uzaktan müşteri edindi. Uzaktan müşteri temsilcisiyle sonlandırılan müşteri sayısı mayısta 68 bin 831, haziranda 63 bin 197, temmuzda 61 bin oldu. Online başvuruyla kuryeyle sonuçlandırılan müşteri sayısı ise mayısta 102 bin 452, haziranda 120 bin 187, temmuzda 110 bini buldu.
GÖRÜNTÜLÜ GÖRÜŞÜLEBİLİYOR
Gerçek kişilerin uzaktan kimlik tespiti, banka çalışanıyla kişinin; fiziksel olarak aynı ortamda bulunmasına gerek olmadan, çevrim içi olarak görüntülü görüşmesi ve birbiriyle iletişim kurmasıyla gerçekleşiyor. Yapılan görüntülü görüşmede olası riskler dikkate alınarak yeterli güvenlik ve gizlilik seviyesi oluşturulması zorunlu tutuldu. Görüntülü görüşme şifrelenmiş güvenli iletişimle gerçekleştiriliyor. Yapılacak görüntülü görüşmede engelli kişiler için gerekli eğitimleri almış en az bir müşteri temsilcisinin bulunması zorunlu tutuluyor.
1 MAYIS'TA YÜRÜRLÜĞE GİRDİ
Türkiye'de tamamen dijital olarak uzaktan kimlik tespiti yapılabilmesinin önü 26 Haziran 2020'de 5411 sayılı Bankacılık Kanunu'nda yapılan değişiklikle açıldı. Bu kapsamda, bankalar ve müşterileri arasındaki ilişkilerin, uzaktan iletişim araçlarının kullanılması suretiyle mesafeli olarak gerçekleştirilebilmesi ve müşteri kimliğinin doğrulanmasına imkan veren yöntemler yoluyla kurulacak sözleşmelerle düzenlenebilmesinin önü açıldı. 24 Şubat tarihli ve 31405 sayılı Resmi Gazete'de yer alan 'Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair Tedbirler Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik'le ise gerçek kişilerde uzaktan kimlik tespiti yapılabilmesine ilişkin hükümler yer aldı. Uygulama 1 Mayıs itibarıyla başladı.
EN FAZLA 10 DAKİKA SÜRÜYOR
Uygulamanın hayata geçmesiyle bankacılık hizmetlerine daha hızlı ve rahat erişim sağlanmaya başlandı. Yeni uygulamayla müşteri olma süreci en fazla 10 dakikalık bir sürede tamamlanabiliyor. Bankalar açısından ise kağıt ve doküman kullanımının azaltılıp hizmet maliyetinin düşürülmesi sağlanıyor.
MALİYET DÜŞECEK
Uzaktan müşteri kabulünün bankaların yarınlara hazırlanmasında mihenk taşı olacağını söyleyen sektör temsilcileri, bankaların hizmet maliyetinin düşeceğini ve müşteri deneyiminin zenginleşeceğini dile getiriyor.