Alışverişte artık önceliğimiz fiyat

Pandemide değişen tüketici alışkanlıkları bu yıl da sürecek. Araştırmaya göre evde yaşam harcamaları devam edecek, alışverişte ‘fiyat' belirleyici olacak.

KPMG Türkiye'nin hazırladığı 'Perakende Sektörüne Bakış' raporuna göre pandemi nedeniyle marka bağımlılığı giderek azalırken alışverişlerde artık 'fiyat' belirleyici oluyor. Rapor, pandemi ve aşıyla ilgili belirsizlikler nedeniyle dünya genelinde kişisel sağlık ve güvenlik endişelerinin devam ettiğini bu nedenle 2020'de değişen tüketici davranışlarının bu yıl da aynı şekilde devam etmesinin beklendiğini ortaya koyuyor. Rapora göre tüketici, 'acil ihtiyaç' kategorisi dışındaki harcamalara mesafeli tutumunu sürdürecek, kişisel güvenliği için evde kalmaya ve birikim yapmaya öncelik verecek.

TASARRUF ÖNE ÇIKIYOR

KPMG Türkiye Perakende ve Tüketici Ürünleri Sektör Lideri Gökhan Kaçmaz, hem pandemi hem teknoloji nedeniyle değişen tüketici davranışlarının perakende sektöründe kalıcı dönüşümlere sebep olduğunu söyledi. Kaçmaz, "Tüketiciler daha seyrek alışveriş yapıyor, kişisel güvenlik ihtiyacı düşen harcama trendinin itici güçlerinden birisi olarak ön plana çıkıyor. Tüketiciler önümüzdeki 6-12 aylık dönemde gelirlerinde düşüş yaşamayı bekliyor ve bu nedenle harcama yapmak yerine birikim yapmayı tercih ediyorlar. Satın alma tercihleri ve seviyeleri de öngörülebilir gelecekte daha kısıtlı kalacak. Tasarruf yapmak artık bir numaralı öncelik" ifadelerini kullandı.

2. ÇEYREKTE TOPARLANMA

Kaçmaz, 2020'de krizden alınan dersler ve yatırımlar doğrultusunda sektör oyuncularının 2021'e daha hazırlıklı girdiğini belirterek, "2021 ikinci çeyreğinde sektörün toparlanmasını bekliyoruz. Hafta sonu kısıtlamalarının kalkması perakende sektörü için önemli olan hafta sonu satışlarının dengelenmesi açısından çok önemli" diye konuştu. Kaçmaz'ın paylaştığı rapora göre, tüketicilerin üçte biri Kovid-19'un etkilerinin bir yıldan fazla süreceğini düşünüyor. Beş tüketiciden biri ise bu nedenle sürekli evde kalma eğiliminde. Bu nedenle evler artık çalışma, eğlence, eğitim ve sosyalleşme faaliyetlerinin gerçekleştiği yeni merkezler haline geldi. Önümüzdeki 6-12 ay içinde zorunlu olmayan harcamaların Kovid-19 dönemi öncesine göre üçte bir oranında daha az olması bekleniyor.

AYNI GÜN TESLİM YAYGINLAŞACAK

* E-ticaret ve dijital kanallarda yaşanan müşteri deneyiminin iyileştirilmesi için lojistik ve kargo süreçlerinde yapılanma sürüyor.

* Kargo ve lojistik tedarikçilerinin ortaklıklar kurması bekleniyor.

* 'Aynı gün teslimat' yaygınlaşacak.

* Sektördeki kargo şirketlerinin sayısı ve şirketlerin yatırımları artacak.

ACİL İHTİYAÇ 'IN' MARKA 'OUT' OLDU

* Tüketiciler için 'acil ihtiyaç' kategorisi önemini koruyacak.

* Bu sene tüketici davranış ve alışkanlıklarında geriye dönüş beklenmiyor. Hayatın ağırlık evde devam etmesi nedeniyle ev-yaşam harcamalarında değişiklik olmayacak.

* Outdoor aktiviteleri önem kazanıyor, bu alana yönelik giyim ve ekipman harcamaları artarak sürecek.

* Tüketicinin marka bağımlılığı azalıyor, satın almada 'fiyat' odaklı karar verme eğilimi devam ediyor.

* Fiyat nedeniyle private label (özel marka) ürünlere talep artacak.