Alışveriş kampanyalarının online şampiyonu telefon

Mağaza ve AVM önünde uzun kuyruklara neden olan Kasım ayı alışveriş kampanyaları online ticarete de yansıdı. Yılın e-ticaret cirosunun % 13'ü kasım ayında yapılırken, tüketici online'dan en çok cep telefonu aldı.

Fiyat araştırmalarına imkân tanıyan yapısı, kolay ve hızlı işlem süreçleriyle cirosunu her yıl artıran e-ticaret sektörü kasım kampanyaları gibi özel dönemlerde de katlanarak büyüyor. Ticaret Bakanlığı rakamlarına bakıldığında Türkiye'de yurt içi e-ticaret, 2022'nin ilk 6 ayında ciro olarak yüzde 116 ve sepet sayısı olarak yüzde 38 artmış durumda. Verilere göre ülke genelindeki ticari cironun yüzde 18,5'inin de e-ticaret üstünden gerçekleştiği görülüyor. E-Ticaret Altyapı Sağlayıcıları Derneği Sözcüsü ve Projesoft CEO'su Yüksel Eminoğlu, yılın ikinci ayı ve özellikle de kasım ayının tek başına tüm yılın e-ticaret cirosunun yüzde 13'ünü oluşturduğunu belirtti.

YÜZDE 16 ARTTI

Yıl sonunda Türkiye'de tüm ticaretin yüzde 21 civarının e-ticaret üstünden gerçekleşeceğini ifade eden Eminoğlu şunları kaydetti: "Geçen senenin aynı dönemine göre bu yıl e-ticaret cirolarında yüzde 157'lik bir artış görülüyor. Özellikle bazı sektörler Efsane Cuma ve Kasım ayı kampanyalarıyla hareketli bir ay geçirdi. En çok satış öncelikle cep telefonu sektöründe var. Geçen seneye oranla adet olarak yüzde 16 civarında bir artış yaşanmış durumda. Peşinden de küçük ev aletleri geliyor ki burada da satın alınan ürünlerde adet olarak yüzde 15,4 gibi bir artış var. Üçüncü olarak da beyaz eşya satışları dikkati çekiyor. Burada da adet olarak yüzde 14'lük bir artış gözlemliyoruz."

KİŞİ BAŞI HARCAMA ORTALAMA 4 BİN 900 TL

Eminoğlu, kasım kampanyaları döneminde pek çok kategoride ürün satıldığını fakat adet olarak en çok satılan ürünün akıllı cep telefonu olduğunu belirterek, "Telefonların peşinden de mutfak robotları geldi. Bunları ise çamaşır makineleri izledi. Bunun dışında önemli bir bilgi de kişi başı e-ticaret harcamaları ki Türkiye'de 18-70 yaş arası kesime baktığımızda internet üstünden kişi başı ortalama 4 bin 964 TL'lik bir harcama görüyoruz. Kasım kampanyaları döneminde bu rakamın ortalama olarak 7 bin 500 TL'yi geçmesini bekliyoruz" dedi.

ABD'DE SÖNÜK GEÇTİ

İstanbul'da Efsane Cuma nedeniyle önceki gün ortaya çıkan alışveriş izdihamı dikkat çekmişti. ABD'de ise yıllardır görmeye alıştığımız alışveriş çılgınlığı bu sene yerini sessizliğe bıraktı. Türkiye'de yaşanan ilginin özellikle yüksek enflasyon nedeniyle ihtiyaçlarını erteleyen vatandaşların talebi nedeniyle yaşandığı değerlendirmeleri yapıldı. Business Insider'ın haberine göre; perakende devi Walmart'ın şubeleri, önceki günü sessiz geçirdi. New York'ta en fazla hareketliliğin teknoloji ve oyuncak bölümlerinde, Kaliforniya'da ise teknoloji ve tatil eşyalarının satıldığı stantlarda yaşandığı belirtildi. Ancak bu yoğunluğun geçtiğimiz yıllara göre çok düşük olduğu kaydedildi. Haberde 'Black Friday' çılgınlığının artık popülerliğini kaybettiği yorumuna yer verildi.