AB’nin ‘ipekyolu’na 355 milyon avro’luk Türk imzası

Avrupa’nın kuzeyini güneyine bağlayan ve ‘AB’nin İpekyolu’ olarak adlandırılan otoyolun 20 kilometresini 355 milyon euro harcamayla 2 yıl gibi bir zamanda tamamlayan Cengiz İnşaat, Avrupalıları şaşkına çevirdi. 

SÜLEYMAN ŞEN

REKOR HIZ AVRUPA’YI ŞAŞIRTTI

Çin’in ardından dünya 2’nciliğine yükselen Türk müteahhitleri dünya devlerini geride bırakmaya ve yeni başarı öyküleri yazmaya tam gaz devam ediyor. Avrupa’nın ‘İpek Yolu’ olarak bilinen C-5 koridorundaki üç ayrı etap için düzenlenen üç ihaleyi de kazanan Cengiz İnşaat, toplam 355 milyon euroluk işi zamanından önce tamamlayarak teslim etmiyi başardı. Cengiz İnşaat Yurt Dışı Projeler Direktörü Utku Gök, Budapeşte’den başlayarak Adriyatik denizine kadar inen ve Avrupa’yı birbirine bağlayan otoyolun Cengiz İnşaat tarafından yapılan bölümünün öyküsünü bir grup gazeteciye Saraybosna’da yerinde anlattı. 

ÜÇ ETAP İÇİN DE AYRI İHALE

Avrupa’nın kuzeyi ve güneyini birbirine bağlarken Doğu ve batı koridorunu da tamamlayan C-5 otoyolunun hem ekonomik hem de stratejik önemi olduğunu anlatan Gök, “Bizim için çok önemli olan iki şey daha var. Bunlardan biri dünyanın en büyük acılarının yaşandığı Bosna’nın ekonomik olarak ayağa kalkması, diğeri de Türk müteahhitlerinin gücünün Avrupa’da kabul edilmesi” dedi. Otoyolun ihalelerinin üç ayrı etaptan oluştuğunu ve üçü için de ayrı ihalelere çıkıldığını belirten Gök, şunları söyledi: “Bulgaristan’da yaptığımız otoyol projesi incelendikten sonra yeterlilik belgesi alan tek Türk firma olarak ihaleye katıldık. Bu ihalede Avrupa’nın dev firmalarıyla yarıştık. Üç ihaleyi de biz kazandık. 369 milyon euro tutarındaki işi, bütçesinin altında 355 milyon euroya bitirdik. Avrupa’nın en uzun tünellerinden birini inşa ettik. Burada Yunanistan’dan başlayıp İtalya’ya kadar uzanan otoyolla birleşiyor.”

ONLAR 5 YILDA BİTİREMEZDİ!

İhale tamamlanıp iş başladıktan sonra AB Komisyonu’nun işin devamına şaşırdığını anlatan Gök, “Çok hızlı başlangıç yaptık. Hak ediş istiyoruz, para geliyor. İş hızlı gittiği için tekrar para istiyoruz. Çok şaşırdılar. ‘Bu kadar hızlı devam eden bir işle karşılaşmadık’ dediler. Sonra Avrupalılar bizim çalışma hızımıza alıştı. Otoyolun 70 kilometresi 20 yılda yapılmış, biz 20 kilometresini 2 yılda bitirdik. Avrupalı firmalar 5 yıldan önce teslim edemezdi” dedi.

1800 KİSİYE İSTİHDAM 

Otoyolun inşaatı süresince 1800 kişinin istihdam edildiğini anlatan Gök, “Çalışanlarımızın yarısını Türkiye’den getirdik. Kalan 900 kişiyi ise yerel halktan temin ettik. Ülke ekonomisine bu şekilde de katkı sağlamaya çalıştık. Otoyol tamamlandıktan sonra Bosna’da neler değişiyor diye baktık. Bosna daha çok ihracat kanalları bulmaya ve daha fazla ihracat yapmaya başladı. Yabancı yatırımcılar Bosna’ya akıyor. Otoyolun tamamlanmasıyla birlikte toplam yatırım miktarı 6.6 milyar doları buldu” diye konuştu.  

YENİ İŞLERDE DE BİZİ İSTİYORLAR

Bosna'daki işin tamamlanmasına rağmen makine parkını Türkiye’ye geri taşımayacaklarını belirten Gök, şöyle devam etti: “Yeni ihalelerde bizim de olmamızı istiyorlar. Yakında buralarda yeni bir işe başlayabiliriz.”

Eski Boşnak başbakandan özel teşekkür

Bir dönem Bosna-Hersek Başbakanlığı yapan ve şu anda Saraybosna Karayolları Genel Müdürlüğü görevini yürüten Adnan Terziç, Cengiz İnşaat’ın otoyolu 2 yılda bitirmesinden dolayı çok memnun olduklarını belirterek, “2000’lerde Türk firmaları Bulgaristan ve Romanya’ya yatırım yapıyordu. Ben de ‘Kalbiniz Bosna’da ama yatırımlarınız başka yerlere’ diye sitem etmiştim. Artık firmalarınızın Bosna’ya yatırım yapmasından çok memnunuz”dedi.