ABD’nin ‘Cranberry’sine karşı Ege’nin üzümü

Türkiye, başta Çin ve Japonya olmak üzere Uzakdoğu ülkelerinde büyüyen kuru meyve pazarına göz dikti. ABD’nin Uzakdoğu pazarında ‘cranberry’ ile oluşturduğu hakimiyet, ‘Ege üzümü’ ile sarsılacak. 

YELDA GÖKDAĞ

ABD ile Çin arasında, ihraç ürünlere uygulanan vergi oranlarındaki karşılıklı artışla yaşanan kriz, Türk üretici ve ihracatçı için fırsata dönüştü. İki ülkenin vergi savaşı, kuru meyve ihtiyacının ağırlıklı bölümünü ABD’den karşılayan Çin’i, alternatif ülke arayışına yönlendirdi.  Yüksek üretim potansiyeli ve ürün kalitesi ile uluslararası “kuru meyve” pazarında söz sahibi olan Türkiye, dünyanın en kalabalık ülkesi olan Çin’in başta üzüm olmak üzere kuru meyve talebini karşılamak için harekete geçti. 

TON BAŞINA TEŞVİK MASADA 

 Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın kuru meyve ihracatçılarının talebi üzerine Çin’e ihracatın yollarını açmak için eylem planı hazırlama kararı aldı. İhracatçıların yeni hedef pazarlarda katılacakları fuarlara yüzde 70 oranında destek sağlayan bakanlık, taşıma ücreti ya da ton başına teşvik getirilmesi formüllerini masaya yatırdı. Konuya ilişkin açıklama TBMM Bağcılık ve Üzüm Araştırma Komisyonu’na bilgi veren Ege Kuru Meyve ve Mamülleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet Ali Işık’tan geldi. 

50 milyon dolarlık ihracat

ABD Tarım Bakanlığı verilerine göre Çin geçtiğimiz yıl ABD’den 50 milyon dolarlık ‘cranberry’ ihraç etti. Bu ABD’nin toplam cranberry ihracatının yüzde 15’ine denk geliyor. ABD’nin Wisconsin Eyaleti küresel ‘cranberry’ üretiminin yaklaşık yüzde 50’sini karşılıyor. Artan ticaret savaşı endişeleriyle beraber ABD'de ‘cranberry’ üreticileri son zamanlarda  haberlere daha sık konu olmaya başladı. 

YÜZDE 5 YÜKSELDİ

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), geçtiğimiz hafta 2016-2017 dönemi bitkisel ürün denge tabloları; ’meyveler, sert kabuklular ve içecek bitkileri’ istatistiklerini açıkladı. Buna göre söz konusu dönemde üzümde yurtiçi üretimin yurtiçi talebi karşılama oranı yüzde 141.6 oldu. Yani Türkiye tükettiği miktarın yüzde 41.6 fazlasını üretiyor. Bu da ihracat için fırsat yaratıyor. Yine TÜİK verilerine göre geçtiğimiz yıl Türkiye’deki üzüm üretimi bir önceki yıla göre yüzde 5 yükseldi. 

Türk üreticisi için büyük bir fırsat

ABD ile Çin arasındaki vergi krizinden Türkiye’nin fayda sağlayabileceğini belirten Işık, “Çin ile ABD arasında yaşanan vergi anlaşmazlığı, Türk üretici ve ihracatçısı için büyük bir fırsat. Bu fırsatı değerlendirmek için hızlı hareket etmeliyiz. Türkiye’de üretilen kuru meyvelerin, başta Çin olmak üzere Uzakdoğu’da tanıtımı ve pazarlanmasına yönelik projeleri hızla oluşturup, pazarda oluşan boşluğu doldurmalıyız. Ege Kuru Meyve ve Mamülleri İhracatçıları Birliği olarak Çin pazarına girmeye hazırız” ifadesini kullandı.

Her yerde Amerikan ürünleri bulunuyor

Işık sözlerine şu şekilde devam etti: “Güney Kore’ye gittiğimde kaldığım otelde, Amerikan üzümü ‘cranberry’ ve yine Amerikan üretimi kuru meyvelerden başka bir ürün görmedim. Neden Güney Kore’de bizim Ege üzümümüz yok? Ele ele verip birlikte çalışırsak ve fırsatları değerlendirirsek, Türk üzümünü başta Uzakdoğu olmak üzere dünyanın her yerine pazarlayıp, hak ettiği yere getirebiliriz.”