559 bin işletme e-ticaret yapıyor

Türkiye'nin e-ticaret hacmi, geçen yıl bir önceki yıla göre yüzde 115.15 artarak 1.85 trilyon lira oldu. E-ticaret yapan işletme sayısı da 2023 yılı itibarıyla 559 bin 412'ye yükseldi. En fazla 29 yaş tüketicisi harcama yaptı.

HABER MERKEZİ

Ticaret Bakanlığı, e-ticaret alanında yaşanan önemli gelişmelere yer verdiği 'Türkiye'de e-Ticaretin Görünümü Raporu'nu yayımladı. Buna göre, Türkiye'nin e-ticaret hacmi geçen yıl bir önceki yıla göre yüzde 115.15 artarak 1.85 trilyon liraya ulaştı. İşlem sayısı da aynı dönemde yüzde 22.25 yükselişle 5.87 milyar adet olarak gerçekleşti. E-ticaret hacminin bu yıl 3.4 trilyon lira, işlem sayısının 6.67 milyar adet olacağı öngörüldü. E-ticaret yapan işletme sayısı da geçen yıl itibarıyla 559 bin 412'ye yükseldi. Kendi sitesinden veya mobil uygulamasından e-ticaret faaliyetinde bulunan Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi'ne (ETBİS) kayıtlı işletmelerin sayısı 35 bini aştı.

YÜZDE 29.5'İ KADINLARIN

Ülkede e-ticaret yapan işletmelerin yüzde 76'sını şahıs, yüzde 21'ini limitet, yüzde 3'ünü anonim şirketler oluşturdu. E-ticaret işletmelerinin en çok bulunduğu iller İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Antalya olarak sıralandı. Bu alanda faaliyette bulunan esnaf işletmesi sahiplerinin yüzde 70.5'ini erkek, yüzde 29.5'i kadın girişimciler oluşturdu. E-ticaret işletme sahiplerinin çoğunluğunun 25-44 yaş aralığında olduğu belirlendi.

BEYAZ EŞYA ÖNDE

E-ticaret hacminin genel ticaret hacmine oranı 2019'da yüzde 10.1 iken, geçen yıl yüzde 20.3'e ulaştı. GSYH içindeki payı da yüzde 6.8 oldu. Hacmin yüzde 51'ini mal, yüzde 49'unu ise hizmet ticareti oluştururken, kartlı işlem hacminin yüzde 63'ü mal, yüzde 37'si hizmet ticareti kaynaklı meydana geldi. En büyük payı 233 milyar lira ile beyaz eşya ve küçük ev aletleri sektörü aldı. Bu sektörü 135 milyar lira ile elektronik, 127 milyar lira ile giyim, ayakkabı ve aksesuar izledi.

EN ÇOK 29 YAŞ HARCADI

İşlem hacminde geçen yıl en yoğun dönem, kampanyaların etkisiyle, kasım ayı oldu. Söz konusu ayda e-ticaret hacmi, yıl genelindeki aylık ortalamaların yüzde 50 üstünde seyretti. En fazla harcamayı 29 yaşındaki tüketiciler gerçekleştirirken, en çok alışveriş mobil uygulamalardan yapıldı. E-ticaret yoluyla en çok satılan ürünler arasında ise ayakkabı, cep telefonu, dizüstü ve masaüstü bilgisayar, airfryer, fritöz, klima, mutfak ve yemek aletleri oldu.

HIZLI SİPARİŞLE 126.1 MİLYARLIK HARCAMA

1 saat veya daha kısa sürede teslim edilen siparişleri kapsayan 'hızlı ticaret'in hacmi geçen yıl 2022'ye kıyasla yüzde 99.2 artarak 126.1 milyar lirayı buldu. Hızlı ticaret hacminden en yüksek payı yüzde 58 ile yemek siparişi alırken bunu yüzde 26 ile gıda ve süpermarket sektörü, yüzde 12.5 ile platform aracılığıyla yapılan market alışverişleri izledi. En fazla sipariş yüzde 40.8 ile 18.00-00.00 saatlerinde verildi. Bu saatlerdeki yoğunluk nedeniyle motokuryeler akşam mesaisine kaldı.