1
ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE
Türkiye 1 Nisan'dan itibaren 4.5G ile tanışacak. Teknoloji uzmanları bunu bir 'mobil devrim' olarak nitelendiriyor, 4.5G'nin hayatımızda ciddi değişiklilere neden olacağını söylüyorlar. Peki nedir bu değişiklikler…. İnternetin hızlanması hayatımızı nasıl etkileyecek? Turkcell Genel Müdürü Kaan Terzioğlu ile 4.5G'ye dair merak edilenleri konuştuk.
4.5G'nin başlamasına çok az kaldı. Hazırlıklar nasıl gidiyor?
SIM kartlar değişiyor mu?
1 Nisan sonrası bizi başka bir dünya bekliyor diyebilir miyiz?
İNSANLARIN ÖMRÜNE ÖMÜR KATACAĞIZ
Cepten TV ya da film izleme kalitemiz nasıl artacak?
Geçenlerde Barselona'da Mobile World Congress'de bir deney yaptılar. Birebir aynı 2 telefondan biri hizmeti 3G'den, diğeri 4.5G'den aldı. 5 dakikalık high definition 4K bir film yayınlandı. 4.5G'den hizmet alan telefon, filmin sonunda 5'inci dakikadaydı. 3G'den hizmet alan ise aynı anda 3.5'uncu dakikadaydı. Bu şu demek; biz aslında insanların ömrüne ömür katıyoruz. O 1.5 dakikaları toplarsanız ciddi bir zaman oluyor. Yani rahatlıkla cep telefonu insanın ömrünü uzatıyor diyebiliriz.
DÜNYADA 13 KAT ARTTI BİZDE DE ARTACAK
Fiyatlar artacak mı?
Gelirlerimizdeki artış bir fiyat artışından değil, müşterilerimizin kullanımının artmasından kaynaklanacak. Dünyada 3G'den 4G'ye geçişte data kullanımı 13 kat artmış. Türkiye'de de şu an yüzde 100'lerde olan data tüketimindeki artışın daha yüksek hızlarda artacağını düşünüyoruz.. Dünyada görülen 13 kata benzer bir artış bizde de olacaktır. Ama tabii bu bir senede olacak diye bir şey yok. Önümüzdeki 3-4 yıla bakmamız gerek. Buna paralel olarak biz de eğer bu data hizmetinin üzerine doğru uygulamaları, doğru servisleri koyarsak gelirlerimizi artıracağız.
Herkes çok ilgi duyuyor
4.5G 'de tüketicinin farkındalığı nasıl?
Bizde ilgi ve bilgi her zaman çok örtüşmeyebiliyor. Herkes 4.5G ile çok ilgili. Ama eminim 1 Nisan'da 4.5G hayata geçtiğinde birçok kişi niye benim telefonum 4.5G'yi almıyor diye sorgulayacak. Biz onlar için de elimizden geleni yapacağız.
Dokuz farklı ülkede 70 milyona yakın müşterimiz bulunuyor
Yurtdışı operasyonlarınızda gelişmeler var mı… Ukrayna sonrası yeni satınz almalar olacak mı?
Biz şu anda 4 ülkede fiilen çaışıyoruz; Kıbrıs, Ukrayna, Belarus ve Türkiye. Almanya'da bir sanal operatörümüz var. Ayrıca Kazakistan, Azerbeycan, Gürcistan ve Moldova'da azınlık hisselerine sahip olduğumuz 4 tane daha operatör var. Toplamda 70 milyona yakın müşteriye hizmet veriyoruz. Bu sene içinde biz Ukrayna'yı yüzde 100 satın aldık, yılın geri kalan kısmında da Kazakistan, Gürcistan, Azerbeycan ve Moldova'daki hisselerin tamamını almak üzere Telia Sonera ile pazarlık içerisindeyiz. Türkiye'de 21 yıl içerisinde kazandığımız yetkinlikleri ve kapasiteyi uluslarası pazarlarda kullanmak istiyoruz.
ÇOK SEÇİCİ OLACAĞIZ
Bunu özellikle bize coğrafi ve kültürel olarak yakın olan pazarlara odaklanarak yapacağız. Balkanlar, Orta Asya Kuzey Afrika, Irak, İran, Ortadoğu hedef alanlarımız ama burada çok seçici olacağız. Ve bizim strakjimize uyan yani hem mobil hem sabit altyapıya sahip, bizim EBITDA kârlılığımıza benzeyen ve ülke olarak iyi ilişkiler içerisinde olduğumuz ülkelere odaklanacağız.
En hızlı hizmeti vereceğiz
Pazarda da rekabet kızışacak… Kendinizi nerede konumlandırıyorsunuz?
Muhakkak. Biliyorsunuz bir spektrum ihalesi oldu. Bu spektrum hizmetinde Türk insanına en iyi hizmeti verebilmek için biz spektrumun yüzde 40'ını kullanma hakkını aldık. Bu hakka paralel olarak müşterilerine en hızlı en yüksek kapasiteli hizmeti Turkcell veriyor olacak. Ben bu büyük ekrandan küçük ekrana dönüşümde Turkcell'in çok büyük fark yaratacağını ve Türkiye'nin küçük ekran televizyon operatörü haline geleceğini düşünüyorum.
Peki sektörde pazar payları değişir mi 1 Nisan'dan sonra... Sizin hedefiniz nedir?
Turkcell olarak biz artık pazar payımızı müşterilerimizin de beklentilerine paralel olarak toplam telekom pazarından aldığımız paya bakarak konuşuyoruz. Çünkü müşteriler artık geniş bant hizmeti ve onun üzerindeki dijital servisleri istiyorlar. Bu doğrultuda toplam telekomdaki pazar payımızı artırarak devam edeceğiz.
WhatsApp'tan iyisini yaparız
BİP diye yeni bir uygulamanız var... nasıl gidiyor?
Herkes WhatsApp çok ilerledi, artık geçilemez derken biz 9 ayda 6.5 milyon müşteriye ulaştık. Bip bütün dünyada kullanılan bir uygulama. Şu anda186 ülkede indirilmiş durumda. Şu anda bizim hiçbir operasyonumuzun olmamasına rağmen İran'da 20 bin müşterimiz var, Irak'ta 15 bin müşterimiz var. Dünyanın her yerinde artık Turkcell'in müşterileri olmaya başladı.
WhatsApp'a rakip olabilecek mi?
Olacak. Hatta şimdiden Türkiye'de ciddi pazar payı kazanmış durumda. Biz uygulamalar alanında dünyanın en iyi uygulamalarını yapma amacındayız. Ekiplerimiz de buna yönelik olarak çalışıyor. Bu kabiliyetimiz de var. Eğer Ukrayna'dan 2 çocuk whatsapp gibi bir uygulamayı çıkarıyorsa, Türkiye'de arkasında Turkcell'in desteğiyle çok daha iyi uygulamalar yapılabileceğini düşünüyorum.
1.2 milyon şarkı dinlendi
Spotify ve Apple Music Türkiye pazarına iddialı girdi. Müzik pazarında nasıl durumlar?
Turkcell Türkiye'nin en büyük müzik platformu. Herkes Spotify'ı Apple Music'i konuşurken Turkcell Müzik'in şu anda 1.7 milyon abonesi var. Dün baktım, bizim platformumuzdan 1.2 milyon şarkı dinlenmiş. Türkiye'de yerli müzik, yerli platformdan dinleniyor. Ve müşterilerimiz de bizi tercih ediyor. Müşterilerimize sadece müzikle değil, videoyla da ulaşacağız. Aynı şekilde bulut hizmetlerinde de bir numarayız. TV'de de 600 bine geldik.
Sürprizlere hazır olun
Akıllı telefona geçiş süreci hızlandı mı son dönemde?
Evet akıllı telefon satışları artarak büyüyor. Biz aynı zamanda tüketici finansman şirketi kurduk. Şubatta faaliyete geçtik, 1 Mart'tan itibaren de Türkiye çapında tüm mağazalarımızda tüketici finansman hizmeti veriyoruz. Biliyorsunuz Türkiye'de asgari ücret arttı. Bunun da getirdiği bir satın alma gücü oluşuyor. Burada da akıllı telefonlar tercih edilmeye başlandı diyebilirim.
1 Nisan'da tüketiciye sürprizleriniz olacak mı?
Tabii büyük sürprizlerimiz olacak.