İstanbul Boğazı dün gerçekleştirilen dev açılışla 'üçüncü gerdanlığına' kavuştu. Boğazın yeni incisi 'Yavuz Sultan Selim Köprüsü' birçok özelliğiyle Türkiye'de ve dünyada ilklerin öncüsü oluyor. Köprünün en önemli özelliklerinden biri de 'ağır vasıta trafik yükü'nü azaltmak olacak. Temeli 2013 yılında atılan ve tam 39 ayda bitirilen Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü, şu anda Fatih Sultan Mehmet Köprüsü üzerinden geçişlerini gerçekleştiren ağır vasıtaların kullanması zorunlu olacak.
Bağlantı yolları da bitti
Köprü, Sarıyer ilçesinde Garipçe ile Poyrazköy arasında. Köprüyü de içine alan Kuzey Marmara Otoyolu 140 kilometreyi buluyor. İlk etapta Mahmutbey - Odayeri - Paşaköy (Kurtköy) arası açılıyor. Üçüncü köprü, üçüncü havalimanı youyla da bağlantılı. Köprünün Avrupa yakasında Odayeri'nden ve Mahmutbey gişelerine kadar bütün bağlantı yolları tamamlandı. Anadolu yakasında ise Riva, Çamlık, Paşaköy ve Kurtköy'den çıkış ve girişler mümkün olacak. Bu arada, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü de içeren Kuzey Marmara Otoyolu Projesinin devamı olan 169 kilometre uzunluğundaki Kurtköy-Akyazı ve 88 kilometre uzunluğundaki Kınalı-Odayeri kesimlerinde ise çalışmalara başlandı. Toplam 257 kilometrelik otoyollarla Kuzey Marmara Otoyolu'nun tamamı 2018 sonunda hizmete açılacak.
1.7MİLYAR $'LIK TASARRUF
Yeni köprüyle yılda yaklaşık 1 milyar 450 milyon doları enerji, 335 milyon doları iş gücü kaybı olmak üzere toplam 1 milyar 785 milyon dolarlık ekonomik kaybın önüne geçilmesi hedefleniyor. TIR ve kamyonların ulaşım kısıtlamasının ortadan kalkmasıyla da, ticarete katkı sağlayacak.+
NASIL ULAŞILIR?
Yavuz Sultan Selim Köprüsü'ne en yakın katılımlar ise Avrupa yakasında Uskumruköy, Anadolu yakasında ise Riva kavşağında bulunuyor. Sürücüler buradan otoyola katılarak köprüye kısa sürede ulaşabilecekler. Bunların dışında Anadolu yakasında Reşadiye kavşağı, Çamlık kavşağı, Paşaköy kavşağı ve Sancaktepe bağlantı yolu Avrupa yakasında Odayeri kavşağı ve Mahmutbey kavşağını kullanacak sürücüler, otoyola giriş ve çıkış yapabilecekler. Kuzey Marmara otoyoluna yayaların, motorsuz araçların, traktörlerin, bisikletlerin girmesi yasak.
Otomobil 9.9 TL'ye kamyon 21 liraya geçecek
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, geçtiğimiz günlerde yaptığı açıklamada, geçiş ücretlerinin KDV dahil otomobiller için 9.9 lira, araçlar büyüdükçe aksına bağlı olarak değişecek ücretin kamyonlar için de 21.29 lira olacağını söylemişti. Arslan, "Ücretler, bu sene sonuna kadar geçerli olacak. 1 Ocak'ta ise dolar kuruna bağlı olarak yeniden TL bazında bir rakam belirmiş olacak ve bir yıl boyunca da o geçerli olacak. Hiçbir şekilde vatandaşın dolarla işi yok" demişti.
Kilometre başına 8 cent
Köprünün bağlantı yollarının ücreti kilometre başına 8 sent (24 kuruş) olarak belirlendi. Ücretler, 2 Ocak 2017'ye kadar geçerli olacak. Mahmutbey'den girip Paşaköy'den çıkan toplam yaklaşık 35 lira ücret ödeyecek.
İŞTE PROJENİN REKORLARI
- 15 TEMMUZ ŞEHİTLER KÖPRÜSÜ: Dingil mesafesi 3.20 altında olan panelvan, kamyonet ve vam dışında 1. sınıf tüm araçlar 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'nden geçebilecek. Taksi, dolmuş ve İETT otobüsleri için de bu yeni uygulama geçerli olacak.
İstanbul'a adeta nefes aldıracak
Marmaray'ın hizmete girmesiyle birinci ve ikinci köprüyü kullanan araç sayısı geçen yıl 150 milyon yolcudan 141 milyona gerilemişti. Üçüncü köprüyle birlikte köprü trafikleri iyice rahatlayacak ve İstanbul âdeta nefes alacak. Öte yandan kamyon ve TIR'ların ulaşım kısıtlamalarının ortadan kalkması da ticarete katkı sağlayacak. Bu sayede hem zamandan hem maliyetten büyük oranda tasarruf sağlanacak.
Hayvanların geçişi için 'ekolojik köprü'
Temeli atıldığında büyük bölümü ormanlık alan olan bölge, çevresel hassasiyet en üst düzeyde tutularak gelişti. Hayvanların karşıdan karşıya geçmesini sağlayan bir ekolojik köprüye de sahip olan Kuzey Marmara Otoyolu büyük bölümü ormanlık alandan, bazı bölümlerde ise 845 metreye ulaşan viyadükler üzerinden, havuzlu villalar arasından geçiyor. Böylece 'en manzaralı otoyol' yorumları da yapılıyor.
Artık taşeron değiliz başrolde Türkler var
Alman İngiliz ortaklığıyla inşa edilen 1. Boğaz Köprüsü’nün (15 Temmuz Şehitler Köprüsü) ardından 2. Köprü’yü (Fatih Sultan Mehmet Köprüsü) de Japonlar yapmıştı. Her iki köprüde de ihaleye katılanlar arasında Türk şirketi yoktu. Yabancıların yaptığı köprülerde, Türkler taşeron konumundaydı. 30 yıl sonra 3’üncü köprü gündeme geldiğindeyse işler tamamen değişmişti. Bu kez ihalede Türkler yarıştı. İhaleyi İbrahim Çeçen Holding’in amiral şirketi IC İÇTAŞ ile İtalyan Astaldi’nin ortak olduğu ICA konsorsiyumu kazandı. Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Türk mühendislerin ve Türk müteahhitlerin başarısı olarak tarihe geçti.
Bayrağı alan Yavuz'a koştu!
Köprünün açılış törenine vatandaşlar da büyük ilgi gösterdi. Kendileri için ayrılan güvenlik kapılarından geçerek tören alanına giren vatandaşlara Türk bayrakları dağıtıldı. Törenin yapılacağı Garipçe'ye çıkan yollarda trafik yoğunluğu arttı. Tören alanında ambulanslar da hazır tutuldu. Töreni ulusal ve uluslararası medyadan da çok sayıda basın mensubu takip etti.
300 firma incelemeye geldi
Köprünün yüklenicisi IC Holding'in Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Çeçen, "Köprüde mühendislik kabiliyetimizi çok ön plana çıkardık. Dünya inşaat literatüründe de çok takip edilen bir proje oldu" dedi. Çeçen, 300 civarında kuruluşun da, köprünün metodolojisini görmeye geldiğini de sözlerine ekledi.
11 DAĞCIDAN IŞIK OYUNLARI
Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nde kulelerin ve asma halatların led ışıklandırma işlerini 3'ü Antalyalı 11 endüstriyel dağcı yaptı. Köprünün ışık tasarımı için yaklaşık 5 milyon dolar harcanacağı tahmin edilirken, köprüde yüzde 40 tasarruflu led aydınlatma sistemi kullanıldı. Yaklaşık 4 bin civarında led armatürün takıldığı köprüde, 16 milyon farklı renkte senkronize ışık oyunları aynı anda uygulamaya konabilecek.