Türkiye Bankalar Birliği, engelli vatandaşlara sunulan bankacılık hizmetlerinin geliştirilmesi amacıyla bankaların yıl içindeki gelişmelerini izlemeyi hedefleyen bir rapor yayımladı. Rapora göre, Haziran 2021 dönemi itibarıyla engellilere hizmet veren banka sayısı 25'e ulaştı. Haziran 2020 ayından bu yana engellilere hizmet veren banka sayısında bir değişiklik olmazken, Haziran 2021 dönemi itibarıyla banka müşterisi olan ortopedik engelli sayısı toplam 10 bin 330 kişiye çıktı. Aynı dönemde görme engelli müşteri sayısı 3 bin 222 kişi, işitme engelli müşteri sayısı ise yaklaşık 8 bin kişi oldu.
ATM SAYISI DA YÜKSELİŞTE
Söz konusu rapora göre, Haziran 2021 dönemi itibarıyla ortopedik engellilere hizmet veren toplam ATM sayısı yaklaşık 5 bin adet; görme engellilere hizmet veren ATM sayısı ise 32 bin adet oldu. Haziran 2021 dönemi itibarıyla ortopedik engellilere hizmet veren şube sayısı 5 bin 808, görme engellilere hizmet veren şube sayısı 6 bin 485 adet oldu. Aynı dönem için ortopedik engellilere hizmet veren POS sayısı 1 milyon 423 bin adet, görme engellilere hizmet veren POS sayısı ise 2 milyon 750 bin adede yükseldi.
YÜZDE 62'Sİ HİZMETLERDEN FAYDALANAMIYOR
Yapılan bir araştırmaya göre, Türkiye'deki engelli vatandaşların yüzde 17'si fiziksel erişimde, yüzde 62'si ise de başta kredi olmak üzere bankacılık ürün ve hizmetlerinden faydalanma noktasında sıkıntı yaşadığını belirtiyor. Bu veriler ışığında harekete geçen kamu ve özel bankalar son yıllarda engelli vatandaşların hayatını kolaylaştıracak çözümlere imza atıyor.
18 BANKA SESLERİNE KULAK VERDİ
İşitme engellilere; uzaktan erişim yoluyla yardım veya destek hizmeti veren banka sayısı haziran 2021 itibarıyla 18'e ulaştı. Engellilere yönelik internet ve mobil bankacılık hizmetleri ve uygulamaları ele alındığında, SMS ile gönderilen tek kullanımlık şifreleri ekran okuyucu programlarla okutabilen banka sayısı haziran 2021 itibarıyla 24, 'mouse' veya 'tab' kullandıran banka sayısı 23, kullanılan uygulama ve içerikleri ekran koruyucu programlar tarafından okutabilen banka sayısı 22 oldu. Mobil bankacılık uygulamaları ses çevirici uygulamalara uygun olan banka sayısı 18, internet şubesi içinde işitme engellilerin anında yardım alabilecekleri çevrimiçi yazışma uygulaması (internet sohbet) sunan banka sayısı ise 10'a ulaştı.