ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE
Kapılarını 29 Ekim 2018’de açan İstanbul Havalimanı, önümüzdeki hafta sonu tam operasyon çalışmaya başlıyor. Ama öncesinde dünyanın merakla beklediği ‘büyük göç’ var. Dünyada benzeri görülmemiş bir operasyonla Atatürk Havalimanı’ndaki tüm birimler, yeni havalimanına taşınacak. İGA Havalimanı İşletmesi A.Ş.’nin İcra Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Kadri Samsunlu, 45 saatlik zaman diliminde gerçekleşecek bu transferin 800-900’ü tır olmak üzere toplam 14 bin araçla gerçekleşeceğini ve belgesellere konu olacağını söylüyor. Samsunlu, “Atatürk Havalimanı’nın 4 katı büyüklüğündeki bu havalimanı Türkiye’nin 19 yılda nereden nereye geldiğinin en önemli göstergesi. İstanbul Havalimanı, Türkiye’nin vitrini olacak” diyor.
5 AYDIR İDMANLIYIZ
Büyük taşınmaya sayılı günler kaldı. Hala ‘hazır mı’, ‘nasıl olacak’ diyenler var… Hazır mısınız bu dev operasyona?
Biliyorsunuz biz zaten açıldık, burada 4.5 aydır bir operasyon yapılıyor. Bu da tam operasyona geçiş dönemi olacak. Ana konumuz Atatürk Havalimanı’ndan bütün paydaşlarımızın taşınması. Onunla ilgili olarak da 29 Ekim’den bu yana idmanlıyız. Paydaşlarımız bütün planlamaları yapmış durumdalar. Bizler de bu sürece destek veriyoruz. Bu sadece bizim ya da sadece Türk Hava Yolları’nın bir süreci değil, bu devletin bir süreci. Bizler buradaki rollerimizi gerçekleştiriyoruz. Devlet kademesinden karar vericilere, yer hizmeti şirketlerine kadar herkes hazır. 45 saatlik zaman diliminde bu transfer gerçekleşecek. Esasında taşınma başladı. Yeni alınan ekipmanların hepsi buraya geliyor. 5 – 7 Nisan arasında yapılacak ise artık Atatürk Havalimanı’nda duran operasyonla beraber orada açığa çıkan ekipmanların buraya transferi.
Uçuş ne zaman başlayacak?
6 Nisan saat 14.00’dan itibaren Türk Havayolları artık buradan uçmaya başlayacak. Onun için o operasyonları destekleyecek bütün yer hizmetleri ekipmanlarını buraya transfer etmeleri gerekiyor. Onların buraya gelmesiyle beraber de 7 Nisan gece yarısından itibaren burada full operasyon başlamış olacak. Ben bu havalimanının en yetkili kişisi olarak söylüyorum. 7 Nisan’da tam operasyon olarak çalışmaya başlıyoruz.
Eksikler var mı?
Her yerin eksiği var. Baktığınızda sizin evininizin de eksikleri vardır. Ama 7 Nisan’dan ötesine gitmemizi gerektirecek hiçbir durum yok.
2023’te 100 milyon yolcu hedefleniyor
Hedefler nasıl?
2023'te 100 milyon yolcu hedefliyoruz. Büyüklük olarak burası AHL’nin 4 katı kadar. Bu aynı zamanda Türkiye’nin nereden nereye geldiğinin de göstergesi. Türkiye, AHL’den 19 yıl sonra bu havalimanını yapacak birikim ve ihtiyaca ulaştı.
DÜNYA BÖYLE BiR TECRÜBE GÖRMEDi
Kaç araçlık bir operasyon olacak?
14 bin araç taşıyacak. Bunun 800 tanesi motorlu olacak. Onlar direkt karayoluyla, şöforle gelecek. 800-900 tane de TIR hareketi bekliyoruz. Bu dünyada örneği çok az görülmüş bir transfer. Dünya havacılık sektöründe en son taşınmalar 5-10 sene önceydi. Ancak bu kadar büyük bir hub’ın transferi dünyanın hiç görmediği bir tecrübe. Ondan dolayı da televizyonlar, belgesel kanalları süreci takip etmek istiyorlar. Bu gerçekten herkes için değişik bir deneyim olacak. Dünyadan büyük ilgi var. Tüm süreç çekilecek ve belgeseller yapılacak.
İstiklal uzunluğunda alışveriş caddesi
İçeride neler olacak?
Sosyal alanlarımız var. Kültür Bakanlığı’yla beraber bir müze projemiz olacak. İçinde Türkiye ve İstanbul’u anlatan tarihi eserleri sergileyeceğiz. Transit yolculara Türkiye’ye girmeden Türkiye'yi anlatmış olacağız. Dış hatlarda 800 metrelik bir alışveriş alanımız ve dünyada olmayan bir marka karmamız var. Bu neredeyse İstiklal Caddesi kadar bir alan. Burayı sade bir havayolu operasyonu olarak görmeyin. Burası çok başka parçaların bir araya gelip, büyük bir fotoğrafın sunulduğu, Türkiye’yi ulaştırma sektöründe farklı noktalara getirecek bir yer.
Çok stratejik bir havalimanı
Türkiye için önemi nedir bu havalimanının?
Bu havalimanı normal bir havalimanı değil. Çok stratejik bir havalimanı. Bir ülkenin belki en değerli varlığı olan havayolunun destekleyicisi. Biz de burada Türk Hava Yolları’yla kurduğumuz iş ortaklığıyla Türkiye’yi ulaştırma sektöründe global bir marka yapmak istiyoruz. Biz bu havalimanıyla uzun yıllardır devam eden bir vizyonun yeni bir sayfasını açıyoruz. Vizyonların sonuçları kısa vadede görülmez. Kısa vadede çok eleştirilebilir yapılanlar. Ama uzun vadede ciddi bir sonuç alırsınız. Tabii bu arada devlete de her sene 1 milyar euro kira vereceğiz.
'5 saatte Ankara' şehir efsanesi
‘Uçuştan saatler önce mi gitmek lazım, kaybolup, uçağı kaçırır mıyım’ gibi kaygılar var…
İstanbulluların çoğunun bilmediği bir bölgede yapılmış, yepyeni bir havalimanına geliyorsunuz. AHL avcunuzun içi gibi bildiğiniz bir yer. Yeni havalimanı ise oranın 4 katı büyüklüğünde. Bir alışma dönemi olacak tabii. Başta biraz marjlı gelmekte fayda var. Biz, 'biraz erken gelip, havalimanını anlayın, sonra yavaş yavaş süreyi kısaltırsınız' diyoruz. Bu, '3 saat önceden gelmezsen uçağa ulaşamazsın' demek değil. Aksine burası çok simetrik ve kolay bir havalimanı. Bilmeden yapılan yorumları da çok dikkate almamak lazım. Mesela diyorlar ki ‘3 saat önce gideceksem, Ankara'ya arabayla 5 saatte giderim’. Bu doğru değil. Bunu da kırmanın yolu deneyimlemek.