100 kişiden 23'ü ''efsane indirim''e inanmıyor

PwC'nin araştırmasına göre tüketicilerin % 23'ü indirim dönemlerinde, gerçek fırsat yakaladığını düşünmüyor. Türkiye'deki tüketiciler, kasım ayında ortalama 320 euro harcama yapmayı planlıyor.

AKŞAM GAZETESİ

Kasım ayı geleneksel olarak yılın en büyük indirimlerinin yapıldığı dönem olarak kabul ediliyor. Ancak son yıllarda indirimlerin hem yıl geneline yayılması hem de "Önce zam-sonra indirim" ve "Düşük oranlı" indirimler tüketicilerin bu algısını yıkmaya başladı. PwC'nin Fransa, Almanya, İtalya, İrlanda ve Türkiye'yi kapsayan, 18-65 yaş arası Türkiye'den 2.000, toplamda 10.000 katılımcı ile ikinci kez gerçekleştirdiği "Efsane Cuma" araştırmasına göre, tüketicilerin % 23'ü indirim dönemlerinde, gerçek fırsat yakaladığını düşünmüyor. Buna karşın yine de Türkiye'deki tüketicilerin %87'si kasım ayı indirim dönemlerinde alışveriş yapmayı planlıyor. Geçen yıl olduğu gibi bu yıl da Avrupa'daki tüketicilerden daha fazla harcama yapması öngörülen Türkiye'deki tüketiciler, ortalama 320 euro harcama yapmayı planlıyor. Taksitli alışveriş ve "Şimdi al, sonra öde" seçenekleri harcama potansiyelini artırırken, stok eksikliği ve gerçek fırsat yakalayamama hissi müşteri memnuniyetini olumsuz etkileyen en önemli faktörler arasında yer alıyor. Türkiye'deki tüketicilerin %53'ü, geçen yıl ilk kez alışveriş yaptığı markadan bu yıl yeniden alışveriş yapmayı planlayarak, Avrupa'ya göre çok daha güçlü bir sadakat eğilimi sergiliyor.

GERÇEKTEN FIRSAT MI?

Araştırmada; yoğun rekabet ortamında markalar için başarının yolunun yalnızca cazip fiyatlar sunmanın ötesinde, güven, deneyim ve sadakat temelli bir yaklaşımdan geçtiğine dikkat çekilirken, tüketicinin artık yalnızca fiyat avantajı değil, aynı zamanda güvenilir bir alışveriş deneyimi ve kalite arayışı içinde olduğunun altı çiziliyor.

Raporda, Türkiye'de katılımcıların %60'ı bu yıl harcamaları konusunda daha dikkatli ve planlı davrandığını belirtiyor (2024: %53). Bu artış, tüketicilerde bütçe bilincinin güçlendiğini gösteriyor. "Gerçek bir fırsat yakaladığıma inanmıyorum" diyenlerin oranı ise %25'ten %20'ye düşmüş durumda.

RASYONEL TERCİHLER ARTIYOR

PwC Türkiye Şirket Ortağı ve Perakende ve Tüketici Ürünleri Sektörü Lideri Cihan Harman, "Ekonomik koşullar, teknolojik yenilikler ve toplumsal beklentiler değiştikçe, alışveriş motivasyonları da farklı biçimler alıyor. Markaların bu dönemde tüketici beklenti ve taleplerini doğru analiz etmeleri rekabet avantajı yaratıyor. Efsane Cuma çalışmamız, tüketicinin bu indirim dönemine yönelik tutumlarını, alışveriş motivasyonlarını, harcama eğilimlerini ve memnuniyetini etkileyen kilit faktörleri ortaya koyarak perakende ve ilişkili tüm sektörler için yol gösterici içgörüler sunuyor" dedi. Harman bu yılki bulguların, ilginin hâlâ güçlü olduğunu ancak davranışların belirli alanlarda bir dönüşüm geçirdiğini gösterdiğini belirtti.

SOSYAL MEDYADAN TAKİP EDİLİYOR

Türkiye'de tüketicilerin %31'i sosyal medya akışındaki reklamları takip ettiklerini söylüyor. (2024: %16)

Alışveriş için yapay zeka kullanımını Avrupa'ya kıyasla daha hızlı benimsiyor. Bu oran Türkiye'de % 13 Avrupa'da % 9.

Stok eksikliği, % 26 ile Türkiye'de alışveriş deneyimini en olumsuz etkileyen faktörler arasında öne çıkıyor. (2024: % 28)

Türkiye'de Yetişkin giyim (% 52), elektronik/teknoloji (% 36) ve çocuk giyim (% 30) öne çıkan kategoriler.

Türkiye'deki tüketicilerin yüzde 82'si Efsane Cuma / Kasım ayı indirimlerinde yeni yıl hediyelerinin tümünü veya bir kısmını almayı planlıyor.