10 bankaya reklam durdurma cezası... Kurul, kredileri ‘cazip' bulmadı

Reklam Kurulu yılın ilk toplantısında 29 milyon lira ceza kesti. Kurul ayrıca yaptığı denetimlerde ‘cazip' ve ‘uygun' faizli kredi reklamı yapan 10 bankanın tüketiciyi yanılttığına karar vererek reklamları durdurdu.

AKŞAM GAZETESİ

Yılın ilk toplantısında 209 adet dosyayı inceleyen Reklam Kurulu, 29 milyon 136 bin lira ceza keserken 10 bankanın da reklamlarına durdurma cezası verdi. Açıklamada, "Söz konusu reklam ve ticari uygulamalar hakkında 1 dosya hakkında tedbiren durdurma kararı ve 188 dosya hakkında reklam durdurma cezaları ile birlikte toplam 29 milyon 136 bin 384 lira idari para cezası ve aykırı bulunan dosyalardan 10'una tüketici mağduriyetlerinin önlenmesi adına erişim engeli idari tedbirinin uygulanmasına karar verildi" denildi.

SÖZDE ÇEVRECİ KREDİ

Yapılan açıklamada, yapılan incelemelerde, kredi reklamlarında enerji kimlik belgesi bulunan konutlara özel "yeşil konut kredisi" ve elektrikli ve hibrit araçlara özel "yeşil taşıt kredisi" gibi ana vaadin açık ve anlaşılır şekilde belirtilmesi gerektiği ancak reklamlarda faiz oranı veya ücret muafiyeti gibi avantajlardan bahsedilirken bu avantajlara dair yeterli bilgilendirmenin yapılmadığı ifade edildi. Ayrıca, çevreye ve doğaya duyarlılığa ilişkin 'cazip' ve 'uygun' faiz oranı veya ücret muafiyetinden bahsedilmesine rağmen uygulamada standart kredilerden bir farklılığın olmadığı ve son olarak gerçekleştirilen çevresel eylemlerin gerçekte olduğundan daha fazla etki yarattığı yönünde izlenim oluşturulduğu hususları vurgulandı. Bu kapsamda, bahsi geçen aykırılıkları içeren reklamlara ilişkin 10 banka hakkında 'reklamların durdurulması cezası' uygulanmasına, ayrıca finansal piyasalara ilişkin birlik ve sivil toplum kuruluşlarına dağıtımlı yazıyla bilgilendirme yapılmasına karar verildiği aktarıldı.

KREDİNİN GERÇEK MALİYETİ GİZLENDİ

Açıklamada "Finansal sözleşmelere taraf olan tüketicilerin en uygun kredi teklifini seçebilmesi ve sektörde adil rekabetin sağlanabilmesi için kredi reklamlarında faiz ve kar payı dışında tüm ücret, komisyon ve masraflar da belirtilmeli ve kredinin toplam maliyetini ve yıllık maliyet oranını gösteren bilgiler reklamın ana mesajında yer almalıdır" denilirken bir finans şirketinin bu kurala uymadığı belirtildi. Açıklamada "Reklam Kurulu tarafından bir finansman şirketinin araç kampanyası reklamında, faiz oranlı kredinin şartı olarak alınan katılım ücretinin ana mesajda yer almadığı ve bu ücretin dahil olduğu yıllık maliyet oranı bilgisinin verilmediği tespit edildi. Böylelikle tüketicilerden kredinin gerçek maliyetinin gizlendiği belirlendi. Bu gerekçelerle söz konusu reklamların durdurulmasına karar verildi" denildi.

'ÖDEME İSTE'NİN KAPSAMI GENİŞLETİLDİ

Bankalararası Kart Merkezi (BKM) ve Merkez Bankası'nın geçtiğimiz yıl sunduğu dijital ödeme çözümü "Ödeme İste"nin kapsamı genişledi. Artık bireysel kullanıcıların yanı sıra işletmelerde ve e-ticarette kullanılabilecek. Bugüne kadar yaklaşık 1 milyon işlem gerçekleştirilen sistemden 285 bin kişi yararlandı. Bireysel kullanıcılar, bankalarının mobil uygulaması ya da internet şubesi üzerinden FAST menüsüne giriş yaparak "Ödeme İste" seçeneğini kullanabiliyor.