Osman Nuri CERİT / ANKARA
Asya ülkeleri ile Avrupa, Afrika ve Ortadoğu arasında kesintisiz ulaşım ve lojistik bağ kuracak olan 'Modern İpek Yolu' Projesi'nde ilk somut adım bugün atılıyor. 'Bir Yol Bir Kuşak' olarak da adlandırılan projenin startı, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın da katılacağı Pekin Zirvesi'nde verilecek. İki gün sürecek söz konusu zirvede, Modern İpek Yolu Projesi'nde yer alan ülkelerin liderleri buluşacak.
40 MİLYAR $'LIK YATIRIM
Modern İpek Yolu Projesi'nin hayata geçmesinin ardından, Çin ile Türkiye arasındaki sevkiyat süresi 30 günden 10 güne düşecek. Yine Pekin'den deniz yolu ile 2 ayda teslim edilen ürünler, 2 haftadan kısa sürede İstanbul'da olacak. Karayolu mesafesinde de 3 bin kilometrelik azalma sağlanacak. Avrupa, Asya, Afrika kıtaları toplam 109 bin kilometrelik ulaşım hattıyla birleştirecek olan 'Bir Yol Bir Kuşak' projesinin ülkelerin kendi yatırımları dışında toplam 40 milyar dolara mal olması bekleniyor.
Etap etap yapılacak
Etaplar halinde hayata geçirilecek olan dev projeyle başta Çin olmak üzere Asya ülkelerinin, Türkiye üzerinden Avrupa’ya, Rusya üzerinden, Kuzey Koridoru’na, İran üzerinden de, Güney Hattı'na bağlanması amaçlanıyor.
Kesintisiz ulaşım hattı
Yeni İpek Yolu Projesi tamamlandığında üç kıtadaki 65 ülke arasında, karayolları, limanlar, demiryolları, havaalanları, elektrik şebekesi ve fiber optik ağlardan oluşan, kesintisiz bir ulaşım hattı ve lojistik zincir kurulmuş olacak.
Ortak ticaret hedefler arasında
Projenin ilerleyen aşamaların da ise bölge ticaretinin geliştirilmesi için bir düzü adımların atılması da planlanıyor. 'Kuşak ve Yol' ülkeleri arasında döviz takasının ölçeği ve kapsamının genişletilmesi, Asya’da bir tahvil piyasası oluşturulması, Asya Altyapı Yatırım Bankası, Şanghay İşbirliği Organizasyonu finans kurumu gibi kurumların kurulması için ilgili taraflar arasında görüşmeler yapılması ve İpek Yolu Fonu’nun olabildiğince çabuk bir şekilde kullanılmaya hazır hale getirilmesi” bu adımların başında geliyor.
Taşımacılık süresi kısalacak
Projenin sağladığı lojistik hatla Çin ile Fransa arasında aktarmasız demiryolu taşımacılığı mümkün olacak. Denizyoluyla 40 gün süren taşımacılık kısalacak. Çin'de Wuhan'dan yola çıkan bir tren Fransa'nın Lyon şehrine 16 günde gidecek.
Ticaret hacmi artacak
İpek Yolu Projesi'yle yatırım ve ticaretin önündeki engellerin kalkması da planlanıyor. Ortaklar arasında devreye girecek yeni anlaşmalarla, ülkeler arasındaki ticaret hacimlerinin tavan yapması hedefleniyor. Serbest ticaret bölgeleri de kurulacak.
Çin'den Avrupa'ya...
Milattan önceki dönemde ticaret kervanlarının kullandığı İpek Yolu, Çin'den başlayarak Anadolu ve Akdeniz aracılığıyla Avrupa'ya kadar uzanıyor. Tarihte bu yol, ipek ticaretinin ağırlıklı olması nedeniyle 'İpek Yolu' olarak anıldı. 15. ve 16. yüzyıllarda Avrupalılar tarafından yeni ticaret yollarının bulunması için başlatılan coğrafi keşiflerle önemini kaybetti.
Türkiye projenin lokomotifi
Türkiye Modern İpek Yolu projesinin lokomotif ülkeleri arasında yer alıyor. Projenin Asya ile Avrupa bağlantısını sağlayacak olan Türkiye, Marmaray, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Avrasya Tüneli, Çanakkale Boğazı 1915 Köprüsü, 3. Havalimanı gibi son dönemin dikkat çeken mega yatırımlarıyla, Modern İpek Yolu'nda kilit rol oynayacak.
KÜLTÜREL İŞBİRLİĞİ
Yeni İpek Yolu projesi; ekonomik olduğu kadar, siyasi ve kültürel işbirliğini de kapsıyor. Projeye desteğin artırılması için kültürel ve akademik bilgi paylaşımı, personel işbirliği, medya işbirliği gibi konularda gündemde olacak.