Milli Eğitim Bakanı Yılmaz’dan LGS açıklaması MEB son dakika

Liseye geçiş sınavı hakkında detaylı bilgi veren Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz LGS sınav yerlerinin ve sınav giriş belgelerinin 22 Mayıs'ta açıklanacağını söyledi. LGD sınavı ise 2 Haziran'da yapılacak. Yılmaz, öğrencilerin yüzde 10’unun sınavla bir liseye yerleşeceğini söyledi. İmam Hatip'lere yerleştirme oranının yüzde 23 olarak öngörüldüğünü belirtti.

LGS ne zaman, LGS sınav yerleri ve sınav giriş belgesi ne zaman açıklanacak sorularının yanıtı Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz verdi. Bu sene LGS sınavıyla yüzde 10 öğrencinin yerleşebileceğini belirten Yılmaz, LGS sınav yerlerinin ve sınav belgelerinin 22 Mayıs'ta açıklanacağını belirtti.  LGS sınavına öğrencilere toplam 90 soru sorulacak .Ayrıca 2018 yılında LGS sınavı ise 2 Haziran'da yapılacak. 

LGS SINAV GİRİŞ YERLERİ İÇİN TIKLAYINIZ

TEOG YERİNE GELEN MYS İLE İLGİLİ SON DAKİKA AÇIKLAMASI - TIKLA ÖĞREN 

TEOG SINAV HABERLERİ İÇİN TIKLAYINIZ

TEOG'suz sistem MYS ne zaman yapılacak MEB tarih verdi 

TEOG NEDEN KALDIRILDI TEOG YERİNE GELEN SINAV SİSTEMİ NEDİR - TIKLA ÖĞREN 

Öğrencinin evine en yakın lise hangisi -TIKLA ÖĞREN 

- KIlavuz Haziran ayında yayınlanacak. Yerleştirmeyle ilgili öğrencilerin yapması gerekenler orada olacak. En büyük yol göstericileri rehberleri ve okul müdürleri olacaktır. Hiç bir aksama olmayacaktır. 

- 1 milyon 200 bin öğrencimiz var. Sınav ihtiyaridir. LGS'ye herkes kendi okulunda giremeyebilir, bunu başvurular belirleyecek. 22 Mayıs'ta öğrencilerimize sınava giriş belgesi vereceğiz. Sınav yeri o belgede yazacak. 

- Sınavda 90 soru olacak. Değişiklik yapılmadı. 

Yüzde 10 kriteri 

- Liseler için esas aldığımız husus yüzde 10'u geçmemesi. Sınav heyecanı ve kaygısının mümkün olduğunca az öğrenciye yaşatılması. 

- Yüzde 62'lik kısım Fen Liselerine girecek. 

Eğitim eleştirisiz olmaz

- Şimdiki sistemde pencereden baktığınız yerde okulu görüyorsunuz ama evladınızı gönderemiyordunuz. Eğitimde kast sistemi vardı. Böyle olunca ailelre ve öğrencilere ilave yük yüklüyordunuz. Öğrencilerin muhitinde eğitim almasının sağlanması 10. kalkınma politikasında Milli EĞitim'e verilen sorumluluklardan biridir. Ne yaparsanız yapın eğitimle ilgili eleştiri var. Eğitim eleştirisiz olmaz. Kendi evlatları yüzde 10'luk dilime girmeyen veliler evlatlarının bir şey kaybetmediğini görecek. Bizim her evladımız değerlidir. 

Türkiye'nin eğitimi çok iyi durumda

- Matematik ve Fen bilimlerinde başarısız olduğumuz yanlış bir algı. Bütün matematik sorularını çözdü ama bir şey olamadı. Hiç bir matematik sorusunu çözemedi ama hayatta başarılı oldu. Hangisini tercih edersiniz? Öğrendiği şeylerin hayatına katkısı olsun. Türkiye'nin eğitimi çok iyi durumda. 

- Eğitim bölgeleri Haziran'da açıklanacak. 

- Kılavuzda olmayan okullara adrese dayalı yerleştirme yapılacak. 

Her ilde sınavda yüzde 10 kriterine uymaya çalışıyoruz. Öğrencilerin yüzde 10'u sınavla alınsın. 

İmam Hatip'e yerleştirme oranı yüzde 23

İmam Hatip okullarına kim gönderecek öğrenciyi? Diyelim ki biz İmam Hatip'i koyduk, veli seçmedi. Boş kalacak mı? Kalacak. Öğrencilerin yüzde 62'si fen lisesine gidecek. İmam Hatip'e gidecek öğrencilerinin oranını yüzde 23 olarak öngörüyoruz. Yüzde 23 yüzde 62'den büyük değildir. Abartma diyelim buna. Gerçeklikle bağlantısı yok. Biz hiç kimseye bir şey zorlamıyoruz. 

Deizm tartışmaları 

Yapan kim? Konya'da 4 Mart tarihinde öğretmenevinde bir program yapılıyor. 50 öğretmen katılmış. Katılmalarına izin vermişiz. Bizim deizmin arttığına dair bir değerlendirmemiz yok. Sonuç raporu yayınlandı, bilimsel gerçeklere uymuyor. Bahçeli'nin söylediği bizim de görüşlerimizi yansıtıyor. 

OKUL YÖNETİCİLERİ REHBER OLACAK

Evlatlarımızın, öğrencilerimizin hiçbirinin kaygı duymasını gerektirecek hiçbir husus bu ana kadar bakanlığımız tarafından açıklanmadı. Okul yöneticileri bu evlatlarımızın, okul yerleştirmelerinde en büyük rehberleri olacak. İlla kaygılanması gereken biri varsa o da bizim eğitim yöneticilerimiz. Hiçbir farklı değişiklik getirmedik. Daha önce ne açıkladıysak, açıkladıklarımızın aşama aşama topluma duyurulmasından geçiyor. Nisanın sonunda açıklayacağımızı belirtmiştik sınavla öğrenci alacak okulları. Yerleştirmeyle ilgili kılavuz ise haziran ayında açıklanacak. Yerleştirmeyle ilgili evlatlarımızın neler yapması gerektiği orada belirtilecek. Öğrencilerimizin gerek merkezi, gerek yerinde yerleştirme konusunda en büyük rehberleri okul yöneticileri olacak. Hiçbir aksamaya mahal olmayacak.

HERKES KENDİ OKULUNDA SINAVA GİREMEYEBİLİR

Yaklaşık 1 milyon 200 bin öğrencimiz var. Onların yaklaşık yüzde 10’u kadarını sınavla öğrenci alan okullara kaydını yapacağız. Kendi okulunda mı girecek? Duyuru yaptık, herkesin tercihine bırakıldı sınava girmek. Ne kadarı tercih edecekleri daha belli değil. 1 milyon 200 bin öğrencimizin hepsi de seçerse, o zaman arkadaşlarımız 1 milyon 200 bin öğrenciyi alacak okulları belirleyecek ve 22 Mayıs'ta öğrencilere, sınava giriş belgesini vereceğiz. Geçen yıl herkes kendi okulunda giriyordu. Bu dönemde böyle bir kayıt yok. Çünkü okullar da öğrencilerin tercihine göre belirlenecek.

9 LİSE SUNULACAK 5 TERCİH YAPILACAK

"Diyelim ki benim çocuğum ikinci tercihine, sizin çocuğunuz birinci tercihine bir okulu yazmış. Birinci tercihinde yazan sizin çocuğunuzun önceliği var. İkisi de birinci tercihinde o liseyi yazdı, bu kez evlerin okula yakınlığına bakacağız. Ortaokullarda olduğu gibi adrese dayalı nüfus kayıt sistemine göre veriler bizim sistemimizde var zaten. Benzer bir çalışmayı liseler için de kurgulamış olduk. İki öğrencinin de birinci tercihi aynı okulsa evi okula yakın olan o liseye kayıt yapma önceliğine sahip olacak. İkimiz de aynı binada oturuyoruz ve ikimiz de birinci tercihte bir okulu yazdık. O zaman hangi ortaokula kayıtlı olduğuna bakıyoruz. Bu üç simülasyonda yığılmaların büyük çoğunluğunu eritmiş oluyoruz. Yani hangi liseye kimin kayıt yapma önceliğinin bulunduğunu tanımlamış oluyoruz. Bu sistem tamamen elektronik ortamda işleyecek."

VELİYE BİR LİSE SUNULACAK

Yusuf Tekin, "İnsanlar çocuklarını böyle bir sınava neden sokarlar? Bir kaos, bir bilinmezlik varsa çocuğun hangi liseye devam edeceğini bilmiyorsa böyle bir sınava girip başarısına göre çocuğunu yerleştirmek isteyebilir. Sınav takvimi açıklanmadan önce veliye bir lise sunulacak. Diyeceğiz ki 'Çocuğun sınava girmezse eğer, şu okullardan birine yerleşmeyi sana garanti ediyorum'. Biz bunu daha önce açıklayacağımız için o liselerin sınavlarına giriş, yıllar itibarıyla azalacaktır. Şunu kabul ediyorum. Bu yıl daha fazla sayıda öğrenci sınava girecektir, deneyecektir en azından. Ama ilerleyen yıllar, mesela önümüzdeki yıl, bu liste sağlıklı bir şekilde incelendikten sonra yerleştirmeleri sağlıklı yapıldıktan sonra ben bir sonraki yılda bu sınava giren öğrenci sayısının kontenjanın iki katını aşmayacağını tahmin ediyorum." dedi.

TERCİHLER NASIL YAPILACAK

Öğrenciler, haziran ayı içerisinde lise kayıt tercihlerini yapacak. Sınavsız yerleştirilecek öğrenciler tercihlerini e-okul sistemi üzerinden yapacak. Öğrencilerin adrese dayalı eğitim ve kayıt bölgesi tercih ekranında, ikamet ettiği eğitim bölgesinde farklı okul türlerinden toplam 9 lise yer alacak. Öğrenciler, kendilerine sunulan bu 9 okul arasından 5 tercih yapacak. 9 okul, bütün lise türlerini (Anadolu Lisesi, Anadolu Meslek Lisesi, Anadolu İmam Hatip Lisesi) kapsayacak. Öğrencilerden 9 okuldan mutlaka 5 tercih yapması istenecek.

Mahalli yerleştirmede kayıt önceliği kriterleri; "öğrencinin tercih sırası", "öğrencinin evine yakınlık", "öğrencinin ortaokuluna yakınlık" olarak belirlendi. Hiçbir öğrenci için yerleşememe durumu söz konusu olmayacak. Pansiyonlu okullarda pansiyon yatak sayısı kadar kontenjan, il içinden farklı eğitim ve kayıt bölgelerinden tercihe açılacak. Pansiyonlu okulları tercihlerde, pansiyona en uzak öğrenciler avantajlı olacak.  Tüm yerleştirme işlemleri temmuz ayı içerisinde tamamlanacak ve açıklanacak.

Sınavla öğrenci alan liseler ise Fen, Sosyal Bilimler ve Proje okullarından oluşacak. Bu okullara, haziran ayı başında yapılan ve isteğe bağlı girilen bir sınav ile kayıt yapılacak. Sınav, sadece 8. sınıf müfredatını kapsayacak. 135 dakika sürecek sınavda 90 çoktan seçmeli soru sorulacak. Sınav, sayısal ve sözel iki bölümden oluşacak. Matematik, Fen ve Türkçe testinden 20'şer soru, İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ve Yabancı Dil testinden 10'ar soru yöneltilecek. Sınavda, 3 yanlış bir doğruyu götürecek. Sınavla yerleştirme, yalnız sınav puanı ile yapılacak. Her yıl haziran ayının ilk hafta sonunda yapılacak sınavın sonuçları, yine bu ay içerisinde ilan edilecek. 

Boş kontenjanlar için "ek yerleştirme" yapılacak. Örnek sorular, bu ay içerinde yayınlanacak.

Sınava giren öğrenciler, girmeyen öğrenciler ile aynı zamanda okul tercihi yapacak. Sınav puanı ile tercihlerine yerleşemeyenler, diğer öğrenciler gibi adreslerine bağlı olarak eğitim bölgelerinden yerleştirilecek. Sınavla öğrenci alan okullarda, boş kalan kontenjanlar doğrultusunda, sınav puanına göre nakil yapılabilecek.

Türkçe, 10 inkılap tarihi, 10 din kültürü ve ahlak bilgisi, 10 da yabancı dilden soracağız. TEOG da çıkan sorular da bu dağılıma eşitti. 135 dakika verilecek. Tek oturumda olacak. 90 soru 135 dakikada yanıtlanacak.

Merkezi sınav uygulaması 

Bakanlık, sözel-sayısal olmak üzere iki bölümden oluşacak sınavın soru sayıları ve sürelerine kamuoyundan gelen görüşler doğrultusunda son şeklini verecek. Buna göre, merkezi sınavın, 60 soru ve 90 dakika süreli tek oturumlu ya da 80 soru ve 120 dakika süreli iki oturumlu olması alternatifleri üzerinde duruluyor. Sözel-sayısal yetenek testlerinden oluşacak sınav, öğretim programı içerikleriyle, bilgi ve kazanımları kullanmayı gerektiren üst düzey düşünme becerilerine odaklı sorulardan oluşacak. 

Söz konusu sınavın, TEOG’da olduğu gibi kazanım ölçme sınavı değil, bir seçme sınavı olarak kurgulanması öngörülüyor. Bu nedenle 6, 7 ve 8. sınıf düzeylerindeki programlarda yer alan kazanımları yoklama gibi bir amaçtan ziyade, öğrencinin ortaokul sonunda, söz konusu sınıf düzeylerindeki öğretim programlarının genel hedeflerine ulaşıp ulaşmadığının değerlendirilmesi hedefleniyor. 

Sınavın, orta öğretim kurumlarına yerleşecek öğrencilerin beceri ve genel yeteneklerinin tespit edilmesi ile lise türüne uygun adayların seçilmesini sağlaması planlanıyor. Bu kapsamda, sözel ve sayısal iki bölümden oluşacak sınavın, 6, 7 ve 8. sınıf düzeyindeki program içeriklerine dayanmasına rağmen çok daha geniş bir perspektifle öğrenci performansını ortaya çıkarmaya odaklanmış bir yetenek sınavı olması yönündeki hazırlıklar sürüyor. 

Sınavın, liseye dönük potansiyel ve performansı tespit amaçlı, özellikle Türkçe ve matematik dersleriyle ortaya çıkan sözel ve sayısal yetenek merkezli bir sınav olması yönünde planlama yapılıyor. Sınavda sorular, disiplinler arası bir yaklaşımla diğer derslerle de ilişkili olacak biçimde tasarlanabilecek. 

Soruların, belli bir kurguya ya da gerçek hayat durumlarına uygun tasarlanmış, öğrencilerin eleştirel düşünme, problem çözme, yorumlama, muhakeme yapabilme gibi üst düzey düşünme becerilerini içeren genel yeteneği ölçmesi hedefleniyor. Sözel soruların, Türkçe okuma-anlama becerilerinin yanında, sosyal bilgiler, T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, din kültürü ve ahlak bilgisi derslerini de içermesi, sayısal soruların ise matematik temelli fen bilimleri soru ve uygulamalarını kapsaması hedefleniyor. 

Mahalli yerleştirme nasıl olacak? 

Mahallinden öğrenci alacak okullar, okulun bulunduğu konum itibarı ile en yakın çevresinden öğrenci alan anadolu, meslek ve imam hatip liselerinden oluşacak. 

Merkezi sınavla öğrenci alacak okullara yerleştirilme yapıldıktan sonra diğer öğrenciler mahallinden öğrenci alacak okullara yerleştirilecek. 

Ortaokullar, il genelinde okul türleri ve kontenjanları gözetilerek yakın çevresindeki liselerle eşleştirilecek ve eğitim bölgeleri böyle oluşturulacak. 

Öğrenciler, kendilerine en yakın okulları, "yakından uzağa" sıralamasıyla temmuzda açılacak tercih ekranında, türleri ve kontenjanlarıyla görerek beş tercih yapacak. 

Öğrenciler, bu 5 tercihini tek tür ya da farklı türden okullar arasından yapabilecek. Yerleştirme, eğitim bölgesi içerisinde tercihler dikkate alınarak yapılacak, eşitlik olması halinde okul başarı puanlarına bakılabilecek. 

Nakil isteğinde de bulunabilecekler 

Öğrenciler, tercihlerinden birine yerleşemezlerse okullar açılana kadarki sürede boş kalan kontenjanlar için yerleştirme nakil isteğinde bulunabilecek. 

Okul rehber öğretmenleri de bu sürede öğrencilere en uygun okula yerleşmeleri yönünde yardımcı olacak. Nakil işlemleri, sınavla öğrenci alan okullarda, sınava giren öğrencilerin puan üstünlüğüne göre yapılabilecek. Mahallinde yerleştirme yapan okullarda ise eğitim bölgesi, okul başarısı, ilgi ve yetenekleri ölçüsünde nakil işlemleri gerçekleştirilecek. 

Öğrenciler, kesinlikle tercih etmediği bir okul türüne yerleştirilmeyecek. Öğrenciler kendilerine sunulan 5 tercih dışında gitmek istediği okul türüne göre il içindeki diğer pansiyonlu okulları da tercih edebilecek.