Astronomik hesaplar ve İslam hukuku kurumlarının kararlarında oluşan ihtilaf nedeniyle bu yıl Ramazan Bayramı'nın ilk günü için dünyanın farklı ülkelerinde 2 ayrı tarih belirlendi.
Türkiye ve Moritanya'nın da içinde olduğu bazı İslam ülkelerinde Ramazan Bayramı'nın başlangıç tarihi olarak 5 Temmuz Salı kabul edilirken, bu gece hilal görünmediği için Suudi Arabistan, Irak ve Ürdün'ün yanı sıra Mısır, Lübnan, Katar, Filistin, Sudan, Kuveyt, Suriye, Yemen ve Kongo da Ramazan Bayramı'nın 6 Temmuz Çarşamba günü başlayacağı belirtildi.
SUUDİ ARABİSTAN'DAN AÇIKLAMA!
Suudi Arabistan Yüksek Yargısından yapılan açıklamada, "Ramazanın 29'u pazartesi günü yapılan toplantı sonucu hilalin görülmemesi ve Peygamber Efendimizin, 'Hilali görmediğiniz zaman ramazanı 30 güne tamamlayın' hadisine binaen Salı günü Ramazan ayının 30'uncu günü olarak oruç tutulacak" ifadesine yer verildi.
Habertürk'te yer alan habare göre Ramazan Bayramının 1'inci gününün 6 Temmuz Çarşamba günü olacağı vurgulanan açıklamada, ramazanda yapılan ibadetlerin kabul ve bayramın İslam dünyası için hayırlı olması temenni edildi.
ÜRDÜN'DE DE ÇARŞAMBA
Ürdün devlet televizyonunun haberinde de Başyargıç Ahmed Halil'in yanı sıra üst düzey din adamlarının yer aldığı şura, bugün ramazan ayının son günü olduğunu ve Ramazan Bayramı'nın çarşamba başlayacağını bildirdi.
Irak'ta Sünni Vakfı da Çarşamba gününün Ramazan Bayramı'nın ilk günü olacağını duyurdu.
Sünni Vakfı'ndan yapılan açıklamada, salı gününün ramazan ayının son günü olacağı, Ramazan Bayramı'nın da çarşamba günü başlayacağı belirtildi.
Irak'ta Şii dini mercilerden ise Ramazan Bayramı'nın ilk gününe dair henüz bir açıklama yapılmadı.
Benin'deki İslam Konseyi ve Yemen'de yönetim karşıtı Husiler de bayramın ilk gününü Çarşamba olarak duyurdu.
Bu arada İtalya İslam Meclisinden yapılan açıklamada ise astronomik hesaplar neticesinde alınan kararlar neticesinde bayramın ilk gününün 5 Temmuz Salı olduğu açıklandı.
FARKLILIĞIN NEDENİ
İslam hukukunda esas alınan ay takvimi, ayın ilk günlerinde aldığı hilal konumuna göre belirleniyor. Bu takvime göre, ayların başlangıcı hilalin durumuna bağlı olarak her sene değiştiğinden, İslam fıkhında ayların başlangıcı ve dolayısıyla günlerin tespiti için iki görüş bulunuyor. Ayın başlangıcı için hilali çıplak gözle görme yöntemini tercih edenler ile bilimsel ölçüm ve hesaplamaları esas alan fıkıh otoriteleri arasında, yöntem nedeniyle günlerin belirlenmesinde zaman zaman farklılıklar meydana geliyor.