Hindistan'dan Çin'e meydan okuma... Fransız uçaklarına yöneldiler

Fransa Hava ve Uzay Kuvvetleri (FASF), yaklaşık 42 adet Rafale jetini 5,5 milyar dolar karşılığında sipariş etti. FASF, Rafale'yi Fransız milletvekillerinin Rafale rakip olacak Fransa, İspanya ve Almanya ortaklığındaki '' Geleceğin Savaş Hava Sistemi'' (FCAS) projesindeki ciddi gecikmelerin yaşanacağı endişelerinin konuşulduğu sırada açıkladı.

aksam.com.tr

"Geleceğin Savaş Hava Sistemi" (FCAS)'ın 2045 veya 2050'den önce hizmete girebileceği öngörülüyor. Fransız Savunma Tedarik Kurumu, Dassault Aviation ve ana ekipman tedarikçileri Thales, Safran ve MBDA'ya Rafale üretimi hakkında bilgi verdi.

aksam.com.tr'nin eurasiantimes'tan çevirdiği habere göre; Finansal ve teknolojik açıdan gelişmiş ülkelerin ortaklığında yapılan FCAS'ın beşinci nesil artı bir uçak olması beklenirken çeşitli engellerle karşılaştı.

Ayrıca gelişmiş ülkelerin ortaklığında yapılan FCAS projesinin Fransız merkezli Dassault tarafından tasarlanan ve üretilen Rafale karşı 2-3 kat daha maliyetli olduğu için Fransızlar, yükseltmelerle de olsa yerli 4.5 nesil Rafale'yi seçti.

Ayrıca Hindistan'ın savaş uçağı konusunda iddialı projesi 5. nesil bir uçak programı olan Gelişmiş Orta Savaş Uçağı (AMCA) kısmen gizlilik ile üretiliyor. İlerleyen zamanlarda savaş uçakları konusunda Hindistan için masada ne gibi dersler ve seçenekler olacak?

FCAS "GELECEĞİN SAVAŞ HAVA SİSTEMİ"

FCAS, İngiltere ve Fransa arasında daha önce yapılan projenin devamı olan, Fransa, Almanya ve İspanya'nın ortaklığındaki 5.nesil artı bir uçak projesidir.

FCAS projesinin, Aviation, Airbus (Almanya) ve Indra Sistemas (İspanya) ortak projesidir. FCAS, Yeni Nesil Silah Sisteminin (NGWS) yanı sıra gelecekteki operasyonel savaş alanındaki diğer hava varlıklarından oluşacak.

Uçak aynı zamanda sürü halinde gelen dronlar için uzak taşıyıcı ve kontrol aracı olarak da görev yapacak.

Dassault, Yeni Nesil Savaş Uçağının (NGF) ana yüklenicisi olacak, Airbus, eşlik eden uzak taşıyıcı araçların ve bulut iletişiminin geliştirilmesine liderlik edecek ve Safran Uçak Motorları, MTU Aero Motorları ile birlikte uçak motorunu ve entegrasyonunu geliştirecek. Ayrıca Thales ve MBDA önemli geliştirme çalışmalarını üstlenecek.

2017 yılında ilk çalışmalarına başlanılan projede Belçika Haziran 2023'te gözlemci oldu. 2025 yılına kadar Belçika projenin programlarına katılabilecek. 2040 yılı civarında Fransız Rafale'nin, Almanya'nın Typhoons'unun ve İspanya'nın EF-18 Hornet'lerinin yerini alacak.

Ayrıca FCAS'ın test ve gösteri uçuşunun 2027 civarında olması bekleniyor.

RAFALE SAVAŞ UÇAĞI

Rafale, Eurofighter Typhoon'a benzer sınıfa sahip 4.5 nesil bir savaş uçağı olarak kabul ediliyor. İleri yarım küre gizliliği ve süper seyir kabiliyetine sahiptir.

IAF Rafale uçakları, Hindistan'a özgü bazı modifikasyonlarla oldukça özelleştirilmiştir. Esas itibariyle F3-plus standardındadırlar.

F4 standardının geliştirilmesine 2019'da başlandı. Standart, yerleşik işlemeyi, harici bağlantıyı, MBDA'nın MICA orta menzilli havadan havaya füzesini ve Thales Spectra öz savunma sisteminin yükseltilmesini iyileştirdi.

Radar ve sensör yükseltmeleri, havadaki gizli hedeflerin uzun mesafeden tespit edilmesini kolaylaştırıyor. Ayrıca Kaska monteli ekranda da gelişmiş yeteneklerde mevcut durumdadır. Geliştirilmiş iletişim ekipmanlarıyla ağ merkezli savaşta da daha etkilidir.

Uçuş testleri 2021 yılında başladı ve ilk F4 standardındaki uçak 2023 yılında teslim edildi. FASF uçaklarının da bu standarda yükseltilmesi planlanıyor.

Ayrıca Birleşik Arap Emirlikleri F4'ün ilk yabancı müşterisi oldu.

F4.1 standardının kalifikasyonu Mart 2023'te açıklandı. F4.2 standardının 2025 yılına kadar olması bekleniyor. 2024 ile 2026 arasında Rafale'yi F4 standardına yükseltmek için 1,51 milyar dolar harcayacaklar.

Ayrıca savaş uçakları konusunda Rafale'nin 2040 yılına kadar FASF'nin birincil uçağı konumunda olması planlanıyor.

SUPER RAFALE F5

FCAS faaliyete geçene kadar Fransa'nın hem hava hem de nükleer caydırıcılık açısından üst düzey bir savaş uçağına ihtiyacı olacak.

Mevcut Rafale'nin son standardı ise F4'tür.

FCAS programının ortaklarından Almanya'nın aksine Fransızlar, Amerikan F-35'ini satın almadı. Bunun yerine Rafale'nin F5 versiyonu Fransız hükümetinin 2024-2030 askeri planlama programı kapsamında geliştirilecek.

Fransızların FCAS' da gecikmeler olursa "B" planı olarak Rafale'yi geliştirecek. Yükseltme kademeli olarak gerçekleştirilecek. F5, yeni nesil Avrupa uçaklarıyla bazı özellikleri paylaşacak. F5 standardı yeni sensörlere, silahlara ve daha hızlı ve daha güvenli iletişim ve işbirliği yeteneğine sahip olacak.

Uçak, en son sinyal bozucu sistemleri ve anti-radyasyon silahlarını kullanan, Düşman Savunmalarını Bastırma veya İmha Etme (SEAD/DEAD) konusunda gelişmiş kapasiteye sahip, çok daha iyi bir elektronik savaş paketine sahip olacak.

Bu, radar karıştırma, ECCM, kızılötesi ve radar tuzaklarını birleştiren mevcut SPECTRA EW ve karıştırma sisteminin daha ileri bir evrimi olacak ve aynı zamanda uçağın etrafında bir "savunma balonu" yaratacak.

Düşmanların savaş erişimini engellemek için elektromanyetik spektrumun doygunluğuna yönelik yerleşik ve havadan tahliyeli sistemlere sahip olunması önerisi var. Bunlar, çok alanlı koşullar altında yüzey kuvvetleriyle koordineli olarak eş zamanlı olarak uygulanacak.

F5 aynı zamanda fiber optik kablolamayı da tanıtacak. Bütün bunlar, çekişmeli ortamlarda penetrasyonu büyük ölçüde artıracak.

Rafale F5 aynı zamanda, ABD'nin Yeni Nesil Hava Hakimiyetinde (NGAD) gelişen bir iş olan taktik uçuş komuta merkezi rolünü üstlenmesine olanak tanıyan veri birleştirme ve işleme yeteneklerine sahip bir sensör aracı olarak da görev yapacak.

F5 teslimatlarının başlangıçta 2029'da başlaması planlanıyordu ancak 2027'den itibaren teslim edilmesi için görüşmeler sürüyor. F5 standardı, FCAS programı kapsamında Yeni Nesil Silah Sistemini beklerken muharebe yeterliliği kazandıracak.

Çeşitli kinetik ve kinetik olmayan roller için özel mühimmat ve insansız hava araçları geliştirilecek. Bunlar ona daha uzun menzilli saldırı ve savaş yeteneği kazandıracak. 2024 yılına kadar Avrupa nEUROn savaş drone programında geliştirilen hatlara sadık bir insansız kanat adamının entegre edilmesi planlanıyor. Sadık kanat adam konsepti, Hindistan dahil çoğu büyük ülke tarafından geliştiriliyor.

Fransa'nın 2023 ile 2026 yılları arasında Rafale uçak programına 6,75 milyar dolar eşdeğerinde yatırım yapacağı ve 2026'dan sonra ek 5,87 milyar dolar ayırdığı bildiriliyor. Fransa, jeopolitik amaçlar için F-35'i edinemeyenler için Rafale F5 için bir pazar görmeye devam ediyor.

Rafale diğer Avrupalı avcı uçaklarından farklıdır çünkü neredeyse tamamı tek bir ülke tarafından inşa edilmiştir; Dassault (gövde), Thales (aviyonik ve EW) ve Safran (uçak motoru) tüm ana sistemleri kapsamaktadır.

Rafale'nin ayrıca taşıyıcı tabanlı bir denizcilik versiyonu da var. Fransız yetkililerin Rafale'yi küçük uyduları fırlatabilecek şekilde donatmayı da düşündükleri bildirildi.

DÜNYADA RAFALE SATIŞLARI

Rafale, 2004 yılında Fransız Donanması'nda ve 2006 yılında FASF'de hizmete girdi ve Afganistan, Libya, Mali, Irak ve Suriye'de görev yaptı.

Bugüne kadar üretilenlerin sayısı 260 civarında. Yeni sipariş, Fransız silahlı kuvvetlerindeki toplam Rafale sayısını 234'e çıkaracak. Hindistan (36), Mısır (55), Katar (36) dahil olmak üzere Rafale ihracat siparişleri şu anda 297 seviyesinde bulunuyor. , Yunanistan (24), Birleşik Arap Emirlikleri (80), Endonezya (42) ve Hırvatistan (24) mevcut yabancı müşterilerdir.

FASF'nin yeni siparişi, Dassault Aviation Rafale'nin üretim hattını önümüzdeki 10 yıl boyunca aktif tutacak.

F5 HİNDİSTAN İÇİN BİR SEÇİM OLABİLİR Mİ?

Hindistan ordusunun savaş uçağı filoları şu anda iki büyük sorunla karşı karşıya. Birincisi, IAF'taki savaş uçağı sayısının, yetkili 42 filoya göre 31'e düşmesi ve Hindistan Donanması'nın (IN) ilave uçak gemisi tabanlı uçaklara ihtiyaç duyması.

IAF halihazırda LCA Mk1 ve Mk2 varyantlarının her birinden 200'ün üzerinde taahhütte bulunmuş olsa da, bunların geliştirilmesi ve kullanıma sunulması, yetenek ve sayı açığını kapatmak için uzun zaman alacak.

Çin'in hâlihazırda 150 adet J-20 beşinci nesil uçağı var ve PLA Hava Kuvvetleri 2027 yılına kadar bunlardan 400'üne sahip olmayı planlıyor.

Pakistan, beşinci nesil J-31 uçağını satın almak için Çin'e başvurdu ve 2029 takviminden bahsediyor. Hindistan'ın ev yapımı beşinci nesil savaş uçağı AMCA'nın ilk uçuşunu büyük olasılıkla 2029 civarında gerçekleştireceği ve 2035 gibi erken bir tarihte de hizmete alınabileceği belirtiliyor. Gizlilik seviyesi hâlâ gelişme aşamasında. Her durumda geliştirme iki aşamaya ayrıldı: Mk1 ve Mk2.

Hindistan'a ABD beşinci nesil F-35 savaş uçağını teklif etmedi. Ayrıca Hindistan'ın Rusya'nın sepetine daha fazla yumurta koymaya da gücü yetmeyebilir. Hindistan'ın FCAS programına katılma seçeneği var ancak bu artık oldukça gecikti.

Daha sonra gelişen bir senaryo, Hindistan'ın Hindistan Yapımı Rafale'yi hem IAF hem de IN gerekliliklerini karşılamayı düşünebileceğidir.

Hindistan'ın stratejik topluluğunun ve politika yapıcılarının maliyet-yetenek analizi yapmasına olanak tanıyacak. Yetenek açığını kapatmak için acele edecek.

Hindistan'ın paralel olarak hızlandırılabilecek yerli AMCA programıyla rekabet etmeyecek. Hindistan'da Fransa Cumhurbaşkanı Macron, 2024 Cumhuriyet Bayramı'nın Onur Konuğu olacak.

Başlangıç olarak Hindistan'ın havacılık topluluğu içerisinde bir iç diyalog başlatmak faydalı olabilir.