HABER MERKEZİ
İran Cumhurbaşkanı İbrahim Reisi helikopter kazası sonucu yaşamını yitirdi. Sadece Reisi değil aynı helikopterde bulunan İran Dışişleri Bakanı Hüseyin Emir Abdullahiyan, Tebriz Cuma İmamı Ayetullah Ali Haşim, Doğu Azerbaycan Eyalet Valisi Malik Rahmeti de aynı kazada can verdi.
Olay ilk duyulduğunda İran kaynakları, Cumhurbaşkanı Reisi'nin içinde bulunduğu helikopterin sert iniş yaptığını, bir sorun olmadığını ve heyetin kara yoluyla Tebriz'e hareket ettiğini yazdı.
Saatler ilerledikçe böyle bir kara yolu hareketliliği olmadığı ortaya çıktı. Reisi'nin içinde bulunduğu helikopterin akıbetine dair o andan itibaren farklı haberler gelmeye başladı. Nihayetinde helikopterin dağlık bir alana düştüğü ne Cumhurbaşkanı Reisi ne helikopterde bulunanlar ne de uçuş ekibinden kimseye ulaşılamadığı görüldü.
Bu noktadan sonra İran, Türkiye'den gece görüşü olan hava aracı talep etti. Talep olumlu karşılandı ve AKINCI S/İHA Van'dan havalanıp sınırın İran tarafına doğru süzülmeye başladı.
AKINCI HELİKOPTERİ NASIL BULDU?
Güvenlik kaynaklarından edinilen bilgiye göre, İran Cumhurbaşkanı İbrahim Reisi ve Dışişleri Bakanı Hüseyin Emir Abdullahiyan'nın da bulunduğu helikopterin düştüğü bilgisinin alınmasını müteakip; Dışişleri Bakanlığı tarafından 19 Mayıs'ta saat 20:00'de İran'ın gece görüşlü arama/kurtarma helikopter yardım talebi Milli Savunma Bakanlığı'na bildirildi.
Bunun üzerine derhal bir adet Coguar tipi helikopter Diyarbakır'dan Van'a hareket etti.
İran'ın helikopter talebine yönelik hazırlıklar devam ederken, bir yandan da Millî Savunma Bakanlığı tarafından saat 22:20'de yurt dışında İHA kullanılması için Cumhurbaşkanlığından onay alındı.
Kötü hava şartları nedeniyle helikopterin uçuş gerçekleştirememe ihtimali göz önüne alınarak; gece ve kötü hava şartlarında tespit ve görüş yetenekleri üst seviyede olan Akıncı İHA ile arama ve tespit yapılabileceği, talep edilmesi halinde hemen faaliyete başlanabileceği Dışişleri Bakanlığı üzerinden İran tarafına iletildi.
AKINCI KISA SÜREDE BÖLGEYE ULAŞTI
İran makamlarının Akıncı İHA teklifini kabul etmesi üzerine bir adet silahsız Akıncı İHA saat 23:30'da Batman'dan havalanarak saat 00.45'te kaza bölgesine ulaştı ve çalışmalara başladı.
Saat 02:36'da kaza kırıma uğrayan helikopter ile görsel temas sağlanarak enkazın koordinatları İran makamlarına ulaştırıldı.
Kaza kırım bölgesinde yapılan keşif gözetleme esnasında elde edilen bilgiler, İran makamları ile anlık paylaşıldı.
Tüm devlet kurumları ile İran makamları ile de sürekli ataşelikler üzerinden koordinasyon sağlandı.
Başarı ile görevini tamamlayan Akıncı İHA saat 06:45'de Türkiye hava sahasına geri döndü.
"ÇOK DÜŞÜK HIZLARDA DA UÇABİLİYOR"Uydu üzerinden kontrol edilen AKINCI önce yüksek bir irtifadan tüm alana genel bir bakış attı.
Kimi bölgelerde hızını iyice düşürdüğü anlar oldu.
Bilindiği üzere AKINCI saatte 400 kilometre hıza çıkabilirken üzerindeki pervaneler sayesinde çok düşük hızlarda da uçabiliyor.
ÇEVRE ÜLKELERDE BU KABİLİYET YOK
Son dönemlerde bölge ülkelerinin envanterinde bulunan insansız hava araçları sıkça konuşuluyor. Türkiye, sadece askeri operasyonlarla değil başta keşif-gözetleme-istihbarat olmak üzere bilhassa doğal afet ve kaza gibi durumlarda da bu araçları en iyi kullanan ülke olarak öne çıkıyor.
İran Cumhurbaşkanı Reisi ve düşen helikopterin AKINCI tarafından bulunması da bu duruma bir örnek. Çevre ülkelerde bu şartlar altında uçup, böylesine kritik bir görevi üstlenebilecek başka bir insansız hava aracı yok.
Haliyle dün gece tüm dünyanın şahit olduğu bu gelişmenin, yakın gelecekte AKINCI'yı bu gibi kriz durumlarında envanterinde görmek isteyecek ülke sayısını da bir hayli artırabileceği değerlendiriliyor.
Cumhurbaşkanı Reisi'nin düşen helikopteri ve sonrasında yaşananlar bir başka önemli meseleyi daha gündeme getiriyor. Gece görev yapabilme yeteneği...
Bugün itibariyle Türkiye'nin elindeki tüm İHA ve S/İHA'lar gece uçuş görevi yapabiliyor. Dün gece uçan AKINCI da 5 saat boyunca havada kaldı, görevini tamamladı ve yurda döndü. Böylece ilk kez bir Türk S/İHA'sı İran'ın bu kadar derinlerinde uçmuş oldu.