HABER MERKEZİ
Dünya çapındaki savunma gözlemcilerinin dikkatini çeken önemli bir gelişme yaşandı. Çin yönetimi, Kolombiya'ya iki filoluk gelişmiş Chengdu J-10CE çok amaçlı savaş uçağını satma teklifinde bulundu. Teklif, Kolombiya Devlet Başkanı Gustavo Petro'nun Çin Devlet Başkanı Şi Cinping ile görüştüğü Pekin'e yaptığı üst düzey ziyaret sırasında geldi. Savunma kuruluşu Infodefensa da dahil olmak üzere birden fazla kaynak tarafından bildirilen teklif, Çin'in geleneksel olarak ABD ve İsrail gibi Batılı tedarikçilerin hakim olduğu Latin Amerika savunma pazarına girmek için cesur bir hamlesini temsil ediyor.
Kolombiya için teklif, hava kuvvetlerinin acilen değiştirilmesi gereken eski bir savaş uçağı filosuyla boğuştuğu kritik bir dönemde geliyor. Potansiyel anlaşma, değişen jeopolitik koşullar ve Güney Amerika'daki askeri modernizasyonun geleceği hakkında sorular gündeme getiriyor.
KFİR SAVAŞ UÇAKLARI KULLANILIYOR
Çin'in teklifinin zamanlaması önemli. Kolombiya hava kuvvetleri şu anda onlarca yıldır askeri havacılığının omurgasını oluşturan ancak operasyonel ömürlerinin sonuna yaklaşan İsrail yapımı Kfir savaş uçaklarından oluşan bir filoya güveniyor. Sınırlı bütçeler ve acil bir modernizasyon ihtiyacıyla Bogota, hava savunmalarının geleceği hakkında önemli bir kararla karşı karşıya.
ÇİN'İN TEKLİFİ 24 ADET JETİ İÇERİYOR
Esnek finansman koşullarıyla 24 adet J-10CE jeti içeren Çin'in teklifi, Pekin'i tarihsel olarak çok az varlığının olduğu bir pazarda ciddi bir rakip olarak konumlandırıyor. Yabancı basında yer alan habere göre, teklif yalnızca ticari bir işlem olarak değil, uzun süredir ABD'nin etki alanı olarak kabul edilen bir bölgede Çin'in etkisini derinleştirmek için stratejik bir manevra olarak görülüyor.
Çin Halk Kurtuluş Ordusu Hava Kuvvetleri tarafından kullanılan J-10C'nin ihraç versiyonu olan Chengdu J-10CE, Amerikan F-16 Fighting Falcon ve İsveç Saab Gripen gibi Batılı platformlarla rekabet etmek üzere tasarlanmış 4,5 nesil çok amaçlı bir savaş uçağıdır.
TEKNİK ÖZELLİKLER
Chengdu Aircraft Corporation tarafından geliştirilen J-10CE, hava muharebesinde manevra kabiliyetini ve çevikliği artıran bir tasarım olan delta kanat düzenine sahiptir. Uçak, genellikle Çin yapımı WS-10B turbofan veya Rus AL-31FN olan tek bir motorla çalıştırılır ve harici yakıt depolarıyla Mach 1.8 maksimum hız ve yaklaşık 1.200 mil muharebe yarıçapı sağlar.
Uçağın gövdesi, ağırlığı ve radar kesit alanını azaltmak için kompozit malzemelerden oluşuyor ve bu da ona Kfir gibi eski savaş uçaklarına kıyasla tespit edilmesini zorlaştıran yarı-gizlilik yetenekleri kazandırıyor.
J-10CE'nin yeteneklerinin merkezinde, muhtemelen KLJ-10'un bir çeşidi olan Aktif Elektronik Taramalı Dizi[AESA]radarı içeren gelişmiş aviyonik takımı yer alır. Bu radar, 170 kilometreye kadar menzillerde birden fazla hedefi izleyebileceğini ve F-16C Block 52 gibi önceki nesil uçakların radar sistemlerini geride bırakabileceğini öne süren raporlarla üstün hedef tespiti sunar.
ÇOK YÖNLÜ BİR PLATFORMSilahlar için J-10CE, çeşitli mühimmat taşıyabilen 11 sabit nokta ile donatılmıştır. Hava-hava cephaneliğinde, ihraç modelleri için tahmini menzili 145 kilometre olan PL-15E uzun menzilli füze ve yüksek görüş dışı hedefleme yetenekleriyle bilinen PL-10 kısa menzilli füze yer alıyor. Jet, kara saldırı görevleri için LS-6 güdümlü süzülme bombaları, YJ-91 anti-radyasyon füzeleri ve gemi karşıtı füzeler konuşlandırabilir ve bu da onu çeşitli muharebe senaryoları için çok yönlü bir platform haline getirir.
J-10CE'nin elektronik savaş sistemleri, hayatta kalma kabiliyetini daha da artırır. Gemideki elektronik karşı önlem sistemi düşman radarlarını bozabilirken, chaff ve flare dağıtıcıları gelen füzelerden kaçmaya yardımcı olur.