Yeşilçam’ı nesillere aktarmak istiyorum

YELİZ COŞKUN

yeliz.coskun@aksam.com.tr

Instagram’da ‘@mekaniyesilcam’ sayfasının sahibi Doğan Güneş, hayatını Yeşilçam’a adamış. Filmlerin çekildiği mekanları araştırıyor, buluyor, gidip fotoğraflıyor. Lakabı ‘Yeşilçam Arkeoloğu’ olan Güneş ile birlikte Yeşilköy’de çekilen, Sakar Şakir, Süt Kardeşler ve Gülen Gözler filminin çekildiği mekanları gezdik...

Yeşilçam’ı uzun uzun konuşacağız ancak ben isminize takıldım. Bir hikayesi var gibi…

Olmaz mı! Askerlikte şafak sayılır. 4-3-2, artık son gün doğan güneştir. Babam Manisa’da askerdeyken ben Erzurum’da doğdum. ‘Oğlun doğdu, adını ne koyalım’ demişler. Babam da ‘Bir doğan güneş bekliyorum zaten, o da beklediğim ikinci Doğan Güneş olsun’ demiş. Hatta ertesi gün, beni görmek için firar etmiş gelmiş. Ben lise mezunuyum. Ticaret yaptım falan ama Yeşilçam benim büyük sevdam. Şu an Avcılar Orta Direk Tiyatrosu Pikola Sahnesi’nde tek kişilik Bir Garip Orhan Veli ve Tabure’nin hikayesi adlı oyunum var. 

İstanbul’a ne zaman yerleştiniz?

1989 yılında Esenyurt’a geldik. Belki de o günler beni Yeşilçam’a aşık etti. Perşembe akşamı Show TV’de Kemal Sunal filmi çıksın da izleyelim diye beklerdik. Ben bilgisayardan bir Kemal Sunal filmi açıp öyle yatıyorum yatağa. Uyandığımda bir bakıyorum 10 film geçmiş, sıra Türkan Şoray’a gelmiş. 

Mekanları ararken nasıl bir yöntem izliyorsunuz?

Önce yazılı bir detay arıyorum. Sokak adı, apartman adı ya da taksinin üstündeki ‘bilmem ne taksi’ yazısı bile olur. Onlar yoksa eğer mimari yapıya bakıyorum. Mesela bizim bugün gezdiğimiz Yeşilköy’deki mekanlar... Dikkat ederseniz çatıları hep üçgen ve sarkıtlı yapılar. Buna benzer bir ev gördüğümde ‘Burası Yeşilköy’ diyorum.  

İÇİ BEYKOZ, DIŞI CANKURTARAN

İşin ilginç yanı şu meselea, Sakar Şakir’deki bakkalın iç sahneleri Beykoz, dışı Cankurtaran, kahve sahnesi Kemerburgaz, apartman sahnesi Yeşilköy’de çekilmiş. Ararken ev burdaysa kahve de buradadır diyemiyorsunuz. Bazen filmde Üsküdar’dan kapı açılıyor, içerisi Yeşilköy… Üsküdar’da çekilen Barış Manço’nun Baba Bizi Eversene filminin çekildiği bina mesela şu an güzellik merkezi olarak kullanılıyor. Restore etmişler ama ticari amaçla kullanılması acı bir durum. Bu tip örnekler çok.

Toplamda kaç mekan gezdiniz?

Her yere gidemiyorum tabi ki ama 100’den fazla vardır. Mesela İznik’e gittim. Şener Şen ve Müjde Ar’ın filmi Şalvar Davası filminin çekildiği yeri buldum. Filmin ışıkçısına sordum, Dereköy dedi. ’Ha’ deyince bulunmuyor, bu durumda muhtarları falan aramaya başlıyorum. 

Mekan ararken başınıza gelen, unutamadığınız bir anınız var mı?

Kısıklı’da Aile Şerefi filminindeki caddeyi bulduk. Filmdeki aynı kareyi yakalamak için sürekli fotoğraf çekiyoruz. Terörle mücadele ekibi geldi, bizi polis arcına aldılar. Tüm geçmişimize baktılar. Meğer olduğumuz yer Cumhurbaşkanı’nın evinin arkasıymış. 

BELGESEL ÇEKMEK İSTİYORUM

Mekanlara gittiğinizde neler hissediyorsunuz?

Tüylerim diken diken oluyor. Bulduktan sonra ise üzerimden yük kalkmış oluyor. İnsan yabancı filmi ne kadar izler? 2 defa en fazla 3 defa. Bununla ilgili bir araştırma yapılsa iddia ediyorum Yeşilçam kumanda bıraktırır. 

En etkilendiğiniz mekan neresiydi?

Türkan Şoray’ın Sultan filminin çekildiği gecekondu, Hisarüstü’nde. Aynı filmdeki gibi bacasındaki is bile duruyor! 

Belki bir Yeşilçam belgeseli gelir?

Vallahi belgesel için Kültür Bakanlığı’na başvurdum. Şubat ayında sonuçlanacak. Tanınmış, tanınmamış tüm oyuncuları araştırıyorum. Ben gelecek nesillere Yeşilçam’dan izler bırakmak istiyorum. Mesela Emel Sayın’ı sardıkları halı çöpe atılmış. Ben aslında bunun gibi değerli parçaların koleksiyonunu yapmak istedim. Film textlerini arıyorum. Saklıyorlar, keşke onlara ulaşabilsem. Öyle güzel sergilerim ki, yaşatırım Yeşilçam’ı… ‘Ünlü Yeşilçam oyuncusu öldü. Önemli olan yaşarken değer verilmesi’ deniliyor. Ben veriyorum işte değer, onlar nerde? İmkan verseler Yeşilçam’ı nesillere aktarsam.

Simenoğlu Köşkü

1976 yapımı Süt Kardeşler filmi başta olmak üzere Tosun Paşa, Sevgili Dayım, Metin Akpınar ve Zeki Alasya’nın oynadığı Cafer’in Çilesi gibi birçok filmin plato olarak kullanıldı. Yeşilçam’ın vazgeçilmez köşkü diyebiliriz. Bu köşk ayrıca Osmanlı ile Rusya arasında imzalanan Ayastefanos Anlaşması’nın imzalandığı yerdir. Bu anlaşma gereği Ruslar, Yeşilköy’e Ayastefanos Anıtı’nı gövde gösterisi olarak dikerler. 1914 yılında, Osmanlı için utanç abidesı olan bu yerin yıkılmasına karar verilir ve bu yıkımın kameraya alınarak Türk sinema tarihinin ilk filmi olarak kayıtlara geçmesi sağlanır. Ve bu anlaşmanın imzalandığı konak Yeşilçam’ın vazgeçilmez bir mekanı olur. Köşkün bahçesi çok restorasyon gördü. Filmdeki kuyu mesela şu an yok. 

Stavro’nun Eski Köşkü 

1977 yapımı Gülen Gözler filminin çekildiği köşk burası. Ayşen Guruda’nın Şener Şen’e pencereyi açıp Vecihi diye baktığı... Hatta Mavi Boncuk filminde gösterilmeyen ama meşhur olan toplu bir fotoğraf var. O fotoğrafta işte bu köşkün merdiveninde çekildi. Ayrıca burası Salak Milyoner filminde altın ararken kazdıkları yer. Filmde Altunizade olarak geçer ama aslında Yeşilköy’dür.

Aliye Naşit Apartmanı

1977 yapımı Sakar Şakir filmi burada çekildi. Garderop Fuat, Kemal Sunal’ı atletle kovalıyor ya işte tam olarak burası. Apartmanın iç sahneleri ise başka yerde çekilmiş.

YEŞİLÇAM’IN BİLİNMEYENLERİ

Adile Sultan Kasrı’nda çekilen Hababam Sınıfı Tatil’de filminde tatile çıkılan yer, dışarda bir yer değil; okulun bahçesidir. 

Cem Yılmaz’ın Av Mevsimi filmindeki ‘Hayde Gidelum’ şarkısının söylendiği meyhane aslında bir kahve. O kahve de Sakar Şakir filmindeki kahvehanedir.

Çöpçüler Kralı ve Kapıcılar Kralı filmi Taksim’de Güneşli Sokak’ın bir ucunda bir film, bir ucunda diğer film çekildi.

Çöpçüler Kralı’nda tüp kuyruğundaki kişi Ferdi Akarnur’dur.

Avanak Apti filminde Kemal Sunal’ın rol gereği Ünal Gürel’e yedirdiği kravat, Ekrem Gökkaya tarafından pestilden yapılmıştır.

Battal Gazi filmlerinde Malatya olarak görünen yer Rumeli Hisarı’dır.

Hababam Sınıfı’nda yatakhane ve öğretmenler odası sahneleri aynı yerdir.