X, Y ve Z kuşağının karakterleri gibi stilleri de farklı

AYSUN YILDIZ GÜNGÖR
aysun.yildiz@aksam.com.tr

X, Y ve Z kuşaklarını mercek altına aldık. İletişim Marka ve İmaj danışmanı Burçak Ilıman’a göre X kuşağı daha formal tarzı benimserken, Y kuşağı rahat giyimi tercih ediyor. Henüz iş hayatında bulunmayan Z kuşağı ise sıradanlıktan oldukça uzak olacak. 

Y KUŞAĞININ GİYİM TERCİHİ

Y kuşağı eğlenerek kazanmayı daha çok seviyor ve iş hayatına atılırken Ceo veya patron olmak istiyor. Bireyci ve girişimciler dolayısıyla iş ve yaşam dengesi onlar için önemli. Lükse ve en iyiye düşkün olan bu kuşak için elegan stil olmazsa olmaz. Bu stilin de en etkili parçaları ise etoller, kalem etekler, yüksek topuklar ve özel aksesuarlar.

İNTERNET KUŞAĞI

Z kuşağını, teknoloji çağının çocukları olarak adlandırabiliriz. Cep telefonları, ipod, DVD ve bilgisayar onların ayrılmaz bir parçası olacak. Geleneksel eğitim yöntemleri bu kuşakta işe yaramadığı gibi iş hayatının disiplinine de karşı olacakları tartışılmaz bir gerçek olacak. Onların hayata verdikleri mesaj net; her şey değişip dönüşebilir ve yeniden yaratılabilir. Bu bakış açısı onları iş yerleri için en cazip elemanlardan biri yapacak gibi görünüyor. Z kuşağı sıradanlıktan oldukça uzak bir kuşak olacağı için bu stillerine farklı konseptler ve yeni trendlerle yansıyacak. x kuşağı formal giyim seviyorKurumların X kuşağı çalışanları daha formal giyim tarzını benimserken, Y kuşağı rahat giyimi tercih ediyor. Yapılan araştırmalarda, Y kuşağının iş seçiminde rahat giyimi tercih ettiği ve iş hayatında motivasyonu artıran unsur olarak belirttikleri görülmekte.

İmaj ve itibar

İmajınız sizin kimliğinizdir. Kendimize gösterdiğimiz özen başkalarından göreceğimiz itibarı belirler. İş hayatında etkili ilişkiler kurabilme ve başarılı olabilmenin temelinde de bu yatmaktadır. İnsanlar arası iletişimde sözlü iletişim kadar sözsüz iletişim araçlarının etkisi de çok önemli. Yapılan araştırma sonuçları sözsüz iletişimin sözlü iletişime göre daha önemli ve üstün yanlarının olduğunu göstermiştir. Çoğu zaman farkında olmadığımız sözsüz iletişim araçları kişiler arası ilişkilerde son derece önemli bir etkiye sahiptir. Özellikle iş hayatındaki dış görünüş ve giyim tarzı, başarıyı artırıcı ya da azaltıcı etkiye sahip önemli bir sözsüz iletişim aracıdır. 

İlk izlenim 30 saniyede oluyor

Araştırmalara göre kişiler hakkındaki ilk izlenim 30 saniyede oluşuyor. Sade ama özenli görünmek olumlu bir ilk izlenim için iş hayatında avantaj sağlayan bir nokta. Tercih edilen renk, model ve desen göz yormayacak, karşınızdakinin dikkatini dağıtmayacak, size odaklanmasını engellemeyecek şekilde seçilmelidir. Çünkü kişinin kendine özen göstermesi demek, bir anlamda çevresinde olan biten her şeye aynı ilgi ve önemle yaklaşmasına ışık tutan önemli bir ipucudur. Bakışlar, duruş, konuşma ve hareketlerdeki tutarlılık da dış görünümü tamamlayıcı unsurlardır.

RENKLİ AYAKKABILAR UYGUN DEĞİL

İş dünyasında dış görünüm, bir bütün olarak ele alındığında yalnızca işverenlerin çalışanlara şart koştuğu bir dizi kılık kıyafet tedbiri değil, daha da önemlisi, kişilerin hem iş arkadaşlarına hem de müşterilerine karşı kendilerini sunuş biçimi açısından önemli bir ayrıntıdır. Kişinin içinde yürümekte zorlandığı fazla yüksek topuklu ayakkabılar burnu açık veya çok renkli ayakkabılar iş yaşamı için uygun değildir. Ütüsüz veya lekeli giysiler, boyanmamış ayakkabılar, kaçık çoraplar kişiler ile olumsuz intibalar uyandırır. Bakımsız kıyafet ve aksesuarlar kullanmak, kendine ve vücuduna uygunluğunu bilmeden modayı olduğu gibi giymek, kıyafetlerin ütüsüne özen göstermemek önce kendimize 

sonra iş yaşamındaki profesyonel yaklaşıma uygun değildir. Aynı zamanda kadınlar için dekolte, çok fazla takı ve fazla makyaj da iş yaşamındaki duruşu olumsuz etkiler.

Pembe gömlekle görebiliriz

Daha formal yapıda olan X kuşağı koyu renkleri tercih ederken, Y kuşağı ana renkler dışında ara renkleri kıyafetlerinde daha fazla kullanıyor. Artık onları pembe gömlekle görebiliyoruz. Fakat Z kuşağı erkeklerini kırmızı pantalon ve sarı tişörtle iş hayatında görmeye hazırlıklı olalım.

Y KUŞAK MODAYI TAKİP EDİYOR

Hızla adapte olmaya, değişime ve kendilerini gösterme fırsatlarına, yaratıcılığa hevesli olan Y kuşağı en çok modayı takip eden kuşak diyebiliriz. Ayrıca işleri ve kendilerini ifade etmek konusunda en baskın kuşak yine Y kuşağıdır. Dolayısıyla ben bu kuşağın giyimine daha fazla özen gösterdiğini düşünüyorum.

DOĞUM YILLARINA GÖRE KUŞAKLAR

l 1965-1980 arası doğanların dâhil olduğu X kuşağı, daha geleneksel, sabırlı ve disiplinli.

l 1981-2000 yılları arasında doğan Y kuşağı, bir önceki nesle göre teknolojiye çok fazla hâkim, daha sıkılgan ve değişken.
l 2000 sonrasında doğan Z kuşağı, henüz iş hayatında aktif olmayan, yeni nesil. 

Üç kuşağın da ortak noktası sabırsız olmaları

Üç kuşağın da ortak noktası sabırsız olmalarıdır. Kadınlar için konuşacak olursak eğer geceden diğer günün kıyafetini kafasında tasarlamamışsa kurtarıcısı Chanel’in yaratıcısı olduğu siyah elbise olacaktır. Yine kendilerini içinde rahat mutlu hissedecekleri parçaları dolaplarında tutarlar. Yıllardır gardroplarımızda yatırım olarak düşündüğümüz, beyaz gömlek, siyah kumaş pantolon, stiletto ve blazer ceket olmazsa olmazları.