Vicdan, çocuklukta öğrenilir

Çocuklarda vicdan olgusu eğitim ile şekillenir. Özellikle 0-6 yaş aralığında çocuğa etik değerleri eğitim ile birlikte vermek oldukça önemlidir. Vicdanlı bir çocuk büyüdüğü zaman kendisi dışındaki insan ve canlıların varlığına saygılı bir birey haline gelir.

LEYLA ÖZTÜRK / cumartesi@aksam.com.tr

Çocuklarda vicdan olgusu eğitim ile şekillenir. Özellikle 0-6 yaş aralığında çocuğa etik değerleri eğitim ile birlikte vermek oldukça önemlidir. Vicdanlı bir çocuk büyüdüğü zaman kendisi dışındaki insan ve canlıların varlığına saygılı bir birey haline gelir ve toplumsal barışın inşasında bu, oldukça önemlidir. Çocuklara güvenli bir dünya sunmak, onların bu güvenli ortamda sağlıklı gelişimlerini desteklemekle mümkündür. Eğitim, dünya barışını korumak ve geliştirmek için temel bir araçtır. Her çocuğun eğitim hakkına saygı duymak, dünyada barışın inşası yolunda çok önemli bir adımdır.

Eğitimde fırsat eşitliği ve kullanılan eğitim yöntemi oldukça önemlidir. Eğitim sistemleri arasında yer alan ve çocuklara yaparak, yaşayarak öğretirken başkalarının haklarına saygıyı, barışı ve iş bölümünü çok güzel bir şekilde gösteren Montessori eğitimi ülkemizde her geçen gün daha çok tercih ediliyor.

Bu konuda önemli akademik çalışmalara da imza atılıyor. Geçtiğimiz günlerde Yeni Türkiye Eğitim Vakfı'na bağlı Palet Montessori Akademisi MATEPP tarafından II. Uluslararası Montessori Zirvesi düzenlendi. Zirveye katılan İstanbul İl Milli Eğitim Müdürü Murat Mücahit Yentür, İstanbul'da ve Türkiye'de en büyük hedeflerinin hiçbir çocuğun okul öncesi eğitimden geri kalmaması olduğunu söyledi.

İstanbul'da resmi ve özel olmak üzere toplam 2 bin 614 okul öncesi kurumda öğrenim gören öğrenci sayısının 297 bin 718 olduğu bilgisini paylaşan Yentür, "Bu fiziki mekânların oluşturulması elbette çok önemli. Ama bu işin en önemli kısmı; içerik, öz, müfredat, materyal gelişimi ve ortam hazırlanması. Bundan daha önemlisi; tek başına yetkin bir öğretmenimiz, yetkin bir eğitici, bu işin en esaslı kısmı. Bütün çabamız da gayretimiz de bunun için" diye konuştu.

MÜDAHALE DEĞİL EŞLİK EDEN ÖĞRETMEN

YETEV Mütevelli heyeti Başkanı Necmeddin Bilal Erdoğan; "Montessori felsefesi, çocuğun dünyaya gelen kutlu bir misafir olduğundan hareket ediyor. Çocukluk ve yetişkinlik evrelerini farklı değerlendiriyor. Çocukların içinde özene bezene korunması icap eden bir cevher var. Bu cevheri koruyarak yetişkinliğe adım attırabilirsek, bunu başarabilirsek o zaman bu çocuk, yetişkinliğinde en yüksek potansiyelini gerçekleştirebilecek bir birey olarak hayatını sürdürebilir. Çocuğun şeklini şemâlini değiştirip fıtratını örseleyen nosyona sahip bir öğretmene değil, o çocuğun içindeki doğal yetenekleri, doğal potansiyeli tahrip etmeden açığa çıkarmaya çalışan birer rehbere ihtiyacı var." şeklinde konuştu. Her eğitim modelinin iyi insan yetiştirme iddiasında olduğunu hatırlatan Erdoğan, "Biz de sınıflarımızda, çocuklarımız iyi olsun diye mücadele veriyoruz. Başka insanlara iyilik yapmanın bir erdem olduğuna inansın istiyoruz." dedi.

Tam da bu yüzden özellikle 0-6 yaşta çocukların emici zihin olarak adlandırıldıkları dönemde çocukların zihinlerini hem akademik hem de etik değerlerle donatmak için Montessori eğitim sisteminden faydalanmak oldukça önemli. Montessori eğitim sistemine dünyanın birçok yerinde uygulamalı olarak şahit olmuş biri olarak bu sistemde yetişen çocukların çok daha hümanist, sosyal hayatta özgüvenli ve aynı zamanda akademik olarak çok daha donanımlı olduklarını söyleyebilirim.