Türkiye'nin yükselen dijital müzik platformu Musixen

Kullanıcıların müzik ya da podcast dinlemelerine, müzik videoları ya da canlı konser izlemelerine olanak tanıyan online platformlar hızla yükseliyor. Yerli bir girişim olarak pazardaki dünya devleriyle yarışma hedefiyle yola çıkan Musixen de kuruluşunun üçüncü yılında da yerli ve yabancı kullanıcıların radarında olmaya devam ediyor.

ALİDEMİRTAŞ / ali.demirtas@aksam.com.tr

Stream müzik, hiç kuşkusuz son yılların en popüler eğlence araçlarından bir tanesi. Küresel çapta hızla büyüyen pazarın oyuncuları müzik, eğlence ve sahne sanatları alanında faaliyet gösteren sanatçı, müzisyen veya mekanların online uygulama üzerinden kullanıcılarla buluşmasına aracılık ederek dijital müzik üreticileri ile tüketicilerinin yeni nesil beklentilerine cevap veriyor. Dünyada Spotify, YouTube Music, Apple Music pazarı domine ederken sektörün Türkiye'deki lideri Musixen; yalnızca canlı müzik dikeyindeki içeriğiyle diğer stream platformlardan farklılaşıyor. Platformun ana amacı; dünyanın her yerinden müzisyeni ve canlı müzik-eğlence içeriklerini izleyen kullanıcıları bünyesinde taşıyan bir karmaya ulaşmak, kurumsal tarafta marka iş birliklerini derinleştirmek, eğlence sektörünün süper app'ini yaratmak ve içinde müziğin yer aldığı farklı etkinlikler için tüm paydaşların başvuracağı bir sanatçı pazaryeri haline gelmek. Musixen'i kurucusu Çağrı Bozay ile konuştuk.

GELİŞEREK İLERLEMEYE DEVAM EDİYORUZ

Platformun çıkış noktası ne oldu, nasıl bir düşünce sürecinin ürünü?

Musixen global ölçekte müzik, eğlence ve sahne sanatları sektöründe faaliyet gösteren tüm sanatçı, müzisyen ve eğlence mekanlarının dinleyici/kullanıcılarla uygulama içindeki canlı performanslarla buluşmasına aracılık eden bir platform. Aynı zamanda yine global ölçekte kurumsal markaların ve şirketlerin ürün ve hizmetlerini uygulamanın kullanıcılarına doğru ve detaylı hedef kitle analizi ile birlikte duyurmalarına imkan sağlıyor. Uygulamamızın sahip olduğu bu özelliklerden dolayı Musixen'i bir müzik/eğlence/sanat canlı yayın platformu ve pazaryeri olarak tanımlamak mümkün. Son yıllarda yeni jenerasyonun dijital tüketim alışkanlıklarının canlı tüketim üzerine yoğunlaşması, müzik ve sahne sanatları endüstrisinin dijitalleşme ihtiyacının henüz tam olarak karşılanmamış olması, sanatçıların gelirlerin demokratik dağılımı yönündeki ihtiyaçları yola çıkışımızın başlıca nedenleri. Sektördeki paydaşların sorunlarını çözmek üzerine kurguladığımız yeni bir eko sistem oluşturabildiğimiz taktirde global oyuncular arasına girerek bir başarı hikayesi yaratabileceğimize emindik. Kurulduğumuz günden bu yana kat ettiğimiz yol ve gelişim gösterdiğimiz başlıca alanları değerlendirdiğimizde, son derece doğru bir karar verdiğimizi gördük. Gelişerek ilerlemeye devam ediyoruz.

MÜZİĞE İLGİM BABAMLA BAŞLADI

Sizin kişisel olarak müziğe ilginiz nedir?

Müziğe ilgim aslında çocukluğumda, babamla başladı. Babam benim küçük yaşlarımdan itibaren Diyarbakır Halk Konserlerinde sanatçı olan Selami Şahin ile uzun sene birlikte çalışan eski bir müzisyen. Babaannemin vefatı nedeniyle müziği profesyonel anlamda bırakmak zorunda kalsa da benim çocukluğum ve ilk gençliğim babamın çalıp söylediği, müziğe tutkuyla bağlı bir aile ortamı içinde geçti. Babamın müzik sevgisi hepimize yansıdı. Müziğe olan çocukluktan gelen tutkum Musixen fikrinin doğuşunda direkt bağlantılı olmasa da elbette etkili oldu. Bu hobimin, müzik tutkumun ister istemez profesyonel bir işe dönüşmesi çok kıymetli benim için. İnsanın yaptığı işi sahiplenmesi, severek yapması, o işin içindeki unsurlara tutkuyla bağlanması başarılı olmanın anahtarı bana göre. Dolayısıyla müzikle aramda hem manevi hem de profesyonel anlamda kopmayacak, kopamayacak bir bağ var.

EN BÜYÜK AMACIMIZ DEVLERİN ARASINA GİRMEK

Uzun vadede platformu nerede görüyorsunuz? Yeni platform düşünceleriniz var mı?

Dünyada toplam müzik sektörü içinde stream müzik kategorisinin aldığı pay son 20 yılda her sene en fazla artış gösteren kategori olma özelliği ile ön plana çıkıyor. Değişen tüketici talep ve beklentileriyle paralel olarak düzenli olarak büyüyen bir sektörden bahsediyoruz. Bu büyüme Türkiye için de geçerli. Yani insanların global çapta değişen tüketim alışkanlıklarıyla birlikte zengin, farklı, metaverse gibi alternatif, çeşitli içeriklere en hızlı şekilde ulaşmak istemeleri sonucu dijital müzik tüketimi ve on-demand müzik eğlence platformları tüm dünyada revaçta. Büyümesini giderek hızlandıran bir sektörün içerisindeyiz ve doğru enstrümanlarla ilerliyoruz. Kullanıcıların doğrudan sanatçılarla etkileşim kurmasını sağlayan yüksek kaliteli, etkileşimli ve eğlenceli dijital canlı performanslar oluşturma yeteneğimizle Türkiye'nin adını YouTube, Instagram, Spotify, Facebook gibi global devlerin arasına sokmak en büyük amacımız.

Türkiye haricinde bugüne kadar operasyonlarımızı başlattığımız yabancı pazarlara baktığımızda, 2021 yılında Azerbaycan'ın popüler sanatçılarının platformda yer almasını sağlayarak, bölgede etkin bir bilinirlik elde ettik. 2022 yılı sonlarına doğru Nijerya'daki müzisyenlerin deneme yayınlarına başladık ve çok kısa bir sürede 1.000'den fazla müzisyen başvurusu aldık. Hemen ardından Meksika pazarına da girerek operasyonlarımızı müzik ve eğlence kültürü gelişmiş düzeyde olup Türkiye ile benzer özellikleri bulunan Güney Amerika kıtasına taşıdık. 2023 sonuna kadar Afrika ve Latin Amerika'da yaygınlaşmaya, 2024 yılında Güneybatı Asya ve Körfez ülkelerinde büyümeye odaklanmış durumdayız. 2025 yılında ise Kuzey Amerika ve Avrupa pazarında aktif olmayı hedefliyoruz. . Platformumuz, yurt dışı hedef pazarlara daha kuvvetli ilk giriş için 2023 yılı sonuna kadar 2,5 milyon kullanıcı ile 20 binin üzerinde müzisyene ulaşmak noktasında iddialı. Öte yandan global ölçekte büyüme hedeflerimiz için şu anda köprü yatırım turundayız. Yıl sonunda en az 40 milyon dolar değerleme üzerinden yeni bir yatırım turuna daha çıkacağız. Kendi Musixen token'ımızı çıkarma, eserlerin NFT olarak sunulması gibi yüksek potansiyeli olan projeleri hayata geçirme konusunda çalışmalarımız da devam ediyor. 2023'te faaliyette bulunduğumuz ülkelerde Telco, Finans ve benzeri önemli markalarla hayata geçireceğimiz stratejik iş birliklerimiz de olacak. Müzik ve eğlence endüstrisinde fark yaratacak birçok ilke imza atacağımızın bilgisini şimdiden verebilirim.

TÜM ETKİNLİKLERİ CANLI OLARAK YAYINLIYORUZ

Kurumlara yönelik organizasyon çalışmalarınızın da olduğunu biliyoruz. Bu başlık altında neler yapıyorsunuz?

Musixen'in asıl kuruluş amacı olan müzisyen ve sanatçıları dinleyicilerle uygulamamız aracılığıyla buluşturma yönündeki ana iş modelimiz bize ve paydaşlarımıza yeni fırsatlar da sunuyor. Hali hazırda Türkiye'nin her yerinden 15.000'den fazla müzisyen ve sanatçı havuzuna sahip olan en büyük dijital platfomuyuz. Sahip olduğumuz bu geniş çeşitlilik sayesinden kullanıcılarımız uygulamamız üzerinden sanatçıları takip ediyorlar ve zaman zaman gerek kişisel olarak düzenledikleri etkinlikler gerekse çalıştıkları firmaların etkinlikleri için bizden sanatçı talebinde bulunuyorlardı. Buradan yol çıkarak biz de kurumlara eğlence alanında ihtiyaçları olan başta sanatçı, sahne, ses ve ışık hizmetleri, bunlarla birlikte bir organizasyonda gerekli tüm hizmetleri de sunmaya başladık. 2020 yılından bu yana Sodexo, Balparmak, Tadelle, Agito, NBS, Teknosa, Migros gibi çok uluslu ve yerel marka için offline, online ya da hibrit olmak üzere yaklaşık 100 farklı kurumsal etkinlik düzenledik. Bu yolla markaların ve kurumsal şirketlerin iç iletişim ve pazarlama hedeflerine ulaşmasında önemli bir rol oynadık ve sunduğumuz kitle deneyimiyle organizasyon ekosistemindeki varlığımızı kanıtladık. Fiziksel kurumsal organizasyonlarda sanatçı, sunucu, ses-ışık-çekim ekibi teminini içeren tüm organizasyon yönetimini üstleniyoruz. Altyapımız online eğlence üzerine kurgulandığı için online organizasyon deneyimini de gerçek hayata en yakın şekilde verme kabiliyetine sahibiz. Online kurumsal organizasyonlarımızda sanatçı ve sunucu temini, ödül taktimi, hediye ve çekiliş planlaması ile etkinliğe özel metaverse formatı sağlayarak yine tek elden yönetim hizmeti veriyoruz. Tüm etkinlikleri Musixen uygulamasından canlı olarak yayınlıyoruz.

Bu hizmetinize ilişkin talepler ne yönde ve geri bildirimler nasıl?

Gelen talepler doğrultusunda kurumsal etkinliklerimizi pandemi döneminde tamamen online, post pandemi döneminde ise yüzde 90 oranında hibrit olarak gerçekleştirdiğimizi söyleyebilirim. Şirketlerin çalışan sayılarına göre değişiklik göstermekle yaklaşık 100 farklı etkinliğin her birinde ortalama 250-300 kişiye ulaştık ve 2 ile 3 saat süren etkinliklerimizi maksimum verimle tamamlayarak yüzde 100 olumlu geri bildirimler aldık. Bu hizmet kanalımıza yönelik talepler hızla artıyor.