Tüketim çılgınlığı “out” kiralık moda “in”

Sürdürülebilirlik kavramı artık modaya da yön vermeye başladı. Kiralama sektörü, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de hızlı modanın alternatifi olarak görülüyor. ''Satın alma, kirala'' mottosuyla kurulan Rentony markası da tüketim çılgınlığı içinde hapsolmak istemeyen kadınların alışkanlıklarını değiştirirken iyi ve kaliteli giyinmesini sağlıyor.

MERVE YILMAZ ORUÇ / merve.oruc@aksam.com.tr

Dolapta etiketi üzerinde duran ve yıllardır belki bir gün giyerim diye sakladığınız kaç parça var? Alışveriş yaparken önceden tasarlamak önemli. Kombin yapmadan alınan kıyafetler evdekilerle uymayınca bir kenara atılıyor ve unutuluyor. Bunları ayırmak, bağışlamak veya satmak gerçekten işe yarar parçalarla bir dolap yaratmak giyinmeyi de kolaylaştırır. Ya da kıyafet almak yerine kiralamayı tercih edebilirsiniz. Günümüz şartlarında bir iki sefer giyeceğiniz lüks moda markalarına dair ürünleri almak yerine kiralamak artık yeni trend...

AMACIMIZ MODAYA NEFES ALDIRMAK

Moda dünyasındaki tüketim çılgınlığının önüne geçmek ve sürdürülebilir bir gelecek için "Satın alma, kirala!" mottosuyla faaliyete geçen Rentony ile dönüşümün parçası olabilirsiniz. Rentony markasının kurucu ortaklarından stil danışmanı Yasemin Eke'ye, yeni nesil gardırop olarak tanımladıkları bu modelin çıkış noktasını ve amacını sorduk. "Rentony, tüm giysi kiralama servislerinde olduğu gibi modanın akışını değiştiren bir hizmet fikri sunuyor. Kişilerin giydikleriyle olan bağını değiştirmek, iyi hissettirmek ve kişiyi sürdürülebilir modanın bir parçası haline getirmek için çalışıyoruz. İstenilen kıyafetin, istenildiği zaman giyilmesine imkân tanıyoruz. Gardıropların dönemsel ihtiyaçlarını stil danışmanlarımız tarafından seçilip kürete edilen parçalardan seçerek kiralayabiliyor. Böylece hem sürdürülebilir modaya destek oluyor hem de her an modern ve yeni bir görünüme hızlı bir şekilde sahip olabiliyorsunuz." şeklinde konuşan Eke, bu fikrin hayata geçirilmesi için 4-5 yıl gibi uzun bir hazırlık süreci geçirdiklerini aktardı. Markanın ismi ise şöyle doğmuş; Tony sözlük anlamı modaya uygun demek, rent ise kiralama...

Koleksiyonlarını her gün genişlettiklerini ve amaçlarının moda oluşturmak değil modaya nefes aldırmak olduğunu belirten Eke, "Marka ve koleksiyon seçimi yaparken, öncelikle farklı ve yeni olmasını önemsiyoruz. Koleksiyonumuz her gün genişliyor. Günümüz koşullarında müşterilerimizin değişime önem verdiğini biliyoruz. Biz de hem yeni markalarla tanışmayı kolaylaştırmak hem de var olan markaların özel koleksiyonlarını Türkiye'ye getirmek için çalışıyoruz." diyor ve ekliyor "Aslında amacımız modanın vazgeçilmez bir parçası olmak, iyi markalara ulaşımı kolaylaştırmak ve tüketim alışkanlıklarını değiştirmek. Bizim için önemli olan günümüz koşullarında müşterilerimizin hayatını kolaylaştırmak. O yüzden modaya yön vermek değil, modaya nefes aldırmak diyebiliriz."

GÜNLÜK KIYAFETLER TERCİH EDİLİYOR

Marka bünyesinde şu anda sadece kadın kıyafetleri yer alıyor. Önceliklerinin kadınlar olduğunu vurgulayan Eke daha çok ne tarz ürünlere talep olduğunu şöyle anlatıyor: "İlk başlarda herkesin daha çok gece kıyafetlerine ilgi göstereceğini düşünmüştük. Ama şu anda ürün yelpazesini görenler daha smart casual dediğimiz parçaları tercih eder oldular. Yani doğum günlerine, iş yemeklerine, hafta sonu tatillerine giyebilecekleri parçalara çok para vermek yerine kiralıyorlar."

İşleyiş ise çok basit. Giyeceğiniz ürüne karar verip, tarihi belirlemeniz yeterli. Sonra web sitemizden girip her online alışveriş sitesi gibi kiralamanızı yapabiliyorsunuz. Ürünü elinizde beş gün tutabiliyorsunuz daha sonra markanın kuryesi ürünü gelip kapıdan alıyor. Malum pandemi dönemindeyiz. Bu noktada hijyen konusunda müşterilerinin aklında herhangi bir soru işareti kalmaması adına özenle çalıştıklarını aktaran Eke, "Hijyen benim şahsi olarak bu işin başından beri en önem verdiğim konulardan biriydi. Pandemiden önce hijyen temizliği sağlayan markalarla görüşmüş ve anlaşmıştık. Pandemi bunu herkes için zorunlu hale getirdi. Hijyenik kuru temizleme, yüksek ısılı buharlı ütü, deneme kabinleri, paketleme hijyenine kadar her adımı özellikle kurguladık." şeklinde konuşuyor.

YENİ KUŞAĞIN TERCİHİ: SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK

"Rentony ile küresel çevre dönüşümünün işe yarar bir parçası olmayı hedefliyoruz." diyen Eke, sürdürülebilirlik konusundaki hassasiyetlerini şöyle anlatıyor: "Rentony iş modeli paylaşım ekonomisi üzerine kurulu. Çok ünlü perakende devlerinin kiralama işine girmesi sektörün geleceğine dair önemli ipuçları veriyor. Her yıl yüzde 10 büyüyen bir sektörden bahsediyoruz. Çevre bilinci yüksek olan gençleri de dikkate alınca kıyafet kiralama sektörünün çok daha hızlı büyüyeceği kesin. Çevre bilinci yüksek yeni bir genç kuşak geliyor, eski geleneksel moda yerine sürdürülebilir markaları tercih ediyorlar. Yaşadığımız dünyanın geleceğinden hepimiz sorumluyuz. Tüm tüketim alışkanlıklarımızın değişmesi gerektiği gibi moda sektöründe de değişiyor ve biz de bunu kolaylaştırmayı hedefliyoruz. Kiralama sektörü, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de hızlı modanın alternatifi. Sürdürülebilir bir moda markası yapmak çok yüksek maliyetli. O yüzden sayıları kısıtlı. Biz de sürdürülebilir markaların sayısını artırmak ve markaları buna yönlendirmek için satın almalarımızda seçim yaparken sürdürülebilir markaların tüm koleksiyonlarını almayı garanti ediyoruz. Anlaşmalarımızda da sürdürülebilir markalarla, onlar için diğer markalardan daha kazançlı komisyon oranları belirliyoruz. Yola çıkarken iyi ve kaliteli giyinmek ama özellikle farklı görünmek isteyen kadınlara ulaşmayı istedik. Doğayı koruma bilincinin yüksek, tüketim çılgınlığının ise içine hapsolmak istemeyenlerle aynı yerdeyiz. Hedefimizi günümüz kadını olarak belirledik."