MERVE YILMAZ ORUÇ / merve.oruc@aksam.com.tr
Bir ürün satın alırken ilk bakışta sizi etkileyen nedir? Kalitesi, sağlığa zararlı olup olmadığı elbette çok önemli. Ama dikkat edilen konulardan biri de bir albenisinin olması. Kolonya sektöründe bir fark yaratan Görkem ve Gözde Yorgun kardeşler de berberler için ürettikleri Marmara Barber markası altındaki ürünlerini graffiti sanatı ile birleştirdi. Kozmetik sektörüne sanatla dokunan kardeşler, graffiti sanatçılarına da destek olmak amaçlı çıktığı bu yolda birçok farklı tasarıma imza attı. Bugün dünyanın birçok ülkesine ihracat yapan markayı farklı kılan bu tasarımları ve fikrin nasıl doğduğunu Yorgun kardeşlerden ve graffiticilerden dinledik.
Berberler için kolonya üretme fikri nasıl doğdu?
Görkem: Aslında biz ikinci nesiliz. Babamız Nadir Yorgun, Marmara Kolonya'nın kurucusu. Ben de ablam Gözde ile bu alanda farklı ne yapabiliriz diye düşünürken Asya'nın en büyük fuarına katılmak üzere Hong Kong'a gittik. Burada Türkiye'de olmayan birçok ürün ve bir cam şişe ile geldik. Babama bunları gösterip sunum yaptığımızda diğer bütün ürünleri bir kenara koyup cam şişeyi eline aldı ve 'berberler için kolonya' yapın dedi. Berberlerin eksiğini o görmüştü. Biz de çalışmaya başladık. Barber markasını kurduk ve berberler için özel bir seri çıkardık. Hem de bir berber gelen müşterisinin bütün hayatını bilir. Ona neyin yakışacağını söyler. Bu anlamda bir berber müşterisine şunu al derse alır.
Graffiti sanatını ambalajlarda kullanma fikri nasıl ortaya çıktı?
Görkem: İlk başta üç farklı koku ile çıktık. Fresh, odunsu ve tatlı kokular. Bu üç seriden sonra fuarlara katıldık ve siparişler aldık. Sonra dördüncü seriyi çıkardık. Marka değeri oturunca talepler arttı ve ürün gamı çoğaldı. Erkek kozmetikle ilgili birçok ürün çıkarmaya başladık. İnsanların da talebi oldu. Bir berberin ihtiyacı olan a'dan z'ye her şeyi üretmeye başladık. Sonra farklı bir şey yapmalıyız diye düşündük. Sıra dışı olalım istedik. Satışın en önemli kısmı tasarım. Ve standart dışı şeyler insanların hoşuna gidiyor. Ben çocukluğumdan beri graffiti sanatını çok severim. Bunu ürün ambalajlarında kullanalım diye düşündüm. Ve graffiti sanatçısı Çağatay ile bir araya gelip bir vaks serisi çalıştık. Daha sonra bu tasarımlar dikkat çekmeye başladı. Biz de bu anlamda çalışmalara devam ettik. Graffiti ile birlikte talepler atmaya başladı. Biz bu markayı dört buçuk yıl önce kurduk üç yıldır bu tasarımları yapıyoruz. Ülkelere özel ürünler yapmaya başladık. Tasarımlar konusunda sanatçıları özgür bıraktık. Hepsinin tarzı birbirinden farklı. Biz sanatçılara değer veriyoruz. Ve kapımız hepsine açık. Her ürün üzerinde farklı tasarımlar var. Şu anda yedi sanatçı ile çalışıyoruz. Yeni eklenen arkadaşlar da olacak. Biz hayal etmeye devam ediyoruz. Hayallerin bizde sınırı yok. Hatta geçen sene Gold Kolonya serisi yaptık. Kolonyanın içine altın koyduk. Bu sene Diamond serisi yaptık. Kolonya içine pırlanta koyduk.
Bizde böyle berber konseptleri var mı?
Gözde: Yurt dışındaki berber konsepti bizdekinden farklı. Ama bizde de yavaş yavaş bir dönüşüm yaşanıyor. Ülkemizde de ürünler olacak, Türk berberlere de satış yapacağız. İstanbul'da bir pilot uygulama oldu. Dönüşler güzel. Devamı gelecektir.
Nasıl kokular var?
Görkem: Markamız altında limon kolonyası yok. Kokularımızı aslında birer parfüm olarak da düşünebilirsiniz. Kolonya, parfüm aynı aile zaten. Erkeklerin sevdiği kokuları birleştirip onlardan kolonyalar ürettik. Bu kokuları sıkınca birkaç saat üzerinizde kalıyor. Ülkelerarası bu kokular değişiyor. Amerika daha çok fresh kokuları, Avrupalılar tatlı kokuları, Arap ülkeleri ise daha çok baharatlı kokuları seviyor. Biz bunları araştırıp o şekilde ürünler hazırlıyoruz.
Sürdürülebilirlik ilkelerinizden biri sanırım...
Gözde: Önce şunu söylemek istiyorum, biz cam şişede erkek kokuları yaptık. Daha da kişiselleştirdik olayı. Sorunuza gelince, evet biz çevreci bir firmayız. Sürdürülebilirlik de bizler için önemli. Ürünlerimizin kolilerinde bile geri dönüşüm kağıtları kullanılır. Ürün ambalajlarından bazıları çöp kutusu olarak da kullanılabilir. Ürünlerimizin hepsi onaylı ve danışmanlarla ilerliyoruz.
KENDİ TARZIMI YANSITTIM
Çağatay - digital.uzi
Fikir ilk geldiğinde beni çok heyecanlandırdı. Kozmetik sektörü ile bir ilgim yoktu. Sokağın böyle bir sektöre aktarılması düşüncesi kulağa çok hoş geldi. Her sanatçının bir tarzı var. Ben de yaptığım işlerde kendi tarzımı yansıtmaya çalıştım. Tasarımları dijital tarafta hazırladık. Graffiti dijital tarafta bir stil oldu. Yaptığımız ürünlerde sonucu görmek ve bu süreçte beraber yaratıcı, özgün tasarımlar çıkartmak çok keyifliydi. Başlangıçta graffiti stilinde ürün referanslarımızın olmayışı beni daha özgün ve kendi stilimde tasarımlar yapmaya itti ve hair spray, vax serilerini çıkarttık. Bu süreçte insanların olumlu tepkilerini görmek beni daha çok motive etti. Marka da bize güvendi. Onlara da teşekkür ediyorum.
BERBER DÜNYASI RENKLENDİ
Çağla Sarı/Cagla.mak
İş birliği yaptığım Marmara Barber ile birlikte birçok ürün çalıştık ve keyifli bir sürecimiz oldu. Kadın bir tasarımcı olarak ilk defa berber dünyası ile tanışma fırsatını yakaladım. Bu süreçte ilk motivasyonum berber dünyasındaki sert kalıpları yumuşatmaktı. Ürün ambalajlarını tasarlarken graffiti ve street art kültürlerini benimsedik. Berber dünyasının sert ve aşırı maskülenitesini hafifletmeyi, renklendirmeyi hedefledik. Bu iki kültürün bizler için sunmakta olduğu özgürlüğü biz de ambalaj tasarımları ile kullanıcıya yönlendirmek istedik ve Temporary Hair Color Spray'i tasarlarken aynı motivasyonla ilerledik. Ambalajın tasarımında kafatası ve saç imgelerini kullandık. Bu proje için kafatası güçlü ve kullanışlı bir metafordu. Ürün ambalajının tasarımını graffiti dünyasının çizgilerinden ilham alarak sprey boya kutuları üzerinde tasarladık. Her bir rengin iç görüsüne yönelik isimler çalıştık ve insanların renkler konusunda özgür hissetmesini diledik. Bir tasarımcı için proje sonunda pozitif geri dönüşler almak ve tasarımını elle tutulur bir şekilde görmek tatmin edici bir duygu ve müthiş bir motivasyon.