Şehvar'ın şiirleri, Sabriye'nin şarkıları

Hande Sönmez

hande.sonmez@gmail.com

Altıdan Sonra Tiyatro; 20’nci yılını zarif, naif ve incelikli detaylarla dolu bir oyun sahneye koyarak kutluyor. Şehvar Hanım ve Sabriye’nin eşine rastlanması güç bağlılığına ayna tutan “Nihayet Makamı”na bayılacaksınız.

1918 yılında kaos içindeki İstanbul’a götürüyor bizi Nihayet Makamı. Bir zamanlar içinde hizmetlileri, neşesi, elbette efendileri eksik olmayan köşkte şair Şehvar Hanım tek başına kalmış. Derken onu gençken ve hatta çocukken de gözünün önünden ayırmayan, daha doğrusu gözünden sakınan hizmetlisi Sabriye geliyor köşke. Sabriye’nin gelişiyle eski konular açılıyor, anılar canlanıyor ve seyirci de bu özel iki ruhla birlikte 15-20 yıllık bir yolculuğa çıkıyor.

Şair Nigar Hanım’dan ilham alınarak oluşturulan Şehvar Hanım; şairliğiyle dalga geçen erkeklerin arasında var olmaya çalışırken; yanında, baş ucunda, hem hayranlık hem de aşkla ona yıllarca gönülden hizmet eden Sabriye’yi çok da kaale almıyor. Statü ve para kaygısının üstesinden gelemeyen Şehvar Hanım; şiirlerinin bir tanesini bile okumamış “Bey”leri şiirlerinden onun ruhunu da okuyan Sabriye’nin sevgisine tercih ediyor ama tahmin edileceği üzere o tercihler de büyük mutluluklar getirmiyor. 

İçiniz yıkanacak

Nihayet Makamı; gerçek sevginin nasıl olması gerektiğini hatırlatması itibariyle de kıymetli bir oyun. Kıskanmadan, kendi çıkarını öne koymadan, içe işleyen o tatlı heyecanın en naif hali sahneye aktarılıyor ve oyundan çıkan seyircinin de yüzünü güldürüyor. Şehvar’ın tatlı huysuz hallerini üstüne diken Gülhan Kadim ve  bağlılığıyla kendine hayran bırakan Sabriye’de Ayşegül Uraz harikalar. İkisi de sezonun en iyi iki performansına imza atıyorlar. Daha önce Yalınayak Müzikhol’de de imzası bulunan Burçak Çöllü’nün hem yazıp hem yönettiği Nihayet Makamı’nda Çöllü’nün seçtiği yol da bana kalırsa anlatılan hikayeyle örtüşüyor. Bu kırılgan ve naif hikayeyi şarkılar ve iç titreten oyunculuklar daha da özel kılıyor. Şehvar’ın gün yüzüne çıkmış ama ataerkil toplumda istediği etkiyi yaratmamış şiirleri ve de Sabriye’nin içine gömdüğü şarkılarına en azından şimdi kulak verebiliriz. Nihayet Makamı’nı mutlaka izleyin.