ALİ DEMİRTAŞ / ali.demirtas@aksam.com.tr
Türkiye'nin dört bir yanından gelen 41 genç sanatçıyı sanatseverlerle buluşturan Mamut Art Project'in 11. edisyonu, 22-26 Mayıs tarihleri arasında Yapı Kredi bomontiada Galeri'de gerçekleşiyor. Bu anlamlı buluşma devam ederken biz de o sanatçılardan ikisi ile bir araya geldik. Cem Yünür ve Burcu Toral sorularımızı Akşam Cumartesi okurları için yanıtladı.
KENDİMİ İFADENİN EN KOLAY YOLU
Neden sanat alanını seçtiniz ve sanat sizin için ne demek?
Cem Yünür: Kendimi ifade etmenin bana göre en kolay yolu olduğu için seçtim. Yarattığım imgelerle aramın kelimelere kıyasla çok daha iyi olduğunu düşünüyorum. Sanat, sanatçının kendi hikayesinde başka bir ruhun karşılık bulması, bir ortaklık yakalaması demek benim için.
Burcu Toral: Dünyamı anlama ve ifade etme arzusu olabilir. Her zaman üretmeye, kaleme kâğıda çok bağlıydım. Bu yüzden mimarlık okudum fakat sanatın sonsuz ifade imkanları beni daha çok ilgilendirdi. Kendi içime bakarak başladım, kapısı koca bir evrene açıldı. Karşılaştığımda beni göğsümden yukarı çeken bir el gibi, tanrının eli diyorlar... Sanat böyle bir buluşmanın yolu benim için. Küçücük bir anın içinden geçip boyut atlamak gibi.
SANATIM BİR ŞİFALANMA HALİ GİBİ
Kendi sanatınızı nasıl tanımlıyorsunuz?
Cem Yünür: Benim sanatım çok kişisel. İşlediğim konular tamamen benim hikayelerimden oluşuyor. Bana büyülü gelen kesişimlerin yansımasını başka insanlara anlatmaya çabaladığım, bazen ucundan yakalayabildiğim tek yer.
Burcu Toral: Aslında kendimi üretiyorum. Kendimi baştan üretiyorum yani. Bir şifalanma hali gibi. Bir süredir hikayelerin peşindeyim. Hem kişisel hem kolektif bilinçaltında onlardan çok var. Kendi yaşamımdan sembolleri, çocukluk imgelerini sık sık kullandığımı fark ediyorum ama bir bakıyorum hepsinin binlerce yıllık öyküleri var. İnsanlık ve onun içinde olduğu evren, kendimizi içinden çekip ayıramayacağımız koca bir birikim. Ben de resim aracılığıyla bu konuları keşfediyorum.
EĞİTİM SINIRLAYICI YÖNTEMLER SUNUYOR
Sanatta eğitim sizce şart mı?
Cem Yünür: Sanat eğitimi sanatçının kendisine benzeyen insanlarla bir araya gelmesi açısından çok faydalı. Bence karşılıklı paylaşımlar sanatçının yolunu bulmasında çok yardımcı.
Burcu Toral: Üretmek doğamızda var. Eğitim bunu nasıl yapabileceğimizle ilgili çoğu zaman sınırlayıcı yöntemler sunuyor. Teknik becerileri kazanmak için eğitim alınabilir fakat sanat üretmek için akademi kesinlikle şart değil. Yalnızca sanatçılarla birlikte paylaşım içinde olmak önemli.
GENÇ SANATÇILAR İÇİN MAMUT ART BİR FIRSAT
Mamut Art projesinde nasıl bir işle yer alıyorsunuz? Genç sanatçıların Mamut Art gibi platformlarda yer alması sizce neden önemli?
Cem Yünür: Bu seneki Mamut Art Project'e eskiz defterlerimi, kişisel hikayelerimin bende çınladığı şekilde boyadığım resimlerle katılıyorum. Mamut Art gibi platformları özellikle genç sanatçıların kendilerine her zaman sunulmayan şansı değerlendirebilecekleri çok değerli alanlar olarak görüyorum.
Burcu Toral: Projeye "oyunlar ve masallar" adını verdiğim, yedi resimden oluşan bir seri işle katıldım. Birbirini izleyen ayrı hikayelerin totalde meydana getirdiği psikolojik bir serüven sunuyorum. Mamut Art Project örnek alınması gereken çok değerli bir platform. Pek çok farklı sanatçıyı disiplin ayırt etmeksizin bir araya getirerek müthiş yaratıcı ve ilham verici bir paylaşıma ev sahipliği yapıyor. Ayrıca henüz görünürlüğü artmamış sanatçıların işlerini geniş ve kaliteli bir izleyici ile buluşturmasına olanak sunuyor. Genç sanatçılar için bu güzel bir fırsat.
KENDİ BAŞINA SANAT, ATÖLYELERİN MALİYETLERİYLE YARIŞAMIYOR
Birer atölyeye sahip misiniz? Sizce bir sanatçının atölye sahip olması önemli mi? Ancak bu noktada atölyenin kirası gibi ekonomik durumlar mı devreye giriyor?
Cem Yünür: Bir atölyeye sahip değilim, atölye bence bir sanatçının en rahat nefes alabildiği dolayısıyla iştahla üretebildiği en önemli yeridir. Sanatın ülkemizde karşılığını yeteri kadar aldığını düşünmüyorum bu sebeple kendi başına sanat, maalesef atölyelerin yüksek maliyetleriyle pek yarışamıyor.
Burcu Toral: Atölyem şimdilik yaşadığım evin içinde. Çalışmalar ilerledikçe ayrı bir atölye ihtiyacı da kaçınılmaz oluyor. Başlangıçta bir odayı atölye yapmak yeterli oluyor ama bence sanatçının evi dışında bir atölyede çalışması önemli. Yaratıcılık için içinde rahat hissettiğiniz bir oyun alanına ihtiyacınız oluyor. Tabii ki ekonomik koşullar zorlayıcı. Bazı sanat kuruluşları seçtikleri sanatçılara dönemlik atölye desteği sağlıyor fakat bu hiç yeterli değil. Devletin ve daha fazla kurum/kuruluşun bu konuda fonlar ayırması gerekli. Avrupa'da âtıl bölgelerin sanatçılar için atölye ve sergileme mekanlarına dönüştürülmesi çok yaygın. Bizde de böyle dönüşümlerin çoğalmasını umuyorum.
HİKAYELERİMİ BÜTÜN DÜNYA İLE PAYLAŞMAK İSTİYORUM
Gelecek için hayaliniz nedir?
Cem Yünür: İleride üretimlerime devam edip sadece buna odaklı bir şekilde hayatımı sürdürebilmek şimdilik tek hayalim. Tabi ki hikayelerimi bütün dünya ile paylaşmak ve karşılığını görebilmek ise en büyük hayalim.
Burcu Toral: Gerçekleşmesini hayal ettiğim pek çok şey var ama eninde sonunda tüm o şeylerin içinde ne yapıyor olacağımı düşündüğümde kendimi yine bir resmin başında keşfetmeye devam ederken görüyorum. Yani diğer tüm hayaller o eylemin motivasyon fişeklerinden başka bir şey değil.