Oscarlık filmlerde Türk imzası

SİBEL ATEŞ YENGİN

sibel.ates@aksam.com.tr

Oscar adayı filmlerin afişlerini tasarlayan Motto ajansın kurucusu Ali Aydın’la buluştuk. “Cesur düşün, cesur ol” sloganıyla yola çıkan tasarımcıyla Türkiye’den Hollywood’a uzanan maceralı yolculuğunu konuştuk. 

Tasarımcı olma hikâyenizi dinleyelim mi?

Küçük bir ajansta editör yardımcısı olarak çalışırken yaptığım işten keyif aldığımı hissediyordum ama tam da emin değildim. Bu süreçte ajansın tasarımcısının yaptıklarını gözlemliyor, işiyle ilgili sorular soruyordum. Görsellerden ve yazılardan oluşturduğu dergi sayfaları çok daha fazla ilgimi çekiyor, aklımı çeliyordu. Bir gün grafiker arkadaşım hasta olduğu için ofise gelemedi. Bu da hikâyemin ilk kırılma noktası oldu. Çünkü çalıştığım ajansta bir tane “Mac” bilgisayar vardı ve o da tüm gün kullanılıyordu. O gün tasarımcı arkadaşımın anlattığı teknikleri zorlanarak da olsa pratiğe dökmeye karar verdim. Beyaz iri klavyesi ve o koca monitörüyle merak edip başına geçtiğim o eski bilgisayarın karşısında kendimi büyülü bir dünyada buluverdim. İşte o gün hayat çizgimin beni götüreceği yola kendimi teslim edip akademik alanda aldığım eğitimimden vazgeçerek hiç bilmediğim bir dünyaya kulaç atmaya ve tasarımcı olmaya karar verdim. 

TUTKULU YOLCULUĞA DOĞRU

Türkiye’den Hollywood’a gitmenizi tetikleyen ne oldu? 

Zihnimi daha yaratıcı ve üretken bir şekilde beslemek adına adımlarımı hızlandırdım. Farklı coğrafyalara ve sistemlere özgü tasarım dillerini inceleyip bunları Türkiye’deki benzeri platformlarda çıkan ürünlerle kıyaslamaya başladım. Aldığım keyif ve yaptığım işe duyduğum tutku, bende uluslararası alanlarda yer alıp daha kreatif projelerin parçası olma isteğini uyandırdı. Bunun için yaşadığım şehri ve tasarım adına ürettiğim dinamikleri değiştirmem şart olmuştu. Ancak nasıl ve nereden başlayacağımı bilemiyordum. Bu rotasız ama tutkulu yolculuğa çıkmaya karar vermemle New York’taki reklam ajanslarını ve Los Angeles’taki Hollywood film sektörüne afiş tasarımı yapan “entertainment” ajanslarını uzunca bir süre inceledim. Portfolyomun beğenilip değerli görülmesi üzerine Los Angeles’a “Iconisus” tasarım ajansına davet edildim. Tasarımcı arkadaşımın hasta olması ve dergilerin tasarlandığı o eski bilgisayarın başına geçip merakımı dindirmek adına “Photoshop” programına ilk temasımla başlayan zincirleme reaksiyon, beni melekler şehrine kadar getirdi. Hollywood kariyerim başlamış oldu. 

Motto’nun kuruluşunu da anlatır mısınız?

Yaklaşık 6 yıl süresince ajans bünyesinde sayısız prestijli film-televizyon şovlarının afiş kampanyalarında çalıştım. Altı senenin sonunda hiçbir zaman tamamlanmayacak, her zaman gelişmeye devam edecek yolda iyi bir mesafe kat ettiğimi fark ettim.  Artık yine aynı yerde durduğum sürece görebileceklerimin sınırlı olduğunu hissettim. Her zaman olduğu gibi yine daha ötesi için meraklandım. Yeni ve daha büyük bir adım için harekete geçmem gerekiyordu. Bu uzun soluklu maceraya, istifa ederek nokta koydum. Ardından bir süreliğine, Hollywood’un önde gelen birçok dev tasarım ajansının global çaptaki film projelerinde “Kreatif Direktör” olarak çalıştım. Merakım, heyecanım ve tutkumun doğal bir sonucu olarak 2016’da Motto’yu kurdum. 

Afişlerini tasarladığınız filmleri dinleyelim mi?

Ekibimi benim için özel kılan sadece yetenekleri ve çalışkanlıkları değil. “Cesur düşün, cesur ol” sloganıyla müşterilerimize verdiğimiz servisin arkasını dolduran bu slogana inanmış olmaları. Örneğin, 89.su düzenlenen Oscar ödüllerinde uluslararası kampanyasını tasarladığımız Mel Gibson’un yönetmenliğini yaptığı ‘Hacksaw Ridge’ filminin farklı alanlardaki adaylıkları ve başarısı, yukarıda bahsettiğim tüm detaylara verilecek en keyifli örneklerden sadece bir tanesi. Bir senelik süreçte bunun gibi birçok önemli filmin hem ulusal hem uluslararası afiş tasarımlarını gerçekleştirebilmiş olmak tarifsiz bir mutluluk. Bugünkü harika ekibimi bir araya getirdikten kısa bir süre sonra daha önce işlerimi görmüş ve çok beğenmiş olan bir yapımcı bize “Hacksaw Ridge” filmlerinin uluslararası ve yoğun olarak Çin kampanyalarını tasarlamayı teklif etti. Ekibimle kampanya sürecine başladık. Çin’in, bildiğimiz klasik “movie-marketing” algısının dışında kendisini konumlandırdığı farklı bir strateji var. Tek bir afiş veya artwork ile filmlerini pazarlamaktansa farklı setlerde sayıca fazla görsellerden oluşan büyük kampanyaları halka ulaştırıyorlar. Biz de müşterimize “Hacksaw Ridge” projesi için her biri birbirinden farklı 120’den fazla afiş tasarımı sunduk. Geçtiğimiz yıl gişe rekorları kıran korku filmi “Train To Busan”, Armie Hammer’in başrolünü üstlendiği “Mine”, “The Legend of Tarzan” Motto’nun bilinirliğini hızlı bir şekilde artıran, diğer önemli referanslarımız arabında yer alıyor.