LEYLA ÖZTÜRK / cumartesi@aksam.com.tr
İlk günden itibaren küçük çocuklar matematikle sürekli iç içe. "Kaç yaşındasın?", "İki saat içinde okula gideceksin!", "3'te geldin" gibi cümlelerle bu semboller aslında duyusal olarak çocuğun yaşamı boyunca karşısına çıkar. Sayılar ise zihnin karşılaştığı en soyut kavramlardan biri. Dolayısıyla hesaplama ve sayısal ilişkileri kullanma yeteneği en önemli başarılardan. Duyu aktiviteleri matematik zekâsını destekler. Uygulayacağınız bazı etkinliklerle bu aktiviteler çocuğun matematik zekâsının güçlenmesine yardımcı olur. Çocuk üç yaşına geldiğinde zihinsel olarak yapılan bir dizi hazırlıkla matematiğe hazırdır. Montessori, küçük çocukların sayı işlerinden büyük zevk aldığına özellikle dikkat çekmiş. Bu yüzden egzersizler büyük bir coşkuyla sunulmaktadır. Yetişkinin çocuk üzerindeki etkisi büyük olduğundan çocuğun hevesini düşürecek davranışlardan kaçınılmalıdır. Çocuğa dikkatli ve açık bir şekilde verilmelidir. Sizlere evde boş ayakkabı kutusundan ve çubuklardan yapabileceğiniz yapımı kolay ve matematik alt yapısını güçlendiren bir etkinlik paylaşmak istiyorum.
Sayı Mekik Çubukları:
Yaş: 2+ ve üzeri
Amaç: Çocuğun toplama işlemini daha somut bir şekilde anlamasını sağlamak
Materyal: Her biri beş bölmeli iki kutu (her bölmenin arkasında, 0'dan başlayıp 9'a kadar ilerleyen siyah bir sembol çizilir), 45 çubuk, 8 şeritli veya elastik bantlı bir kap
Sunum: Çocuğunuza raftaki malzemeleri tanıtın ve bunları masanın üzerine getirmesini sağlayın. Ona bildiği bölmeleri ve sayıları gösterin. Hepsine teker teker işaret edin ve numara adlarını çocuğun vermesini sağlayın. Ardından bu sayılardan kutuya kaç çubuk koyulacağını sorun. Sayı 1'i işaret edin. Bunu çocuğun okumasını sağlayın ve ona "Bu kutuya 1 çubuk koyacağız," deyin. Bölmeye bir çubuk yerleştirin. "Bir, iki" şeklinde yerleştirdiğiniz çubukları sayarak bunu 2 için tekrarlayın. Buna 4'e kadar devam edin. Kalan bölmelere doğru çubukları çocuğun yerleştirmesini sağlayın. Çubuklar yerleştirildikten sonra, bölme 0'a bakın, bunun içinde hiçbir şey olmadığına dikkat edin ve çocuğa şunları söyleyin: "Bu sıfır; sıfır, hiçbir şey ifade etmez. Bu yüzden bu noktada hiçbir şey yok." 2'de olan çubukları ondan çıkarmasını isteyin. Bunu tek tek yapmasını sağlayın ve sayın. Bunu her sayı için yaptıktan sonra 0 kısmında neden çubuk olmadığını sorun. Ardından, "2'de ve 4'teki çubukları masaya koyar mısın?" deyin. Etkinlik bittikten sonra onunla birlikte hata kontrolü yapın. Sayım yanlışsa etkinliği tekrarlayın. En sonunda çocuğunuzun malzemeyi yerine geri götürmesini sağlayın.
Kazanımlar:
* Çubukların, sembolik olarak belirli miktarı temsil ettiği fikrini açıklığa kavuşturmak
* Sıfır kavramının hiç olduğunu ve sembolünü tanıtmak
* Rakamların doğal sırasını güçlendirmek
* "0" dışında başka bir sayının "hiç" olmadığı fikrini güçlendirmek