Kadın elini neye atsa başarılı olur

SİBEL ATEŞ YENGİN

sibel.ates@aksam.com.tr

Erkek işi sözünü rafa kaldırmanın geldi. Çünkü erkeklerin yaptığı işlere kadın eli değmeye başladı. Artık kadınlar taksi kullanıyor, balıkçılık yapıyor, oto tamircisinde çalışıyor… Şimdi de Türkiye’nin ilk LPG tankeri kullanan kadın unvanını alan Fatma Bilici’yle tanıştırmak istiyoruz sizi.

Tanker kullanma maceranızı anlatır mısınız?

Kız Meslek Lisesi mezunuyum. Sektörde 8.5 yıllık tecrübeye sahibim. Sevkiyat sorumlusu olduktan sonra, işim gereği ağır vasıta sürücüleriyle sürekli iletişim içindeydim. Bu sırada ağır vasıtalara ilgi duyduğumu fark ettim. Bu ilgimi bir fırsat olarak gördüm. Bir gün, “Ben de tanker kullanacağım “ dedim. Bunu bir meydan okuma olarak gördüm. Bu isteğimi Operasyon Müdürüme ve Shell&Turcas’ın yetkililerine ilettim. Onlar da benim bu isteğime destek çıktılar, beni yüreklendirdiler ve kesin kararımı verdim. Onların da desteğiyle LPG tanker sürücüsü olma yönünde ilk adımımı atmış oldum. 

Aileniz tanker kullanma meselesine nasıl bakıyor?

Anneannemle birlikte yaşıyorum. LPG tanker sürücüsü olmak istediğimi söylediğimde çok sevindi. Her zaman bana güveni tam olan anneannemin cevabı; “Sen her işin üstesinden gelirsin. Bunu da başaracağından eminim” şeklinde oldu. Bu hayalimi gerçekleştirmemde de en büyük destekçim anneannem oldu.

AĞIR VASITA KULLANMAK ZOR

Yaptığınız işin zorlukları nelerdir?

Ağır vasıta kullanmak başlı başına zor bir iş. Kullandığınız araç büyük olduğu için trafikte seyir halinde iken, sürekli dikkatli olmak zorundasınız. Bunun yanı sıra istasyon içinde tank sahasında ikmal yaparken de dikkatli olmak ve tedbiri elden bırakmamak gerekiyor. Nihayetinde tehlikeli madde taşıyoruz.

Trafikte durum nedir? Sizi direksiyonda görenlerin tepkisi nasıl oluyor?

Trafikte beni ağır vasıta, üstelik tehlikeli madde taşıyan LPG kamyonununda, direksiyon başında görenler çok şaşırıyor. Bazıları gülümseyerek, bazıları da korna çalarak selam veriyor. 

Mola yerlerinde meslektaşlarınızla bir araya geldiğinizde, sizde nasıl davranıyorlar?

Mola yerlerinde meslektaşlarımla bir araya geldiğimde onlar da trafikte görenler gibi önce çok şaşırıyorlar. Sonra bu duruma alışıyorlar. Davranışlarına gelince, şüpheyle bakanlar da var elbette ama genel olarak saygılı davranıyorlar. 

Peki, hiç bugüne kadar “Elinizin hamuruyla ne işiniz var tankerin tepesinde?” diyen oldu mu?

Elbette oldu, daha önce kadın LPG tanker sürücüsü görmedikleri için yadırgıyorlar, ama ben bu duruma aldırış etmiyorum. Nasılsa zamanla alışacaklar. 

BENİ ÖĞRETMEN SANDILAR

Başınıza ilginç bir şey geldi mi?

SRC eğitimine gittiğim ilk gün, sınıfa girdiğimde hepsi erkek olmak üzere sınıfta 8-10 kişi vardı. 

Kapıdan girdiğimde, tüm sınıfa “günaydın” dedim. Sınıftakiler de yarı ayağa kalkar pozisyonda bana hep bir ağızdan “günaydın” dediler. Ben de boş bulduğum bir sıraya oturup onlarla birlikte öğretmeni beklemeye başladım. Sonra içlerinden biri, “biz sizi öğretmen zannettik, siz ne işle meşgulsünüz? SRC eğitiminde ne işiniz var?” diye sordu. Ben de “LPG tanker sürücüsü olmak için gerekli olan SRC eğitimi almaya geldim” deyince çok şaşırdılar. Sürücü olacağım hiç akıllarına gelmemişti, öğrendiklerinde helal olsun dediler.

Yolda aracınız bozulsa ne yaparsınız?

Yolda aracım arıza yaptığında herhangi bir olay ve kazaya mahal vermemek için, önce aracın emniyetini alırım, daha sonra yöneticilerimi arayıp bilgi veririm. Yetkili servis ile iletişime geçerek arızanın giderilmesini sağlarım.

Kadınlara cesaret ve ilham vermek için neler söylersiniz?

Kadın elinin değdiği her işin başarılı olacağına inanıyorum. Kadın olmak bu işi yapmama engel değil. İstiyorsak başarabiliriz. Bundan sonraki hayalim kadın arkadaşlarımı cesaretlendirerek kadınlardan oluşan bir filonun kurulmasında öncü olmaktır. Çünkü, kadınların her işte başarılı olacaklarına inanıyorum.

İŞİMİ SEVEREK YAPIYORUM

Bu süreçte Shell size hangi konularda ve nasıl destek oldu?

Shell&Turcas Türkiye’nin ilk kadın tanker sürücüsü olma sürecimin her aşamasında yanımda oldu. Shell yetkilileri beni cesaretlendirdi, eğitim ve organizasyonların planlanmasında yardımcı oldular. Düzenli olarak bölgeye gelip süreci yakından takip ederek yapabileceğim konusunda inancımı artrdılar. İstanbul›daki eğitimlerde ve Antalya’daki sürüş ve eğitimlerim sırasında da hep yanımda oldular.

Tehlikeli madde sürücüsü olmak için hangi eğitimleri aldınız?

Tanker sürücüsü olma kararını aldıktan sonra, tehlikeli madde taşımacılığı için gerekli olan eğitimleri almaya başladım. Önce 90 saatlik Defansif Sürüş Eğitimi aldım. Ardından da sırayla 36’şar saatlik Tehlikeli Madde Taşımacılığı (SRC2, SRC4, SRC5) ve LPG yetkili personel eğitimi gibi mesleki eğitimlere ek olarak İlk Yardım Eğitimi, Psikoteknik ve Yangın Eğitimlerini tamamladım. Bu süreç içerisinde ayrıca Shell tarafından koçluk ve liderlik eğitimlerine de katıldım. Aldığım bu eğitimler sayesinde işimi daha kolay ve severek yapıyorum.