Ivan Pabiarzhyn: Oyuncular, cesur olmayı ve iyilik için çabalamayı öğreniyor

MY.GAMES'in Franchise Yöneticisi Ivan Pabiarzhyn oyunların pek çok amaca hizmet ettiğini söylüyor: ''Oyuncular burada bir takım ile çalışmayı, stratejik düşünmeyi, birçok riskli durumda hızlı karar almayı, cesur olmayı, bilinmeyeni keşfetmeyi, iyilik için çabalamayı öğreniyor. Yani video oyunları bir bakıma oyunculara halk edebiyatının verdiği dersleri verir.''

MERVE YILMAZ ORUÇ / merve.oruc@aksam.com.tr

Video oyunları her yaştan insanın ilgisini çekiyor. Özellikle gençler vaktinin büyük bir çoğunluğunu oyun oynayarak geçiriyor. Sadece oyun oynayan değil son yıllarda yeni oyunlar üretmek isteyen hevesli gençleri de görür olduk. Bu alanda üniversitelerde yeni bölümler açılıyor. Ancak bir oyun üretmek meşakkatli bir iş. Ayrıca oyunların özellikle çocuk ve gençler üzerindeki etkileri de göz önüne alındığında içeriğinin nasıl olduğu ve verdiği mesaj daha önemli hale geliyor. Peki bir oyun nasıl ortaya çıkıyor? Oyunların bir amacı var mı? Farklı ülkelere göre içerikler nasıl planlanıyor? Biz sorduk Uluslararası yayıncı ve oyun geliştiricisi MY.GAMES'in Franchise Yöneticisi (iş geliştirme) Ivan Pabiarzhyn cevapladı. Ayrıca Pabiarzhyn, şubat ayında Türkiye sunucuları aktif olan dünyaca ünlü Warface adlı oyunları ile ilgili bilgiler de paylaştı. Oyun meraklıları için röportajımızdan başlıklar...

Bir oyun nasıl ortaya çıkıyor?

Oyun geliştirme; yazarları, oyun tasarımcıları, oyun geliştiricileri, mühendisleri, pazarlama ekipleri, yapımcıları, topluluk yöneticileri gibi farklı uzmanlık alanı içeren aşamalı ve yaratıcı bir süreç. Video oyunu geliştirme sürecinin geleneksel yolu; planlama, prototip oluşturma, ön üretim, üretim, cilalama, lansman öncesi, lansman ve üretim sonrası aşamalarını kapsar. Planlama, bir fikir etrafında video oyunu oluşturmanın ilk aşaması. Bu süre zarfında takımın; oyunun türü, ana özellikleri, hedef kitle, toplam bütçesi ve hangi platform üzerinde yer alacağı gibi temel soruları cevaplaması gerekir. Oyun geliştirmenin bir sonraki aşamasında oyunun temel mekaniklerini sergilemek için oyunun prototipi oluşturulur. Prototip oluşturmanın birkaç tekrarından sonra, ekibin projenin bir sonraki geliştirme aşamasına geçip geçmemesi gerektiğine karar vermesine yardımcı olan "Dikey Dilim" dediğimiz bir işlem gerçekleştirilir. Sonraki aşamada ise ön prodüksiyon, sahne yazarları, sanatçılar, tasarımcılar, geliştiriciler, mühendisler ve proje liderleri video oyununun kapsamı üzerinde bir işbirliği sağlamaya, bulmacanın her bir parçasını resme sığdırmaya çalışır. Ve üretim aşamasına geçiş başlar. Sonrasında proje liderleri, her şeyin zamanında yapılmasını sağlamak için kilometre taşları ve hızlandırma programları oluşturur. Oyun üretildikten sonra sıra cilalama yani kontol-test aşamasına geçilir. Daha sonra lansman öncesi aşama başlar. Bu süreçte oyunun fragmanı hazırlanır. Oyun resmi olarak yayınlandıktan sonra ise üretim sonrası aşaması başlar. Genellikle oyundaki küçük hataları belirlemek, bu hataları ortadan kaldırmak ve düzenli yazılım güncellemelerini yayınlamak için geçirilen bir aşama. Bu aşama, post prodüksiyon aşaması sonunda bitebilir ya da canlı servis oyunları için geçerli olan bakım aşamasına da dönüşebilir.

Oyunu piyasaya sürmekle iş bitmiyor ama... Oyunlar nasıl yönetiliyor?

Oyuna göre değişir. MY.GAMES operasyon departmanında; yapımcılardan proje liderlerine, topluluk yöneticilerinden oyun mühendislerine kadar her gün oyunun yürütülmesinden sorumlu 400'den fazla kişi çalışıyor. Örneğin; 8 yıllık bir canlı servis oyunu olarak Warface konusunda, sektörde rekabet etmek ve oyuncular için ilgi çekici olmaya devam etmek bizler açısından zorlayıcı bir süreç. Aralık 2020'den itibaren her çeyrekte bir sezon yayınlamaya çalışıyoruz. Ek olarak aylık turnuva yayınlıyoruz.

Ülkeden ülkeye oyunların içeriklerinde bir değişim oluyor mu?

Elbette, farklı ülkelerde yaşayan insanların eğlence ihtiyaçlarına cevap vermeye çalışıyoruz. Bu nedenle, MY.GAMES olarak özel oyun içi güncellemeler oluşturuyor ve yeni işe alımlar gerçekleştiriyoruz. Örneğin Warface'te farklı bölgeleri kapsayan yerel nitelik içeren çok genişletilmiş bir sistem var.

Bazı oyunların özellikle çocuklar üzerindeki olumsuz etkileri çok tartışılıyor. Bu anlamda oyunu piyasaya sürmeden bu düşünceyi önemsiyor musunuz?

Hem sinema hem de video oyunları endüstrisi için geçerli olan çeşitlendirilmiş bir derecelendirme sistemi vardır. Biz oyuncularımızı önemsiyoruz ve oyunu yayınlamadan önce başlıklarımızın uygun sertifikayı aldığından emin oluyoruz. Ayrıca MY.GAMES'te her zaman oyuncuların ihtiyaçlarını yansıtan eğlence ürünleri sunmayı hedefliyoruz. Bu nedenle tüketicilerden ve onların isteklerinden yola çıkıyoruz. Prototip oluşturma aşamasında canlı izleyicilerle testlere başvuruyoruz. Ve geri bildirimler doğrultusunda ilerliyoruz. Bunun yanında sektörün eğitim ve yatırımcı programlarında da yer alıyoruz.

Sizce oyunların bir amacı olmalı?

Aslında oyunların pek çok amacı var. Mesela Warface'e bir göz atalım. Burada oyuncuların oyunumuzu oynayarak öğrenebileceği birçok ders ve beceri var. Oyuncular burada sorumluluklarını çeşitlendirerek bir takımda çalışabilmeyi, stratejik düşünmeyi ve birçok riskli durumda hızlı karar almayı kazanabilir. Dahası oyunların çoğu insanlara cesur olmayı ve bilinmeyeni keşfetmeyi; iyilik için çabalamayı ve karşılarındaki güç ne olursa olsun "kötü" olan oyun içi güçlere direnmeyi öğretir. Yani video oyunları bir bakıma, oyunculara peri masalları veya halk edebiyatının verdiği aynı yüksek ahlaki dersleri öğretir.

Oyunlardaki yaş sınırı ile ilgili ne düşünüyorsunuz?

Farklı filmlerin farklı derecelendirme sistemlerine sahip olması gibi, farklı oyunların farklı yaş sınırları vardır. Bunun içerik dağıtımına yönelik, sorumluluk gerektiren bir yaklaşım olduğunu düşünüyorum. Warface, 16 yaşın altındaki kişiler için uygun değil.

Bu alanda çalışmak isteyen gençlere tavsiyeniz ne olur?

Oyun geliştirme birçok farklı uzmanlık alanı içerdiğinden, bu alanda kariyer yapacak bir kişinin öncelikle hangi alanda en iyi olacağına karar vermeli. Ek olarak, oyun endüstrisine gerçek bir tutkuyla bağlı olmalı. Bu anlamda farklı türlerde oyunlar oynamak, sektördeki en iyi uygulamaları ve başarı öykülerini öğrenmek oldukça önemli.

KÖTÜLÜĞE KARŞI ESKİ BİR İYİLİK HİKÂYESİ

Warface nasıl bir oyun?

Warface, dünya çapında 100 milyondan fazla kayıtlı oyuncuyla PC, PlayStation 4, Xbox One ve Nintendo Switch'te ücretsiz olarak indirilebilen, oldukça popüler bir taktik birinci şahıs nişancı oyunudur. Oyunun hikâyesine gelince: Warface askeri ekibinin bir parçası olan oyuncular; yasadışı silah ticareti yapan, dünya çapında yolsuzluğa karışan, insanlar üzerinde testler gerçekleştiren ve sivilleri öldüren özel bir askeri şirket olan Blackwood'a karşı savaşmakta. Yani, Warface askeri ekibi, Blackwood'un kötü askeri birliklerinin planlarını engellemek için temelde iyi adamlar. Warface: kötülüğe karşı savaşan eski bir iyilik hikâyesi.

Warface, yenilikçi bir yaklaşımla birleştirilmiş geleneksel bir oynayışa sahip. Warface'in dinamik evreni, zorlu PVE (takım) aktiviteleri / özel operasyonlar ve çeşitli PVP(tekil) modları ile sürekli güncellenen Co-op (eşli) çok oyunculu oyuncularla etkileşime girmekte. Şu anda 10 farklı PvP modumuz vardır. Warface, oyunculara kapsamlı kişiselleştirme ve özelleştirme fırsatları sunuyor. Oyunda 5 oynanabilir sınıfımız var. Geleneksel sınıflarımız Rifleman, Sniper, Medic, Engineer ve 5. sınıf, temelde insansı bir robot olan SED (Sentetik Mühendislik Çiftli) olarak adlandırılır. Sınıfların her biri, zafere ulaşmak için kendi kıyafeti, beceri ve araçları ve dolayısıyla kendi benzersiz oyun tarzıyla birlikte gelir.

Şubat ayında Türkiye'deki yerel sunucular aktif edildi. Türkiye'ye özgü özellikleri var mı?

İstanbul'da özel bir sunucu ve oyunun yerelleştirilmiş bir sürümünü bu yıl şubat ayı sonunda başlattık. Şu anda oyunumuzun sunduğu farklı PvP modlarında oyuncuların birbiriyle yarışarak Warface turnuvalarına büyük bir ilgisi olduğunu görüyoruz. Ayrıca başka bir yayıncıya dağıtılırken daha önce başlığımızı tanıyan birçok oyuncunun şimdi oyuna geri döndüğünü görüyor ve oyun içi içeriğimizin çeşitliliğinin ne kadar geniş olduğunu anlıyoruz. Oyunun Türkçe versiyonunu desteklemeye devam edeceğiz.