İnternette yaptığınız her şey izleniyor

Tarayıcılarda aradığınız bir ürün başka sayfalarda ve sosyal medyada karşınıza sık sık reklam olarak çıkıyor mu? Peki, bu nasıl oluyor? Programatik reklamcılığın kullanıcı verisinden beslendiğini belirten Membrana Media'nın CEO'su Mihail Kudryavskyi, ''İnternette yaptığınız her şey izleniyor. Programatik reklam söz konusu olduğunda, tarayıcınız veya uygulamanız izin veriyorsa tüm bu ayak izleri reklamcılar tarafından değerlendirilir.'' diyor.

MERVE YILMAZ ORUÇ / merve.oruc@aksam.com.tr

Geleneksel reklamcılık yerini programatik reklamcılığa bıraktı. Bir satın alma modeli olan programatik, geleneksel yöntemlerle manuel yapılan işlerin teknolojinin gelişmesiyle yapay zekâ destekli araçlarla yapılması anlamına geliyor. Bu sayede doğru yerde doğru kitleye doğru ürünü sunmak mümkün. Yakın zamanda reklamcılık alanında Türkiye pazarına dâhil olan Membrana Media, özellikle haber platformları için 360 derece bir reklam deneyimi sunuyor. 2017 yılında beri global çapta hizmet sunan Membrana Media, 19 Ekim'de Kolektif Maslak'ta gerçekleşecek özel bir etkinlik ile Türkiye'nin en büyük haber platformlarının reklam müdürleri ile bir araya gelecek. Program öncesinde teknoloji ile değişen reklamcılık anlayışını, programatik reklamcılığın işleyişini, haber platformlarındaki reklamcılık anlayışını ve hizmetlerini Membrana Media'nın CEO'su ve kurucu ortağı Mihail Kudryavskyi ile konuştuk.

HABER PLATFORMLARINA YENİ BİR GELİR KAPISI SUNUYORUZ

Faaliyet konularınızdan, kuruluş hikâyenizden ve hizmetleriniz neler?

Membrana'nın adı hücreleri seçen bariyerden geliyor. Hücrenin bu yapısı yararlı şeylerin geçmesine izin verirken zararlı olanları durdurur. Biz de kendimizi bu noktada konumlandırdık. Hücrenin bu yapısından yolan çıkarak haber platformlarının, medya mecralarının çıkarlarını koruyan ve olumlu kullanıcı deneyimi sunan bir teknoloji oluşturduk. Temel ürünümüz haber platformları için 360 derece bir reklam deneyimi sunmak. Ürünümüz sayesinde haber platformlarının reklam alanlarının olabilecek en iyi şekilde yönetilmesini ve kullanıcıların bu reklamlardan verim almasını amaçlıyoruz. Membrana olarak 2017 yılından bu yana faaliyet gösteriyoruz ve 20 kişilik ekibimizle global çapta bir hizmet sunuyoruz.

Türkiye pazarıyla ilgili hedefleriniz neler?

Temmuz 2022'de Türkiye pazarına adım attık. Google Channel Partner olarak Google'ın yerel Türk mecralar için düzenlediği bir etkinliğe davet edildik. Burada gerçekleştirdiğimiz partnerlikler sonucunda ülkemize de büyük değer veren Türkiye'ye adım atma kararı aldık. Türkiye'de çok büyük bir nüfus ve haber okuma hacmi var. Bu sebeple Türkiye'nin gelecek yatırımlarımız için çok önemli bir pazar olduğunu gördük. En büyük amacımız Türkiye'deki medya okurlarına programatik reklamlar ile dokunmak ve haber platformlarının yeni bir gelir kapısı elde etmesini sağlamak.

Haber platformlarına reklam gösterimi noktasında ne önerirsiniz?

Elbette öncelikli olarak platformlarına programatik reklam çözümlerini entegre etmelerini öneriyoruz. Bu teknoloji sayesinde kullanıcı bazlı reklam yönetimi sağlanabilecek ve haber platformlarının dönüşüm oranı yükselecek. Zira sponsorlu içerik olarak yayınlanan içerikler ya da sabit reklam formatları bu noktada kitlelerinin belirli bir bölümüne hitap edecek. Tematik bir mecradan ziyade birçok farklı konuda haber platformları için en faydalı çözüm kesinlikle programatik reklam teknolojisi olacaktır. Böylelikle kullanıcılar da kendilerinden ilgisiz bir reklam gösterimiyle karşılaşmayacak.

Teknolojik gelişmeler reklamları nasıl etkiledi?

Teknolojik gelişmeler öncelikli olarak kullanıcı sayılarını artırdı. Artık hemen hemen herkesin mobil cihaz ve internete erişiminin olduğu bir dünyada yaşıyoruz. İletişim çok hızlı akıyor ve teknolojinin burada çok büyük bir etkisi var. Bundan 10 yıl önce bir internet reklamı vererek kullanıcıya ulaşmak çok zordu. Anlaşmalar sağlamanız, pazarlıklar yapmanız, zemin oluşturmanız ve büyük bütçeler aktarmanız gerekiyordu. Fakat artık böyle değil. Artık her gösterim, her reklam kendi değerinden gösterilebiliyor. Bu teknolojilerin gelişmesiyle artık reklam yığınları görmüyoruz. Teknolojinin gelişmesiyle reklam uzmanına, veri analistine, yazılımcıya ihtiyaç duymadan birçok reklam kampanyası yönetebiliyoruz. Doğru reklamı doğru kişiye doğru yerde gösteriyoruz.

DOĞRUDAN HEDEF KİTLEYE ULAŞIYORUZ

Programatik reklamcılık nedir? Nasıl bir avantaj sağlıyor?

Programatik reklamcılık belki de günümüzde şirketlerin ve özellikle internet merkezli satış yapan şirketlerin en büyük dostu. Çünkü artık şirketler reklam verdiği bir web sitesinde doğrudan kendi hedef kitlesine dokunabiliyor. Bunu şöyle örneklendirebiliriz: Önceden dijital reklam alanı satın alan bir şirket hedef kitleyi net olarak bilmeden, o sitenin aylık trafiğine göre reklam veriyordu. Bu durumda ise sağlanan satış dönüşümleri doğru bir veri sunamıyordu. Fakat programatik reklamcılıkta herhangi bir web sitesinde alan satın almak yerine hedef kitleniz üzerinden birçok web sitesinde yer alıyorsunuz. Bu da ürününüzün tam olarak hedef kitlenize ulaşmasına olanak sağlıyor. Bu teknolojinin en önemli noktası kullanıcı verisinden beslenmesi. Kişinin aramalarına, incelediği benzer ürünlere göre birçok sitede benzer reklamların görünmesini sağlıyor. Dahası bunun için mecra seçimi yapmadan sadece hedef kitle alışkanlarını girerek doğru kitlenin seçilmesi sağlanıyor.

Bu herkesin merak ettiği bir konu. Nasıl oluyor da herhangi bir internet sayfasında baktığımız ürün ve benzerleri sosyal medya da ya da diğer sitelerde karşımıza çıkıyor?

İnternette yaptığınız her şey izleniyor. İnternette her gün yüzlerce dijital ayak izi bırakıyoruz ve programatik reklam söz konusu olduğunda, tarayıcınız veya uygulamanız izin veriyorsa tüm bu ayak izleri reklamcılar tarafından değerlendirilir. Bazı insanlar dijital mahremiyetleri konusunda daha fazla endişe duysa da çoğu insan için bu sadece kullanıcı deneyiminde bir gelişmedir. Yeniden hedefleme diye bir şey olmasaydı, bu internette gördüğünüz tüm reklamların sizin için alakasız olacağı anlamına gelirdi. Peki bunun iyi bir deneyim olduğunu söyleyebilir misiniz? Sanırım cevap hayır olurdu. Veri koruma ve regülasyonu ile ilgili soru dijital toplumumuzda çok önemli ancak ilgili bir reklam gördüğümde şahsen kendimi iyi hissediyorum. Bana ait bir dünya inşa etmiş gibi oluyorum.

Bu dönüşüme ilgi nasıl?

Son yıllarda birçok startup bu alana yatırım yapmaya başladı. Aslında Membrana da onlardan biri fakat son yıllardaki hızlı yükselişimiz global pazarlarda yer almamızı sağladı. Özellikle Amerika gibi tüketimin çok büyük olduğu bölgelerde daha fazla programatik reklamcılık girişimi ve yatırımı görüyoruz. Yine hızlı tüketimin yoğun olduğu ülkelerle beraber internet kullanımının, haber okumanın yaygın olduğu ülkelerde de sektör önemli gelişmeler kaydetti. Biz geleceğin dijital pazarlama dilinin programatik reklamcılıktan besleneceğine inanıyoruz. Türkiye gibi ülkelerin de bu reklam türünden büyük başarılar elde ettiğini görüyoruz.