Heykeltıraş Asaf Erdemli: Kadınlar tüketime teşvik ediliyor

Ülkemizde sürdürülebilir sanatın öncü isimlerinden olan Heykeltıraş Asaf Erdemli, Zirvede Bir Efsane isimli sergisinde sanat dünyasının önemli figürlerine heykelleriyle dokunuyor. Eserlerini evrensel kültürün derinliklerine işaret eden bir hassasiyetle şekillendiren Erdemli, tüketim toplumunda hedef alınan kadın kimliğine eleştirel bir bakış getiriyor.

Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından Türkiye'nin uluslararası marka değerine katkıda bulunmak üzere bu yıl 16 şehirde düzenlenen Türkiye Kültür Yolu Festivali'nin 7. durağı Nevşehir oldu. 'Güzel Atlar Diyarı'nda, 9 gün boyunca 40 noktada 500'den fazla etkinlik halkla buluşacak.

EN ÇOK İLGİ GÖREN ETKİNLİKLERDEN

Heykeltıraş Asaf Erdemli'nin Ürgüp'te Mustafapaşa Eleni Kilisesi'nde açtığı sergi Nevşehir Kültür Yolu Festivali'nin en ilgi gören etkinliklerinden biri.

İlhamını tarih, mitoloji ve efsanelerden alan Asaf Erdemli, Zirvede Bir Efsane isimli solo sergisinde yer alan eserlerinde tüketim toplumu, alışkanlıkları ve manipüle edilmesi üzerinden geliştirilen ürünleri veya müdahaleyi anlatmak için yüzyıllardır bilinen opera sahnelerinin, rollerin ve karakterlerin farklı zamanlardaki yansımalarını kullanıyor. Erdemli, değişen toplumsal gerçeklikleri sanatın eleştirel, sorgulayıcı bakışıyla gözler önüne seriyor.

KADIN İMGESİNE ELEŞTİREL YAKLAŞIM

11 Haziran'a kadar sürecek sergide Heykeltıraş Erdemli, kadının tüketimi üzerinden değil, sistemli olarak kadın üzerinden tükettirmeye karşı bir paradoksu da ortaya koyuyor.

21. yüzyıl sanatçılarından olan Asaf Erdemli, yaptığı eserler ile çağının ruhunu yakalayarak sürdürülebilir sanatın öncülerinden biri olurken aynı zamanda metalaşmış kadın imgesine eleştirel bir yaklaşım sergiliyor.

KADIN FİGÜRÜ İSTATİKSEL OLARAK ÇOK KIYMETLİ

Festivalin ilk günü biraraya geldiğimiz Asaf Erdemli, sergisinin tüketim toplumu alışkanlıkları ve manipülasyonları üzerinden bir söylemi olduğunu belirterek, "Burada kadın figürünün istatiksel olarak ne kadar kıymetli olduğuna dikkat çekmek istedim. Zirvede Bir Efsane derken de kadından söz eden bir sergi. Kadının tüketimi üzerinden değil sistemli olarak kadın üzerinden tükettirmeye karşı bir paradoks ortaya koyan bir sergi" ifadelerini kullandı.

KADININ TİCARİ DÖNGÜDEKİ YERİ YÜZDE 70'LERDE

Erdemli şöyle devam etti: Kadınların ticari döngüdeki yeri dünya genelinde yüzde 70'lere ulaşmış durumda. Bu istatistik bilgiyi, ürün geliştiriciler ve üretimin devam etmesini isteyen tüm sistemler bir alt metin olarak kullanıyor. Yani yeni bir ürün geliştirecekseniz, bir kadının seveceği, ilgi duyacağı, merak edeceği bir ürün olmalı. Bunu başarırsanız dünyanın yüzde 70'ine hitap etmiş oluyorsunuz.

OPERANIN TÜM UNSURLARINI KULLANMAYA ÇALIŞTIM

Bu bilgilerden hareketle, heykellerinde yine kadını ön plana çıkartan ve içinde güzel sanatların tümünü barındıran operanın karakterleri, sahneleri ve aksesuarlarından yararlandığını ifade eden Erdemli ve bu eserleri üretirken özellikle seçilmiş bir malzeme kullandığını belirtti. "Eserlerimde metal şeritlerden yapılmış örgülerin tamamı aslında uluslararası nakliyelerde kullanılan paletleri bağlayan şeritler" diyen Asaf Erdemli, "Uzun süre bu metal şeritleri biriktirdim. Dünyanın en kıymetli varlığı ve aynı zamanda en kıymetli ürün olarak görülen kadınları gayet sağlam metal şeritler ile bir araya getirmek istedim" şeklinde konuştu.

GÜÇLÜ TARAFI ÖNE ÇIKARDIM

Erdemli sözlerini şöyle sürdürdü: Bu gösterinin bir parçası olan ve kadınların ilgilerini zaaflarını, meraklarını cezbedecek aksesuarlar, takılar, çantalar, elbiseler gibi birçok objeden faydalandım. Kadının güçlü tarafını bu sergiye dâhil ettiğinin altını çizen Erdemli, "Sergi, ayrıca kadının gücünün ekonomik bir güce dönüştürülmesi ve bu anlamda tüketimin devamlılığını sağlamak, kadının bu tüketimin içindeki yerini güçlendirmek amacıyla kurgulandı" şeklinde konuştu.

HEYKELTRAŞ ERDEMLİ ESERLERİNİ ANLATTI

MODA MAKASI İLE ÇAY MAKASI BİRBİRİNE BENZİYOR

Modada dört sezon üretim var. Bununla beraber, Karadeniz'de de çaylar dört kez toplanır. Çay makasının moda makasından farkı bir torbasının olması ve ürünü kestiğinizde o torbaya doldurulması. Moda makasının da bu işlevde olduğunu düşünüyorum. Malum moda makası da, senede dört sezon yaratıp, bu yeni moda yaptığı ürünü toplamaya çalışan bir sektör diye düşünerek bu ikisini bir potada erittim. (FOT1)

ESAS KIYMETLİ OLAN KADININ KENDİSİ

Gövdesi bir kadın ama kafası hediye paketi, Aslında yine en kıymetli şeyin kadın olduğunu, kendilerinin bir hediye olduğunu, üretim ve tüketim kurgusunun devamlılığını sağladığını vurgulamak istedim. Yani ortaya çıkan ticari gibi görünse de esas kıymetli ürünün kadının kendisi olduğu üzerine çalışılmış bir eser. Bu hediye paketi yine ambalaj malzemesi olan çelik şeritlerden oluşturuldu. (FOTO2)

SÜREKLİ DEĞİŞEN MODAYA ELEŞTİRİ

Her kadının bir aksesuarı, bir çantası mutlaka var. Ve bu çantanın sürekli kullanılıyor olması ve tabi sürekli yeni bir ürünün moda olması üzerine bir eleştiri. (FOTO3)

BÜSTLER, KADINLARIN ZAAFLARINI ANLATIYOR

Sergide operada baş kadın rollerini oynayan oyuncu olan primadonna ismini alan büstler var. Bu büstlerde de, abartılı takılarıyla kadının zaaflarını, ilgilerini, meraklarını bu anlamda ticari olarak kullanıp, sürekli yeni bir şey satın almalarını ve sürekli bu döngünün içinde kalmalarını sağlamayı eleştiren eserler bunlar. (FOTO4)