ZEKİ GÜMÜŞ / zeki.gumus@aksam.com.tr
Pandemi sürecinde bozulan tedarik zinciri enerjinin yanı sıra gıda fiyatlarını da artırdı. Normalleşme süreci sonrası ise iş dünyası iki yıldır ara verdiği fuarlara start verdi. Bu fuarlardan bir tanesi 5 Temmuz'da İstanbul'da gerçekleştirilecek. Gıda ve Gıda Teknolojileri adı altında düzenlenecek olan fuar tüm dünyadan profesyonel alıcı ve satıcıları bir araya getirecek. 22 yıldır fuarcılık sektöründe olan So Fuarcılık Genel Müdürü Özgür Sofuoğlu, Türk gıda sektörüne yeni pazarlar bulmak için yola çıktıklarını söyledi. Akşam Cumartesi'ye konuşan Sofuoğlu, fuarcılık sektörünü, gıda fuarı için hedeflerini anlattı.
BİRÇOK ÜLKEDE ORGANİZASYONUMUZ VAR
-Kaç yıldır fuarcılık sektörü içindesiniz?
44 yaşındayım 22 senedir sektördeyim. 10 yıl farklı firmalarda çalıştıktan sonra 2012'de kendi fuar organizasyon şirketimizi kurduk. Bugüne kadar dünyanın çeşitli yerlerinde Türk fuarları, Türk milli katılımları olmak üzere birçok fuarı organize ettik.
-Hangi ülkelerde fuarlar düzenlediniz?
Bizim firmamızın klasik pazarları var; Türkmenistan, Irak, Özbekistan, Gürcistan. Özellikle Türk cumhuriyetlerinde ve Orta Asya'da bizim fuarlarımız var pazarımız orası bizim. Oralarda yine fuar organizasyonları yapmaya devam edeceğiz.
TÜRKİYE'DE ÜÇÜNCÜ SEKTÖR FUARIMIZ
-Gıda fuarı Türkiye'deki ilk organizasyonunuz mu?
Türkiye'de bugüne kadar biri tekstil alanında biri bilişim alanında olmak üzere iki fuar organize ettik. 5 Temmuz'da düzenleyeceğimiz Gıda ve Gıda Teknolojileri fuarı Türkiye'de üçüncü sektör fuarımız olacak. Kısa vadede Türkiye için daha fazla genişleme planımız yok. Bu fuara karar verdiğimiz zaman korona süreci vardı. Şimdi her şey normale döndü ve şu anda da yaptığımız işin aldığımız kararın ne kadar doğru olduğunu anlamış olduk. Yurt içi ve yurt dışından çok talep var.
PROFESYONEL ORTAMDA BULUŞMA
-Gıda ve gıda teknolojileri fuarı neyi hedefleyecek?
Gıda ve Gıda Teknolojileri alanında da bu yıl ilk kez düzenleyecek olduğumuz ve adını F- İstanbul koyduğumuz fuar son kullanıcıya yönelik olmayacak. Tamamen ticari amaçlı girişin ücretli olacağı, alıcı ve satıcıların buluştuğu bir fuar olacak. Marka haline getirmek istediğimiz bu fuar profesyonel katılımcılara açık olacak. Bu nedenle davetli listesi hazırlandı. Hedefimizde ülkemizdeki gıda ve gıda teknoloji alanındaki firmalarımıza yeni pazarlar bulmak. Bu fuarı biz ilk kez düzenliyoruz. Katılımcıların yeni kanallarla yeni pazarlar bulabileceği bir fuar olacak.
UZAK PAZARLARDAN YENİ MÜŞTERİLER
-Yeni pazarlar dediniz hangileri?
Biz bugüne kadar çok değişik pazarlarda çalıştık. Oradaki tecrübelerimizi bu fuara taşıyoruz. Vietnam, Myanmar, Güney Amerika'dan alıcılar bu fuara gelecek. Bu katılımcıların da memnuniyetini artıracak. Sürekli aynı pazarla çalışmak ihracatçıyı da bir noktadan sonra bazı zorluklara sokuyor. Bu nedenle bu fuar rekabet unsurlarını artırarak katılımcılara yeni ufuklar açacak. Bu nedenle herkesin içinde olmasını istediğimiz bir sektör fuarı planladık.
GIDA FUARINI MARKA YAPMAK İSTİYORUZ
-Yol haritanız bundan sonra nasıl olacak?
İlk hedefimiz Gıda fuarını marka fuar haline getirmek. Türkiye çok zengin bir ülke, konumu da çok iyi. Gerçekten büyük bir fuar yapmaya kalksak onu senede bir defa yapamayız. Bizim aklımızdaki hayalimizdeki projeyi yapmak iki senede bir olur. Dolayısıyla ilk hedefimiz bunu önce bir büyütmek dünyada insanların takvimine girmiş bir fuar haline getirmek ardından işte markalaştırmak yeni sektörler kendi içerisinden doğuracaktır. Belirli bir doğal büyüklüğe ulaştıktan sonra fuar kendi içinde alt sektörleri doğurur yani.
PANDEMİDEN EN ÇOK BİZ ETKİLENDİK
-Pandemi süreci sizin sektörünüze nasıl etki etti?
Pandemi sürecinde fuar sektörüne alternatifi arandı online fuar organizasyonları yapılmaya çalışıldı ancak yüz yüze iletişimin yerini tutmadı. Bu süreçte diğer sektörler bir şekilde faaliyetlerine devam etti ama fuar organizasyonlarının hiç biri yapılamadı. Bu yönüyle pandemi aslında en fazla bizi etkiledi. Fuar için talepler birikti normalleşmeyle birlikte de fuar organizasyonlarına ilgi büyük oldu. Fuarlarda hem katılımcı hem davetli sayısı olarak yüzde yüz artış gözlendi.
UZUN VADEDE ALT SEKTÖR FUARLAR
-Fuarcılık sektörünü ne gibi yenilikler bekliyor?
Bizim çalıştığımız pazarlarda spesifik sektörlerde fuar yapma olanağı yok. Alt sektörlerde fuar organizasyonları ancak gelişmiş pazarlara yapılabilir. Bizim faaliyet alanımız daha ziyade gelişmekte olan pazarlar. Biz Irak'ta, Özbekistan'da fuar yapıyoruz oralarda çok böyle alt sektörlerde fuar yapmamız şu anda olanaklı değil. Ancak alt sektör fuarlar Türkiye'de yapılabilir. Çünkü bir fuar ne kadar alt sektör olursa o kadar başarılı olur. Türkiye'de alt sektörle ilgili ileri vadede planlarımız var ancak yakın dönemde önce Türkiye'de kendini ispat etmiş ana sektör fuar sayılarının artması lazım.
TANITIM GÜNLERİ FUAR ADIYLA ANILMAMALI
-Her yerde yöresel tanıtım günleri adı altında biraz da fuarcılık yapılıyor. Bu mesleğin neresinde?
Aslında yani yönetmeliklerimiz aslında tam uygulansa bunlara yer olmaması lazım. Satış yapılan organizasyonların isminin fuar olmaması lazım. O bölgenin esnafına da haksızlık bu. Eğer tanıtımsa bu eğer bir marka yatırımıysa bunda bir mahsuru yok ama orada eğer satış yapıyorsanız fatura kesiyorsanız o zaman bu fuar olmuyor pazar oluyor, bunlara festival denmesi lazım.