MERVE YILMAZ ORUÇ / merve.oruc@aksam.com.tr
Podcast ülkemizde yeni yeni var olan ve azımsanmayacak bir kitle kazanan medya alanlarından biri. Sanattan spora, politikadan teknolojiye, seyahatten eğitime kadar her alanda güncel içeriklerin yer aldığı bu mecra, özellikle 18 ila 44 yaş arasındaki dinleyici tarafından tercih ediliyor. Yapılan araştırmalara göre 2020'de podcast bilinirliği yüzde 11 iken 2022'de bu oran yüzde 18'e çıkmış durumda. Ancak çocuklar için bu alanda içeriklere pek rastlayamıyoruz. Bu noktada yeni bir adım atarak çocuk ve gençler için Hayatta Bir Gün adında yeni bir podcast dizisine başlayan Podbee Media, çocuklarda yaratıcı düşünmeyi ön plana çıkarmayı hedeflerken aynı zamanda ekran bağımlılığı konusuna da çare olmayı amaçlıyor.
GÖRSEL UYARLAMASINI DA YAPMAK İSTİYORUZ
"Podcastlerin bir hikâyenin görsel uyarlamadan önceki geçiş noktası olabileceğine inanıyoruz. Dolayısıyla ürettiğimiz tüm dizilerin görsel uyarlamalarının yapılmasını sağlamak gibi bir hedefimiz var. Hayatta Bir Gün'ü de bu hedefle dünyanın her yerinde tüketilebilecek bir animasyon dizi projesi olarak düşündük." diyen Podbee Media kurucu ortaklarından Candost Bayraktar sözlerine şöyle devam etti: "Öte yandan, ekran bağımlılığı tüm anne-babaların şikâyet ettiği bir durum. Hayatta Bir Gün ile çocukların aileleriyle birlikte güzel bir maceraya çıkacağını ve evde hoşlarına gidecek bir etkinlik olacağını düşündük. Hayal güçlerinde yarattıkları karakterleri, atmosferi ve dünyayı çizmeleri ve bizimle paylaşmalarını da istiyoruz. Türkiye'de çocuklara yönelik mevcut podcastler genelde dil eğitimine yönelik ya da çocuk kitabı seslendirme şeklindeydi. Çocukların dikkatini podcast mecrasına çekebilmek için çevrelerindeki yetişkinleri de bu alanı deneyimlemeye teşvik etmek gerekiyor. 'Hayatta Bir Gün' ile hem çocukların hem gençlerin hem de onlara eşlik etmek isteyebilecek yetişkinlerin keyifle dinleyebileceği bir içerik üreterek dikkati bu alana çekmek istedik. Bu tür yapımlarla yaratıcı zekayı geliştirmeyi, farkındalığı artırmayı; dünyaya, tarihe karşı merak uyandırmayı ve hepsinden öte çocukları görsel endişelerden arındırmayı amaçlıyoruz. Televizyon, telefonlar, sosyal medya derken ekran bağımlılığı, göz yorgunluğu, uykusuzluk, dikkatsizlik, odaklanamama gibi önemli problemlerimiz oluştu. Podcaste ayrılan vaktin bu anlamda da bir değişim yaratmasını bekliyoruz."
DİNOZORLAR ÇAĞINA VE DÜNYANIN SON GÜNÜNE SEYAHAT
Hayatta Bir Gün'ün ilk bölümü 17 Nisan'da yayınlandı. Ve bugün itibariyle üç bölümü yayında. Devamı da kısa sürede gelecek. İlk sezonu 15-20 dakikalık partlardan oluşan bu macera türündeki podcast serisi, 7 bölüm halinde yayınlanacak. Hayatta Bir Gün podcast dizisi, Apple Podcast, Spotify, Google Podcast, Podbeemedia.com ve diğer podcast platformlarından ücretsiz dinlenebiliyor. 7 yaşından büyüklere hitap eden Hayatta Bir Gün podcast dizisinin yeni sezon hazırlıklarına başladıklarını belirten Bayraktar, "Ekipçe bu hikâyeyi nasıl tanıtalım dediğimizde; içimizdeki çocuklara macera dolu bir podcast hazırladık diye düşünmüştük. Hikâyenin ana karakteri bu sene anne ve babasının yoğunlukları ve ayrılıkları nedeniyle hem tüm yaz tatilini hem de doğum gününü dedesiyle birlikte geçirecek olan Yade. Dedesi Kutay, doğum günü hediyesi olarak ona bir aile sırrını açıklıyor. Annesinin ailesinde her kuşak, 11 yaşını doldurduğunda tüm sene boyunca dilediği zaman gelecekte ya da geçmişte, seçtiği güne dair bir olaya tanıklık etme şansına sahip. Bu şans çiftliğin bodrumundaki bir zaman koridoru ile gerçekleşiyor. Her kuşakta olduğu gibi Yade de bu sene boyunca haftada bir gün seçtiği bir kişiyle gidip dilediği günü yaşayabilecek. Tabii bu zaman yolculuklarının bazı kuralları var. Hiçbir şeyi değiştirmeyecek, müdahale etmeyecek, gittiği günler ona maddi kazanç sağlayacak bir olaya tanıklık etmesine izin vermeyecek ve en fazla on iki saat kalabilecek. Oradan ne zaman döneceğine ise zaman koridoru karar veriyor. Yade hangi güne ve kiminle gideceğine karar vermeye çalışırken fazla bir seçim hakkı kalmıyor çünkü dedesinin çiftlik işlerine yardımcı olan Demir, konuşmalarını duyup, zamanda yolculuğa katılmak için ısrarcı davranıyor. Yade de kabul ediyor ve macera başlıyor. Geçmişte tarihi olaylara, keşiflere, buluşlara, insanlığın gelişimine dair önemli olayların olduğu günlere, tarihin akışına imza atan insanlar için önemli anlara ve gelecekte nasıl olacağını merak ettikleri zamanlara gidiyorlar. Dinozorlar çağı, dünyanın son günü gibi. Ayrı yapıdaki iki çocuk için hem zorlu hem öğretici hem de eğlenceli bir süreç olduğunu söyleyebilirim." diyor ve ekliyor: "Senaryomuz Şeniz Baş tarafından podcaste özel olarak yazıldı. Bu tasarıdaki evrenin dinleyiciler için hissedilebilir bir hayal gücü deneyimi olmasını umuyoruz. Olayları, durumları ve kendi davranışlarının arkasındaki düşünceyi çocukların bakış açılarıyla göstermeyi hedefliyor. Senaristimizin amaçlarından biri de çocuklara dünyanın her zaman tozpembe olmadığını, sorunların olabileceğini, becerilerin, yeteneklerin ve birlikteliğin bunların üstesinden gelebilmek için ne gibi katkılar sunduğunu göstermek. O yüzden de bu bölümlerin hepimizin içindeki o çocuğa bir gülümseme olmasını temenni ediyoruz."
GÖRSEL DÜNYAYI SESLE İNŞA EDİYORUZ
Podcast dizilerinin başarısında hikâye kadar kullanılan ses efektleri ve oyuncuların seslendirme şekillerinin de oldukça etkili olduğuna değinen Bayraktar sesli kitap ile podcast arasındaki farkı şöyle anlatıyor: "Genelde sesli kitaplarda hikayelerdeki atmosfer yazarın tasvirleri ile cümleler üzerinden dinleyiciye aktarılır. Dinlediğiniz podcast dizisinde ise tüm prodüksiyon, atmosfer ve efektlerle sizin biricik hayal gücünüz için dizayn edilmiştir. Karakterler hakkında çok fazla bilgiyi, detayı bir anda dinleyiciler ile paylaşmıyoruz. Onları maceralarda tanıyoruz. Mesela ilk bölümde antik olimpiyatlara MÖ 300'lü yıllara gidiyoruz nasıl bir dünya olduğuna dair ipuçlarını dinleyiciye veriyoruz ancak dinleyici kendi dizi setini kendi hayal gücünde yaratıyor ve hikâyenin tam ortasına girmiş oluyor. Ayrıca konuşmaların üzerinde yaptığımız çalışmalarla sizi karakterin neresinde konumlayacağımızı planlıyoruz. Mesela ilk bölümün ilk sahnesinde Dede ve Demir'in yanındayken Yade'nin sesi uzaktan geliyor. Yani Yade farklı bir odada ve onlara doğru geliyor, dolayısıyla siz de aslında Yade'nin yanında değil Demir ve Kutay'ın yanından hikâyeyi takip ediyorsunuz. Bir nevi kamera açılarıyla görsel dünyada bize yapılan hikâye anlatımı tekniklerini sesle gerçekleştiriyoruz."