Görgülü, saygılı ve sevgi dolu bir çocuk nasıl yetiştirilir?

Anne babaların en büyük görevlerinden biri de zarif, görgülü ve kibar çocuklar yetiştirmek.

LEYLA ÖZTÜRK / cumartesi@aksam.com.tr

Anne babaların belki de en büyük görevi zarif, görgülü ve kibar çocuklar yetiştirmek olmalıdır. Çocuğunuza teşekkür etme, özür dileme ve rica etme gibi nezaket kurallarını öğretebilir, sosyal beceriler kazanmalarına destek olabilirsiniz. Onları uyumlu, hoşgörülü, saygılı ve sevgi dolu fertler olmasını sağlayarak çocuğunuzun sosyal yaşama daha hızlı adapte olmasını sağlayabilir, daha sağlıklı arkadaşlık ilişkileri kurmalarına olanak sağlarsınız.

TELEFON GÖRÜŞMESİ

Çocuğunuzla 1 yaşından itibaren yapacağınız bir etkinlik ona telefon görüşmesini öğretmektir. İster gerçek ister oyuncak telefon olsun çocuğunuza hem dil ve sosyal beceri kazanması hem de telefon görgü kurallarını öğrenmesi için telefon görüşmesi yaptırın. Bunun için birilerini beraber arayın; ondan aklına geleni söylemesini isteyin. 0-3 yaş arası çocuk duyduklarını kaydettiği için 1-2 denemeden sonra telefonda konuştuklarını duyunca çok şaşıracaksınız.

SELAMLAŞMA

1 yaşından itibaren yapılabilir. Her çocuk için selamlaşma özel bir andır. Ayrıca nezaket kurallarını öğrenmesi açısından çok önemlidir. Neşeli bir karşılama tüm gün için olumlu bir başlangıç oluşturabilir. Selamlaşmayı yapan kişi, kendini çocuğun seviyesine indirir ve elini uzatır, çocuğun elini sıkar. El sıkışırken ebeveyn, çocuğu sözlü olarak memnuniyetle karşılamalı ve keyif aldığını ona fark ettirmelidir: "Seni görmek ne güzel! Bugün nasılsın?" gibi ifadelerle çocuğu olumlu cevap vermeye teşvik edebilirsiniz. "İyiyim, teşekkür ederim. Siz nasılsınız?" şeklinde cevap veren çocuğa ebeveyn şu şekilde cevap verebilir: "Çok teşekkür ederim. Bugün harika zaman geçiriyoruz!" Not: Ayrılırken benzer bir el sıkışması yine yapılmalıdır.

DİŞ FIRÇALAMA

2 yaşından itibaren yapılabilir. Küçük boy diş fırçası, bir diş maketi, bir diş macunu tüpü, küçük bir su bardağı, suyla silmek için bir süngerin bulunduğu tepsiyi, çocuğun masasına taşıyın ve onu masaya davet edin. Ardından diş fırçasını suya batırın. Diş macununun kapağını açıp tüpü nasıl hafifçe sıktığınızı gösterin. Diş fırçası üzerine bir parça diş macunu koyun. Maket dişlerin önce üsttekilerini, sonra alttakileri yuvarlama hareketleri ile fırçalayın. Fırçalama işi bittikten sonra maket dişleri tepsiye koyup lavaboya götürün. Diş macununu temizleyin. Sonrasında tepsiyi masaya geri koyun ve süngeri kullanarak maketi silin. Kullanılmış süngeri, temiz bir süngerle değiştirip çocuğunuzu aktiviteyi tekrarlamaya davet edin. Aktivite bittiğinde malzemeleri rafına götürmesini isteyin. Ardından kendi dişini fırçalamasını isteyin. Bu aktivite ona hem yaşam becerisi kazandıracaktır, hem de özgüveninin gelişmesini olumlu yönde etkileyecektir.

ÖKSÜRMEK VE HAPŞIRMAK

Çocuğu etkinliğe katılmaya davet edin. Ona öksürdüğümüzde ne yapacağımızı ve başka birine doğru öksürmemek gerektiğini, eğer öksürürsek o kişiye zarar verebileceğimizi söyleyin. Başınızı biraz sağa çevirin. Sağ ön kolunuzu ağzınızdan yaklaşık 1-2 cm uzağa yerleştirin ve öksürün. Öksürme işiniz bittiğinde ağzınızı kapatın. Sağ kolunuzu ağzınızın önünden çekin. Ona elinizi kullanmadığınızı söyleyin. Eğer mikroplar elimizde olursa onları daha kolay yayabileceğimizden bahsedin. Ardından "Sana tekrar göstereyim mi?" diye sorun. Öksürüğü tekrarlayın. Sonrasında "artık öksürürken ağzını kapatmayı öğrendiğini" söyleyin ve ondan aynısını tekrarlamasını isteyin.

KAZANIMLAR

* Çocuğa zarafet ve nezaket öğretmek

* Hijyen kurallarını öğretmek

* Vücudunun farkında olmasını ve hareketlerinin kont- rolünü sağlamak

* Özellikle mikropları elleriyle yaymamak için elini değil kollarını ağzının önüne yerleştirmesi gerektiğini öğretmek.