MERVE YILMAZ ORUÇ / merve.oruc@aksam.com.tr
Kendi şarkılarını yazan, güçlü sesi ve yorumculuğu ile dikkatleri çeken Ezgi Ayçe son teklisi "Hayırdır"ı Pasion Turca etiketiyle dinleyici ile buluşturdu. Sözleri Ezgi Ayçe ve Nehir Kıyıcı, bestesi de Ezgi Ayçe'ye ait olan "Hayırdır", ayrılık sonrası hayatına devam eden güçlü kadınların hikâyesini anlatıyor.
Müzik öğretmeni anne ve babanın çocuğu olarak büyüyen Ayçe, profesyonel olarak sanat dünyasına Enbe Orkestrası'nın 2018 yılında yayınladığı albümünün çıkış parçası olan ve klibi Barcelona'da çekilen "Yarım Sevda" ile giriş yaptı. Dört yıldır Ajda Pekkan ile çalışan ve kendini "ana akım popçu" olarak tanımlayan Ayçe'ye müzik serüvenini sorduk.
Aslında mimarsınız... Müziğe dönme kararı nasıl oldu?
Müzikle dolu olan bir evde büyüdüm. Annem ve babam müzik öğretmeni. Korolarda enstrüman çalarak, solistlik yaparak büyüdüm. Şarkı yazmaya lise yıllarında başladım. Ortaokulda şarkı yarışmasına katıldım. Müzik okumak istiyordum ama derslerim iyi olunca bir meslek okumam gerektiğine karar verdik ailemle. Müziğe de devam ederim diye düşündük. İstanbul Üniversitesi'nde Peyzaj Mimarlığı okudum. Üç yıllık bir çalışma ve master hayatım oldu. 2010'da ise radikal bir kararla işimden ayrılıp müzikle ilgili bir şeyler yapmak için bir yola çıktım. Mesleğimi bıraktığım için bir an bile pişman olmadım.
Peki sonra neler yaptınız?
Avrupa Korosu'na girdim. Bir yıl orada solistlik yaptım. Sonra Boğaziçi Caz Korosu'na dâhil oldum. Dört yıl dünyayı gezdim. Ufkum genişledi. 2014 yılından kendi sahnemi yapmaya başladım. Ezop adında kendi müzik şirketimi kurdum. Şarkı yazmaya hep devam ettim. Ve yazdıklarımı Altan Çetin'e götürdüm. Yarım Sevda'yı çok beğendi. Enbe Orkestrası ile parçayı çıkardık. Profesyonel olarak ilk çalışmamdı. Klibi İspanya'da çekildi. Söz ve müzik bana ait. Behzat Bey ile çalışmak çok güzeldi. Enbe ile iki yıl beraber sahne yaptık. Daha sonra Serdar Akyıldız ile Ateş Böceği çıktı. Bir Sezen Aksu çalışması. Çok güzel dönüşler aldık. Geçen sene de söz ve müziği bana ait Derin Yemin'i çıkardım.
Her yıla bir şarkı çıkarmışsınız...
Evet. Bu yıl da Hayırdır geldi. Bakıyorsunuz neredeyse her ay yeni bir tekli çıkarıyorlar ama dinlenme oranları düşük. Ben içime sinen iyi işlerle müzikseverlerin karşısına çıkmak istedim. Yapımcı desteği de önemli. Bundan sonra bu kadar beklemem ama birkaç ayda bir yeni tekliler düşünüyorum.
Söz yazarlığınızdan da bahseder misiniz?
Yaradılıştan gelen bir yetenek ama üzerinde çalışmak da çok önemli. Şarkı yazmak kolay bir şey değil. Duygu birikimi şart. Ciddi bir edebiyat bilgisi ya da kitap okuma, gözlem, kurgu, hayal etme gibi birleşimler olmalı. Ben Sibel Algan ve Altan Çetin gibi söz yazarlarından dersler aldım. Sonra Sıfır Tolerans şarkısının yazarı Nehir ile bir araya geldim. Onlardan çok şey öğrendim. Film izlerken hoşuma giden replikleri not alırım. Arkadaşlarım kavga ederken söyledikleri bir söz hoşuma gider bir kenara yazarım. Daha sonra bunları toplar içimde bir yoğururum. Ayrıca müziğin nereye evrildiğini, geleceğini de bilmek, iyi bir müzik dinleyicisi olmak lazım. İyi bir şarkıcı olmak yetmez. Sanatçı bir sonraki çalışmasında nasıl bir müzik yapması gerektiğini bilmeli. Benim yapmaya çalıştığım bu kariyerin en zor hali. Ama en dolu hali. Bütün dünya müziklerini bilirim. Caz, klasik, arabesk, etnik... İnanılmaz melodileri bulurum oradan. İlhamla ve çalışarak yazdığım eserlerim var. Yarım Sevda bir ilhamla yazıldı ama Hayırdır'ın üzerinde çalıştık.
Hayırdır nasıl çıktı ortaya?
Önce müziğini daha sonra Nehir ile birlikte sözlerini hazırladık. Biz birbirimize benzeriz. Dik duruşlu, özgür kadınlarız. Kendimizi anlatalım dedik. Önce hikâye kurguladık. Mizahi bir açıdan ayrılık olgusuna bakmak istedik. Şarkıda hikâye varsa o şarkı seviliyor. Kelimelerin hepsi anlamlı. Uyumlu olsun diye yazılmadı. Kafiye olarak yazılan şarkılar bir iki gün dinlenir ama akılda kalıcı olmaz. Dönüşler güzel oldu. Bu şarkının bana çok yakıştığına dair yorumlar alıyorum.
İnsanlar eski şarkıları duymak istiyor. Bunu sizi korkutuyor mu?
Eski şarkıları seviyor insanlar. Kendilerine göre haklı nedenleri var. Bence yeni şarkılara da şans verilmeli. Kendi şarkılarımı çıkarırken böyle bir tereddüt yaşamadım. Kalpten geçen bir eser mutlaka yerine ulaşıyor.
Bundan sonra neler yapacaksınız?
Şimdi dizi müziklerine giriyorum. Yeni bir dizi için çalışmalara başladık. Yaza bir single düşünüyorum. Hayırdır çok iyi gidiyor, yakaladığı ivmeyi bozmak istemiyorum. Yurt dışında da projeler yapmak, konserler vermek istiyorum. Aklım Doğu-Batı sentezinde.
Albüm planı var mı?
Sohbaharda bir single çıkarıp albümü öyle yapmak istiyorum. 7 parçayı geçmeyecek bir albüm düşüncem var. Yapımcımla birlikte karar karar vereceğiz.
YORUMCULUĞU AJDA PEKKAN'DAN ÖĞRENDİM
Ajda Pekkan ile yolunuz ne zaman kesişti?
Behzat Bey ile beraber çalışırken beni Ajda Hanım'ın yanına götürdü. Şarkı dinletmeye gitmiştik. Kendimi orkestrasında buldum. Dört yıldır ona back vokal yapıyorum. Nefesim yettiği sürece Ajda Pekkan ile çalışmaya devam edeceğim. Onun bana kattığı en büyük şey yorumculuk oldu. Ben sadece tonunda, doğru bir şekilde şarkı söylüyormuşum. Ama yorum başka bir şeymiş. Ajda Hanım'ı sahnede çok dikkatle izlerim, takip ederim. Geçenlerde provalarda bana şarkı okuttu. "Şarkıcılığın ne kadar güzel, nasıl değiştin farkında mısın?" dedi. Ondan bunu duymak gurur verici.
Ezgi Ayçe Sings Jazzy Ajda projesi nasıl çıktı ortaya?
Onun repertuvarını ezbere biliyorum. 130'dan fazla şarkı var. Caz sanatçısı değilim ama popu caz, cazı pop okumayı severim. Fikri Ajda Hanım ile paylaştık, hoşuna gitti. Hatta versiyonları ona dinlettim, fikir aldık. Projenin ilk programını Zorlu'da yaptık. Devamı gelecek bu programın. Belki caz festivallerinde böyle tadımlık sahneler olur.