Denizli Fashion Week ile modaya farklı bakış açıları

ÜMİT TEMURÇİN

umittemurcin@gmail.com

Moda sektöründe olduğu gibi ev tekstilinde, plaj giyiminde, bornoz ve havluda da trendler hızla değişip gelişiyor. Geçenlerde MTV EMA Londra Müzik Ödüllerine katılan ünlü şarkıcı Rita Ora’nın  bornozlu stili tüm moda sayfalarına kapak olmuştu. Artık sadece tarzımızı dışarıda yansıttığımız ile kalmayıp, evde ve sahillerde de rahat ve şık ürünler kullanmayı tercih ediyoruz. Bu değişimle beraber üreticiler, taleplere cevap verebilmek adına ürünler üzerindeki inovasyon ve tasarım yatırımlarına oldukça önem veriyor. Ülkemizden örneklendirmem gerekirse birçok bölge farklı ürünler üretmekte örneğin İstanbul yüksek moda algısına hitap ederken, İzmir bölgesi abiye ve gelinlikte oldukça söz sahibi. Bunların dışında her bölge kendi gelişimini ve trendlerini farklı platformlarla sunmakta. Konumuz moda olduğu için bu örnekleri daha açarak sizlerle paylaşmak istiyorum. Ülkemizde oldukça fazla ihracat yapan başarılı firmalar var. Uluslararası işbirlikleri sayesinde üreticilerimiz alt yapı sistemlerini geliştirip taleplere cevap verirken, diğer yandan markalaşmanın globaldeki önemini son yıllarda çok iyi anladılar. Yeni jenerasyon aile üyeleri ve yöneticilerle daha ön planda olan markalaşma süreçleri giderek daha aktif bir boyuta taşındı. Markalaşmanı sadece kurumsal bir alt yapı kurup koleksiyon çıkarmak olmadığını yüzlerce şirket fark etti ve kendilerine marka değeri katmak adına birçok ev ödevlerini yerine getirmek için çalışmalara başladılar.

Şimdi bu çalışmalar neler diyecek olursanız madde madde ilerlemek  isterim.

- Kurumsal kimlik ve  logo çalışmaları

- Yılda iki defa koleksiyon hazırlama

- Tasarım ve inovasyona yatırım

- Katalog ve lookbook çekimleri 

- Online ve offline satış  kanalları yaratmak

- Satış sonrası müşteri memnuniyeti ilişkileri

- Marketing ve PR çalışmalarına  yatırım

- Yerli ve yabancı platformlarda  fuarlara katılmak

- Defile veya ekspozisyonlar şekilde organizasyonlar düzenlemek

- Sosyal medya gibi yeni jenerasyon iletişim kanallarına dahil olmak

Özellikle Ekonomi Bakanlığımız ve bir çok devlet kurumumuz bu süreçlerde işletmelere büyük destekler sağlamakta. Ayrıca Ticaret Odaları ve Sivil Toplum Kuruluşları yüzlerce proje geliştirmekte. Yine sektörümüzden örneklemem gerekirse bunun en güzel örneği yapılan Moda Haftaları, Bayrağı sırasıyla başta İstanbul, İzmir, Denizli gibi tekstil ihracatında lokomotif şehirler taşımakta. Ben özellikle bu moda platformlarının çok önemli ve durmaksızın desteklenmesi gerektiğini düşünmekteyim. Bölgesel görünen çalışmalar aslında buz dağının sadece görünen kısmı, Anadolu’da adını bilmediğimiz yüzlerce ihracat şampiyonu olmuş güçlü şirketler var. Eğer o şirketleri oyunun içine alabilirsek ülkemiz fason üreten kimliğinden çıkıp, uluslararası tasarım kimliğine çok kısa zamanda kavuşabilecek potansiyele sahip.

DENİZLİ FASHION WEEK GERÇEKLEŞTİ

Renkli bir büyükşehir olmasının yanında oldukça sosyal ve üreten şehrimiz Denizli, bu hafta moda dünyasının gündemindeydi. Denizli denildiğinde ilk akla horoz gelse de, uluslararası platformda ’’ Turkish Towel’’  olarak yer etmiş marka bir şehrimiz. Bunda da Denizli İhracatçılar Birliği Başkanı Süleyman Kocasert’in katkıları çok büyüktür. Bununla birlikte DENIB yönetim kurulu üyelerinden İsa Dal’ın temellerini attığı Ev ve Plaj Giyim Yarışması’nın altıncısı çok yakında özel bir final defilesi ile tanıtılacak. Sabırsızlıkla bekliyorum. Konumuzu toparlamam gerekirse benim de içinde konuk olarak  yer aldığım Denizli Fashion Week 23-24 Kasım tarihlerinde Cafer Sadık Abalıoğlu Eğitim ve Kültür Vakfı’nda gerçekleşti.  14 Firma, şeçkin markalar ve Denizli Ticaret Odası Tasarım Merkezi Ürünleri, bir birinden şık ve farklı defilelerle iki gün boyunca dolu dolu sunumlar yaptılar. Favorimi soracak olursanız, plaj koleksiyonu ile oldukça iddalı olan Shikka markasıydı. Kurucuları Mukaddes ve İlker Başkaya markalarının bayrağı Amerika’ya taşımaktan oldukça mutlu ve gururlu olduklarını ifade ettiler. Ev giyimi, plaj giyimi, bornoz ve havlulara dair o kadar farklı tasarım yorumları izledik ve alkışladık ki ben ve arkadaşlarım böylesi bir oluşumun içinde olmaktan büyük mutluluk duyduk. Trendlerin her sektörde ne kadar ileri gidebileceğinin çok güzel örnekleri vardı.  DETGİS Başkanı Mustafa Koltuksuz ve DTO Başkanı Uğur Erdoğan’a  böylesi önemli bir platforma ev  sahipliği yaptıkları için gönülden  tebriklerimi sunarım.

MADALYONUN DİĞER YÜZÜ

Uzun yıllardır moda sektörü çalışanı olarak, yukarıda bahsettiğim üretim, tasarım ve markalaşma  süreçlerinin önemini bildiğim ve bu bilgileri deneyimlediğim profesyonellerden dinlemek adına özel bir moda söyleşi formatı şekillendirdim. Sektörün farklı branşlarından profesyonelleri bir araya getirip tecrübelerini en doğru ortamda anlatmalarını sağlamaya çalışıyorum. Denizli Fashion Week ile 7.sini gerçekleştirdiğim oturumumun konukları ; değerli  moda tasarımcısı Çiğdem Akın, moda editörü Steven Doan (Londra) , moda blog yazarı Burçin Ünaldı ve instagram stil paylaşımları ile ciddi başarı kazanan Beril Bayındır ile madalyonun diğer yüzünü ve sektörün hala hangi alanlarda gelişim göstermesi gerektiğini anlatmaya çalıştık. Bizler birlikte olan tüm Denizli’li konuklarımıza çok teşekkür ederiz. Üreten ve gelişime açık böylesi özel bir coğrafyada olmak bizler için mutluluk vericiydi.