Akşam Cumartesi
Duyusal çalışmanın amacı; çocuğun kesin bir bilgi edinmesi ve daha sonra çevresinde sınıflandırmalar yapabilmesidir. Montessori'ye göre çocuk "duyusal bir kâşiftir."
Duyusal materyallerle çalışan çocuk, etrafındaki objeleri sınıflandırmaya başlar. Duyu etkinlikleri sayesinde, bulunduğu çevrede kendi deneyimlerini oluşturabilir. Çocuğa burada asıl sunulan şey, sınıflandırmayla zekâsını kullanmasını göstermektir. Duyusal etkinlikler; boyut, şekil, doku, ses yüksekliği veya yumuşaklık, eşleştirme, ağırlık, sıcaklık gibi etkinliklerden oluşur.
Montessori, "Dokunma hissi, vücudun yüzeyine yayılmış olsa da çocuklara verilen egzersizler parmak uçlarıyla, özellikle de sağ elinkilerle sınırlıdır," der. Bu düşünceyle çocuğun vücudunun küçük bir kısmına yoğunlaşarak çocuğun gerçekten ne hissettiğine odaklanması sağlanır.
İşitsel duyu egzersizlerinde çocuk, farklı türdeki sesleri ayırt eder. Bu etkinlik yoluyla çocuk çevresindeki seslere daha duyarlı olacak ve bunları daha hızlı algılayabilir hale gelecektir.
Koku ve tat alma egzersizlerinde, çocuğa koku ve tat alma duyusu için bir anahtar verilir. Bu egzersizlerde çocuğa tüm koku veya tatlar verilmemektedir. Çocuğun yapması gereken, bir kokuyu diğerinden veya bir tadı diğerinden ayırmaya çalışmaktır. Çocuk daha sonrasında edindiği bu duyuları çevresindeki diğer koku veya tatlara da uygulayabilmektedir. "El ve kol bir nesnenin etrafında hareket ettirildiğinde, bu dokunuşa bir hareket izlenimi eklenir. Böyle bir izlenim, kas duyusu olarak adlandırılan ve birçok izlenimin, yapılan hareketleri hatırlatan bir 'kas hafızasında' saklanmasına izin veren özel, altıncı bir duyuya atfedilir."
Pratik yaşam için kullanılan malzemenin aksine, bu malzeme çocuk tarafından günlük hayatta ya hiç görülmemiş ya da hiç kullanılmamıştır. Bu nedenle çocuğun bu materyalle etkileşimi ona yeni deneyimler kazandıramayacaktır. Bunun bilinçli olarak geliştirilmesindeki amaç, çocuğa bildiği ancak henüz farkına varamadığı şeyi vermek ve sonra çocuğun bilgisini geliştirmektir. Bunu yapmak için materyal belirli bir şekilde veya belirli bir modelde sunulur. Çocuk, benzer şeyleri eşleştirmeyi öğrenir.