sibel.ates@aksam.com.tr
Türk rock müziğinin önemli gitaristlerinden Bertuğ Cemil, Türk pop-rock müziğinin yeni neferlerinden Serhat Kıvrım’la aynı mikrofonda buluşuyor; ‘Kurtar Beni’. İkiliyle bir araya geldik.
Bertuğ Bey, Türk rock ve blues müziğinin önemli gitaristlerinden birisiniz. Fakat artık Türkiye›de yaşamıyorsunuz. Taşınmanızda mesleki bir durum da etkili oldu mu?
Teşekkür ederim. “Şarkı söyleyen ve yazan gitarist” daha doğru olur sanırım. Taşınmamızdaki en önemli etken oğlumun eğitimi oldu. Mesleki açıdan da, yeni bir maceranın zamanı olduğunu düşündüm.
Yurtdışında müzik yapmakla burada yapmak arasındaki farklar neler sizce?
Bulunduğunuz ülkenin şartlarına göre değişmekle beraber, kendi habitatında değerlendirilince paralellikler ve benzemezlikler görüyorum. Mesela burada bar-pub-restoranlarda müzik yapmakla sektörün daha üst katmanları olan konser-tv-albüm-film müziği sektörü arasında uçurum var. Burada mekânlarda canlı müzik ortamı hayal kırıklığı seviyesinde. Oysa bizde halen daha hareketli, örneğin kaliteli ses düzeni olan, şıkır şıkır yeni mekânlar açılıyor başta Kadıköy ve Beşiktaş’ta olmak üzere. Burada ise çoğu mekânın ses düzeni bile yok, kiralanıyor ya da müzisyen kendi sistemini götürüyor. Çoğu yerde sadece hafta sonu canlı müzik yapılıyor. Londra’da orijinal müziğe çok ilgi gösteriliyor. Burada sıkı bir orijinal projeniz olursa kalburüstü venülerde boy gösterebilirsiniz. Burada “event” bazlı sistem çok iyi çalışıyor. Her milletten ve kültürden insan doğum gününde-yılbaşında-düğün dernekte ya da paskalyasında canlı müzik talep ediyor. Ayrıca sektörün üst katmanı da çok hareketli ve tüm bunlar için internet çok etkili biçimde kullanılıyor.
İngiltere'den Türkiye›deki müziğe, konserlere, festivallere baktığınızda neler söylersiniz?
Festival hem seyirciyi hem müzisyeni ruhen-bedenen ve madden besleyen nefis bir mefhum. Festival haberlerini görünce çok seviniyorum. Sonra orada da tek tipleşmeyi görünce üzülüyorum. Aynı tayfalar, aynı isimler… Oysa asıl zenginlik çok renkliliktir. Bazı arkadaşlarımın dolup taşmış konserlerini görüyorum, insanlar şarkıları hep bir ağızdan söylüyor, bu muhteşem bir şey.
Türkiye’de müzik sektöründe son 20 yılda neler değişti sizce?
Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de internetin müzik sektörüne etkisi büyük oldu. Müzik televizyonlarının etkisi azaldı. Bu yıllar içinde kör topal da olsa bir telif hakları sistemi oturtulmaya çalışıldı. Meslek kuruluşları kuruldu. Totalde müzik üretimi sektörün daralmasından dolayı biraz tek tipleşti. Rock müzik açısından bakarsak da alternatif rock arabesk rock oldu, bu arada az da olsa yeni söylemler, yeni yaklaşım sergileyen, kendi alternatifini yaratan başarılı arkadaşlar da oldu tabii.
‘Kurtar Beni’ şarkısını birlikte söylemeye karar verdik
Bertuğ Bey yeni projeler var mı?
Serhat’la yeni bir düet düşünüyoruz. Daha sonra, burada beklediğim bir oluşum gerçekleşirse benim yeni bir single çalışmam olacak. Sonrası belki yeni albüm, kim bilir.
Serhat Bey, Bertuğ Cemil’i daha önce dinler miydiniz?
Bertuğ ağabey çok kaliteli bir yorumcu, söz yazarı ve gitarist kuşkusuz. Yaptığı şarkılar bir nesilin çok yoğun bir şekilde dinlediği şarkılar. En nihayetinde ben de çok kez onun şarkılarını dinledim hatta etkilendim. Prodüktörüm Osman Coşkun’un vasıtasıyla bir araya geldik ve çok güzel ilişkiler geliştirdik. Daha sonra ona “Kurtar Beni” den bahsettim ve dinlettim. Şarkının enerjisini çok sevdi ve beraber bu şarkıyı söylemeye karar verdik.
“Kurtar Beni”nin söz ve müziği size ait. Şarkı yazarken dikkat ettiğiniz noktalar var mı?
17 yaşımdan beri beste yapıyorum. Beste yapmak benim için bir tutku, bir anlaşılma eylemi. Konservatuar eğitimi sırasında ve sonrasında bütün müzik algım değişti. Artık benim için beste yapmak destinasyonunu kendim belirlediğim bir maceraya atılmak gibi oldu. Şarkı sözlerinin dışında her bir nota, her bir ezgi ve armonik yapı bu maceranın ne anlama geldiğini anlatan unsurları da oluşturuyor. Beste yaparken öğrendiğim birçok tekniği hatta klasik müziği bile kullanıyorum.
Yeni şarkılarınız ya da düet yapmak istediğiniz başka sanatçılar var mı?
Her zaman düet şarkıları sevmişimdir. Hatta konservatuarda opera söylerken en zevk aldığım eserler düet ve terzet eserlerdir. Ensemble mükemmel bir müzikal zenginliktir. Bertuğ ağabey ve ben çok güzel bir uyum yakaladık. Şarkımız şimdiden çok güzel dönüşler alıyor. Neden olmasın? Belki kışın aynı mikrofonu çok daha farklı bir duyguyla paylaşabilir ve dinleyicinin beğenisine sunarız.