Dopdolu geçen bir yılı geride bırakmaya adım adım yaklaştığımız şu günlerde yıl boyunca moda adına en çok hangi olaylarla meşgul olduk dersiniz? Haydi gelin geride bırakmaya hazırlandığımız 2015 yılının önemli olaylarını bir kez daha hatırlayalım.
HAFIZALARA KAZIYIN
Bu sene moda adına oldukça ses getiren hadiselere tanıklık ettik. Önemli moda evlerinin dümenlerindeki isimlerin değişimi gündemi uzun süre meşgul etti ve etmeye devam ediyor. Öncelikle Alexander Wang’in Balenciaga’daki 3 buçuk yıllık serüveninin sonuna geldik. Wang’den boşalan koltuk için sahneye yeni bir isim çıktı; Demna Gvasalia. Önümüzdeki yıl Gvasalia, Vetements markasındaki tasarımcı görevinin yanı sıra tüm moda dünyasının gıptayla baktığı görevlerden biri olan Balenciaga’nın da kreatif direktörlüğünü sırtlamış olacak. Bu ismi hafızalara kazımakta yarar var. Balenciaga ve Wang arasındaki kopuşun hemen ardından bir deprem de Fransız moda evi Dior’da yaşandı. John Galliano’nun masalsı bir görkem üstüne kurguladığı dünyayı bambaşka bir sadelik mertebesine taşıyan Raf Simons şahsi sebeplerden ötürü Dior’a veda etti.
TÜKETiM ÇILGINLIĞI
Couture, resort, yaz, kış, pre-fall gibi çeşitli koleksiyonlar, dijital dünya, kapsül koleksiyonlar, kampanyalar, reklamlar, kıtalar arası gelişen bir takvim gibi ezici bir iş yükünün altında kreatif kimliğinin sekteye uğradığını düşünen Simons’un bu vakur duruşu moda dünyasında uzunca süredir dile getirilen tüketim çılgınlığının geldiği son boyutu da gözler önüne tekrar sermiş oldu. Moda dünyasına bomba gibi düşen son haber ise Lanvin cephesinden geldi. Markayı unutulmuş ve eskimeye yüz tutmuş halinden, dünyanın sayılı moda devlerinin arasına sokmuş, markayı küllerinden tekrar doğurmuş olan Alber Elbaz Lanvin'le yollarını ayırdı. Elbaz’ın bu ayrılığı buruk bir şekilde yaşadığını ve ekibinin ona veda etmek istemediğini ise çıkan haberlerle takip ettik. İşin içine patronlar ve rakamların girmesiyle modanın sadece harika bir hayal gücü ve mükemmel tasarımlardan ibaret olmadığını ise tekrar anladık.
HERKES ŞOKE OLDU
Bir diğer tartışma alevlendiren karar ise modeller cephesinden geldi. Uzunca bir süredir Burberry’den Tom Ford’a kadar tüm markaların hem podyumlarını hem kampanyalarını süsleyen ve yeni Kate Moss olarak lanse edilen genç model Cara Delevingne moda dünyası ile ilişkisini kestiğini açıkladı. Herkes bu şoke edici kararın genç modelin artık oyunculuk kariyerine ağırlık vermek istediğinden ötürü olduğunu zannetse de oyunculuk ile devam etme fikrinin aslında sadece bir sonuç olduğunu sonraki açıklamalarından anlamış olduk. Modelliğe oldukça genç yaşta başlayan Cara, bu sektörün gerekliliklerinden ötürü kendi vücudundan “nefret etme” seviyesine gelmiş olduğundan bahsediyordu. Yıllar önce ten renginden ötürü nefret söylemlerine maruz kalan, birçok moda evinin podyum ya da kampanyalarında yer alma şansı dahi bulamadıklarını açıklayan isimler, anoreksiyadan ölen ya da zayıf kalmak için pamuk yutan modellerin hikayeleri ile çalkalanan moda dünyası bu açıklamalar ile küllenmiş bir alevin yeniden alevlenmesine neden oldu. Moda içinde bulunan ya da onu dışarıdan takip eden genç kızların ve erkeklerin hayallerini, vücutlarını ve kararlarını bu
KANATLANAN MARKA
Bütün bu tufanın arasında Gucci, adeta kanatlandı, uçtu ve zirveye kondu. Gucci bu yılın en çok konuşulan, takdir gören markası oldu. Bu köklü değişim Frida Giannini’nin 8 yıllık kreatif direktörlük rolünden ayrılması ve yerine Alessandro Michele’nin tahtı devralmasıyla başladı. Michele’ye moda dünyasında “Yeni Romantik” diyorlar. Bunun sebebi Michele’nin geçmişten aldığı referans ve ilham. Onun koleksiyonlarında hissiyat ön planda, her bir parça derin hikayeler anlatıyor. Michele’nin Gucci kadını yırtıcı bir seksapel yerine romantik ve derinlikli bir albeni yaratıyor. Bu senenin kazananı Alessandro Michele ve Gucci oldu dersek yerinde bir tespit yapmış oluruz.
Neyi tükettik?
Editörlerin tüm programlarını alt üst edip New York moda haftasına son dakikada dahil olan Kanye West, çok tartışılan Yeezy koleksiyonu ile yine satış rekorları kırdı. Dükkanların kapısında uzun kuyruklar oluştu, bu koleksiyondan bir parçaya sahip olanlar neredeyse parmakla gösterilecek kadar şanslı sayıldı. Satışa çıkar çıkmaz dünya çapında tükenen koleksiyon estetik açıdan övgüden çok eleştiriye maruz kalsa da koleksiyondaki parçalar ve ayakkabılar sokak stilinin en prestijli parçalarından biri olarak kabul görüyor. Bir diğer tüketim çılgınlığı ise Fransız lüks moda evi Balmain’in H&M ile beraber hazırladığı ve ulaşılabilir fiyat politikası ile Balmain severlerin rüyalarını süsleyen koleksiyonun satışlarında yaşandı. Ülkemizde ana haberlere kadar taşınan ve insanların bir çift ayakkabının tekini dahi alabilmek için birbirlerini ezip, hatta daha da ileri giderek yumruklamaya kalkıştıkları koleksiyon satışa çıktığı
Neye güldük?
Ünlü isimlerin arz-ı endam ettikleri kırmızı halı törenleri moda dünyasının en yakından takip ettiği hadiselerin başında gelir. Kırmızı halıda da izleyenlere her daim beklediklerini verecek isimlerin başında tartışmasız Rihanna gelir. Rihanna bu sene de şahsi hayatındaki iddialı tarzının yanısıra, kırmızı halı tercihleri ile yine en çok konuşulan, internette fotoğrafları ile en çok espri malzemesi olan ünlü isimlerin birinci sırasına yerleşti. Önce Grammy ödül törenine dev bir pamuk şekeri andıran pespembe, devasa Giambattista Valli Couture tuvaleti ile katıldı, ardından teması Çin olan MET Gala’ya Çinli tasarımcı Guo Pei imzalı sarı renkli devasa kuyruklu elbisesi ile damgasını vurdu. Özellikle sarı renkli bu tuvalet sahana kırılan bir yumurtadan tutun da bol malzemeli bir pizzaya kadar o kadar çok internet esprisine konu oldu ki bu yıl kırmızı halıda en çok buna güldük desek yeridir.