HABER MERKEZİ
Kış mevsiminde ülke genelinde buz ve kar yağışları başladığında, birçok sürücü arabasını çalıştırdıktan sonra motor ısınması için beklemek isteyebiliyor. Ancak AAA'nın otomotiv bölümündeki uzmanlar, bu alışkanlığın aslında pek de doğru olmadığını belirtiyorlar. Motorun yağlama yağının tüm hayati parçalara ulaşması için gereken süre, emniyet kemerinizi bağlamak kadar kısa bir zaman diliminde tamamlanabiliyor.
David Bennett, AAA'de kıdemli otomotiv müdürü olarak, soğuk havalarda arabanızı çalıştırmanın en verimli yolunu açıklamıştır. Hava soğuk olduğunda ancak kar ve buz bulunmadığında, aracı çalıştırıp hemen binmeniz, emniyet kemerinizi takmanız, aynaları ayarlamanız ve sonrasında normal şekilde sürmeye başlamanız gerekmektedir. Bu yöntem, motorun ısınmasının yanı sıra araç içerisinin de ısınmasını sağlayan en etkili yoldur. Motoru çalıştırıp beş dakika boyunca ısınması için bekletmek ise sadece gereksiz benzin tüketimine yol açmaktadır.
Aracınızda buz ve kar birikintisi varsa, Bennett tarafından önerilen ilk adım bu birikintileri kazıyıp temizlemektir. Buzçözücü ürünleri kullanarak cam ve ayna gibi yüzeyleri temizlemek, görüş açısını artırır ve sürüş güvenliğini sağlar. Bu adımlar atıldıktan sonra, araç normal şekilde sürüşe hazır hale gelmiş olur.
Motorun ısınması için bekleme alışkanlığının nesiller boyunca devam ettiğini belirten Bennett, bunun nedenini eski araç teknolojisine bağlamaktadır. Karbüratörlü motorlara sahip olan eski araçlar, gerçekten de bu ısınma sürecine ihtiyaç duyuyordu. Ancak günümüzün modern otomobilleri çok iyi tasarlanmış ve verimli sistemlere sahiptir. Bu araçlar yolda sürmeye başladıkça çok daha hızlı ısınmaktadır. Ek olarak, ısınma sürecini hızlandırmak amacıyla gaza sert basmaktan kaçınılması gerektiği de önemli bir noktadır.
J.D. Power tarafından yapılan araştırmalara göre, arabanız soğuk koşullarda çalışmayabilir çünkü aküler tam olarak şarj durumunda olmayabilir. Tüketici istihbarat şirketi, araç sahiplerinin bu sorunu marş ağır çalıştığında fark edebileceğini belirtmiştir. Soğuk hava, akünün performansını önemli ölçüde etkileyebilir ve bu da araç çalıştırma işlemini zorlaştırır.
Dondurucu koşullarda aküyü çalışır durumda tutmak için çeşitli yöntemler uygulanabilir. Uzun farları 20 ile 30 saniye arasında yakıp söndürerek akü ısıtılabilir. Kontağı açtıktan sonra, arabanızda enjektör varsa yakıt pompasının çalışması için birkaç saniye beklenmesi gerekir. Karbüratörünüzde otomatik jikle yoksa kolu çekmek gerekebilir. Manuel şanzımanlı araçlarda ise motoru çalıştırmadan önce debriyaj pedalına basılmalıdır.
Aşırı ısınmayı önlemek için arabanızı 10 ile 15 saniyeden fazla çalıştırmaya çalışmamanız önemlidir. Eğer araba çalışmazsa, bir dakika sonra tekrar denemeniz tavsiye edilir. Marş normal çalışıyor ancak araba üç denemeden sonra çalışmıyorsa, gaz pedalına basıp süreci tekrarlamayı deneyebilirsiniz. Marş açılmıyorsa, bu durum akünün bitmiş olduğunu veya marş motorunun arızalandığını gösterebilir.
Soğuk havalarda, aracınızın motorunun çalışması için normalden iki kat daha fazla akıma ihtiyaç duyabileceği bilinmektedir. 32 derece sıcaklıkta, bir arabanın akü gücü yaklaşık yüzde 35 oranında düşebilir. AAA Otomotiv Araştırma Merkezi tarafından yapılan çalışmalar, bu bilgiyi doğrulamıştır. Kışın motor donmasını önlemek ve pas ile korozyona karşı koruma sağlamak için antifrizi ve aküleri sık sık kontrol etmek en iyi yöntemdir.
Bennett, sürücüleri lastik basınçlarını kontrol etmeye ve düzgün şekilde şişirilmiş, iyi durumda sırtlı lastiklere sahip olmaya teşvik etmektedir. Ayrıca, yedek lastik taşımak da kış mevsiminde önemli bir güvenlik önlemidir. Yolda görebilmek ve görülebilmek için seyir farlarını, ön farları, sinyal lambalarını, fren lambalarını ve geri vites lambalarını kontrol etmek gerekir. Görüşü korumak amacıyla silecek kanatlarının da iyi durumda olması sağlanmalıdır.
Motor sıcaklığı soğuk olduğunda, yağ şanzıman sıvısının yanı sıra soğutma sıvısı seviyelerinin kontrol edilmesi de kritik öneme sahiptir. Bu kontroller, kış mevsimi başlamadan önce yapılırsa, sürüş güvenliğini ve araç performansını önemli ölçüde artırır.
AAA'ya göre, arabanız haftada en az bir kez 30 dakika veya daha uzun süreyle çalıştırılmalı ve sürülmelidir. Bu düzenli kullanım, aküyün ömrünü koruyacak, contaları düzgün şekilde yağlanmış tutacak ve eski çalıştırma yanma kirleticilerinin motor yağında birikmesini önleyecektir. Düzenli sürüş, araç sistemlerinin sağlıklı kalmasını sağlayan en etkili yöntemdir.
Arabanızı sadece çalıştırmak, aküyü motordan şarj etmeye izin vermez. Eğer bir süre arabanızı süremeyecekseniz, arkadaşlarınızdan veya ailenizden arabanızı haftada 30 dakika sürmeleri istemeniz önerilmektedir. Bu şekilde, araç hareketsiz kalırken akü ve diğer sistemler zarar görmekten korunur. Kış mevsiminde bu uygulamalar daha da önem kazanır, çünkü soğuk hava araç sistemlerine ek yük getirir.
Sonuç olarak, dondurucu sıcaklıklarda arabanızı çalıştırırken ve bakım yaparken, AAA uzmanlarının önerileri doğrultusunda hareket etmek, hem araç ömrünü uzatacak hem de sürüş güvenliğini sağlayacaktır. Modern araçların teknolojisini doğru şekilde kullanmak, gereksiz benzin tüketimini önleyecek ve kış mevsiminde sorunsuz bir sürüş deneyimi sunacaktır.